Gå til innhold
Arkivverket

Dåp - Anders Jensen Jermstad - 1733


Vidar Eng
 Del

Recommended Posts

Veldig ‹tykk› penneføring, og ukjente stedsnavn – så et meget mangelfullt forsøk:

 

Børn Jens Jermstad b: Anders

Kirsti(?) Hage(?) Maren Olsdtr Skro-

ve(?) Peer Shogsta(?) Otter Skeg(?)

Toraald(?) Sevalsen(?)

 

[neste kolonne] – Sexages: [i 1733 var dette 8. februar.]

 

Håper på korreksjon etc.

 

Mvh

Endret av Even Stormoen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Takk for forsøket 🙂

 

8. februar 1733: er det fødselsdatoen?

 

Dåpsdatoen: Det er første kolonne? Jeg finner ingen datoreferanse til "gan 3/gun 3"gon 3" noen steder. 4. adv er oppført før denne (forrige side), så det burde være en dato etter 4. advent. Eller?

 

"2-tallet" i tredje kolonne (ægte): Jeg har fått opplyst (ukjent hvor) at Anders skulle være tvilling. Kan to-tallet være en referanse til det?

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. kolonne virker å være tilnærmet kronologisk, og 5. kolonne virker være mer frem og tilbake. Jeg har benyttet meg av denne kalenderen: https://trinitatis.no/helligdager.php

2. og 3. kolonne er ekte og uekte barn, og 4. kolonne er navn på far, barn og faddere(?)

 

Logisk vil jeg da påstå at 1. kolonne er dåpsdato og 5. kolonne er fødselsdato. Men det blir veldig feil hvis dåpsdato er 3. januar og fødselsdatoen er 8. februar (Sexagisma). Hvis de fulgte gamle skikker med at barne skulle være døpt kort tid etter fødsel, burde dåpsdato være i februar/mars. Hva er det jeg ikke skjønner?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror at kolonne 1 er dåpsdato, men at kolonne 5 er mors introduksjonsdato. Fødselsdato ikke nevnt.

 

Mvh

Endret av Even Stormoen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Even Stormoen skrev:

Jeg tror at kolonne 1 er dåpsdato, men at kolonne 5 er mors introduksjonsdato. Fødselsdato ikke nevnt.

 

Det har du rett i, Even 😀

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg stoler på dere 🙂

 

Betyr det da at Anders er døpt 3. januar 1734? Og at mors introduksjonsdato er 8. februar 1734?

 

Hvorfor har presten satt sluttstrek for 1733 etter disse siste oppføringene, hvis de var gjennomført i 1734?

 

Første oppføring i 1734 ser ut til å være 6. januar, noe som burde bety at det ville være naturlig å føre opp 3. januar i 1734, og ikke i slutten av 1733.  

Endret av Vidar Eng
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 23.7.2020 den 20.56, Vidar Eng skrev:

Jeg stoler på dere 🙂

 

Betyr det da at Anders er døpt 3. januar 1734? Og at mors introduksjonsdato er 8. februar 1734?

 

Hvorfor har presten satt sluttstrek for 1733 etter disse siste oppføringene, hvis de var gjennomført i 1734?

 

Første oppføring i 1734 ser ut til å være 6. januar, noe som burde bety at det ville være naturlig å føre opp 3. januar i 1734, og ikke i slutten av 1733.  

 

Til første spørsmål: Ja, jeg mener dåpsdato er 3/1 og introduksjonen 8/2. -34.

Andre spørsmål: Høyst spekulativt, men i og med at disse dåpshandlingene er foretatt helt i begynnelsen av jan. -34, er det rimelig å anta at fødslene har skjedd i -33. Og at det er derfor presten har satt strek og regnet opp antall fødte for 1733 etterpå.

 

Mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.