Gå til innhold
Arkivverket

Hvem var mor til Ingeborg Jørgensdatter Bjørnemo?


Jan Eikeland
 Del

Recommended Posts

All info fra Bygdebok lund heskestad Heskestad sokn.
---------
Ingeborg f. 1717 gm Peder Torkildsson f. 1720 Birkemo

hennes datter Anna Pedersdatter f. 1754 død.1760
---------
Far til Ingeborg : Jørgen Rasmusson Førland f. 1680 :
1701 Reservesoldat iflg. folketelling 1701 Førland.
1702 Fått seg gård på Bjørnemo ved ingiftet der.
Andre ektefeller enn første ukjente ektefelle:
Marta Larsdotter
Guro Olsdotter
Kirsten Torjusdotter
--------
Bygdebok i lenka over har ikke funnet første ektefelle til Jørgen (Ingeborgs mor).
Ser ut til at Jørgen har vært reservesoldat, kan det finnes info om eventuell ektefelle i militære ruller?

I så fall takker jeg for forslag/lenker til mulige militære kilder fra den tiden.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er hun som det refereres til i en av disse oppføringene? Eller er det de andre ektefellene?

https://www.digitalarkivet.no/view/267/pg00000000316175
https://www.digitalarkivet.no/view/267/pg00000000316188

 

REDIGERT:

Beklager, jeg burde ha sjekket bygdeboken først. Jeg ser nå at konen fra 1727 må være Marta Larsdotter. Men den andre "Jørgen Biørnemoens Quinde" som begraves 1730 kan da ikke være hans neste kone Guro, da de først gifter seg i 1731. Uansett er vel dette både kjent og ikke relevant for deg.

Endret av Carl Nilsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 hours ago, Carl Nilsen said:

Det er hun som det refereres til i en av disse oppføringene? Eller er det de andre ektefellene?

https://www.digitalarkivet.no/view/267/pg00000000316175
https://www.digitalarkivet.no/view/267/pg00000000316188

 

REDIGERT:

Beklager, jeg burde ha sjekket bygdeboken først. Jeg ser nå at konen fra 1727 må være Marta Larsdotter. Men den andre "Jørgen Biørnemoens Quinde" som begraves 1730 kan da ikke være hans neste kone Guro, da de først gifter seg i 1731. Uansett er vel dette både kjent og ikke relevant for deg.

hei og takk. Greit at noe kan elimineres bort 🙂  
Ukjent kone fikk 5 barn mellom 1702 og1717:

Knut f.1702

Mette

Tori

Ingeborg 1717-1724

Ingeborg 1717-

Konen døde sannsynligvis på et tidspunkt mellom 1717 og 1724?? da Jørgen giftet seg II 3/8-1724 med Marta Larsdtr.

Tenker jeg får sjekke om det finnes skifte/legd/ militære ruller med info rundt familien/barna. Gjeldende militær rulle (Jørgen var reserve soldat) har jeg ikke peiling på hvor jeg må lese.

 

mvh

Endret av Jan Eikeland
Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 hours ago, Jan Eikeland said:

hei og takk. Greit at noe kan elimineres bort 🙂  
Ukjent kone fikk 5 barn mellom 1702 og1717:

Knut f.1702

Mette

Tori

Ingeborg 1717-1724

Ingeborg 1717-

Konen døde sannsynligvis på et tidspunkt mellom 1717 og 1724?? da Jørgen giftet seg II 3/8-1724 med Marta Larsdtr.

Tenker jeg får sjekke om det finnes skifte/legd/ militære ruller med info rundt familien/barna. Gjeldende militær rulle (Jørgen var reserve soldat) har jeg ikke peiling på hvor jeg må lese.

 

mvh

 

Jørgen var gift 4 ganger:

I: Inngiftet Bjørnemo 1702. Sannsynligvis med ukjent kvinne. Deres barn: Knut f. 1702, Mette, Tori, Ingeborg f. 1713 d.1717 (skal sjekke), Ingeborg f.1717

II: Marta Larsdtr f. 1692(?). Dødsdato for Marta. Trolovet 1724.  Deres barn: Rasmus Jørgensson

III: Guro Olsdtr

IIII: Kirsten Torjusdtr.


Dåp for Ingeborg f.1717 med etterspurt mor : Dåpen til Ingeborg  4/7-1717

 

 Har foreløpig funnet i dokumenter følgende dødsfall i Bjørnmo(n):

1727: Jørgen Bjørnemos qvinde. f.1692

1730: Jørgen Bjørnebos kvinne(født 1683)  d. 30/4

1730: Jørgen Bjørnemos barn d. 30/4

2 sistnevnte i barsel?

 

 

 

mvh

Endret av Jan Eikeland
Endret gift til trolovet for Marta, ajourført
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ser ut til at Jørgens barn fra 1730 som døde het Eli:

https://www.digitalarkivet.no/view/255/pd00000001373889

 

Det var vel en hypotese i bygdeboken at Jørgens første kone het Eli (og var datter av eller enke etter Knut Torgersson). Hvis Eli fra 1730 er Jørgens første datter født etter hans første kones død så kan vel dette være en oppkalling?

 

Men jeg ser som nevnt tidligere ingen tegn i bygdeboken på at Jørgen hverken var gift eller fikk barn i 1730. Hans 3. kone Guro skal han ikke ha blitt gift med før neste år, i 1731. Kan det være at han var gift 5 ganger?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Carl Nilsen said:

Det ser ut til at Jørgens barn fra 1730 som døde het Eli:

https://www.digitalarkivet.no/view/255/pd00000001373889

 

Det var vel en hypotese i bygdeboken at Jørgens første kone het Eli (og var datter av eller enke etter Knut Torgersson). Hvis Eli fra 1730 er Jørgens første datter født etter hans første kones død så kan vel dette være en oppkalling?

 

Men jeg ser som nevnt tidligere ingen tegn i bygdeboken på at Jørgen hverken var gift eller fikk barn i 1730. Hans 3. kone Guro skal han ikke ha blitt gift med før neste år, i 1731. Kan det være at han var gift 5 ganger?

hei.
Jo, bygdeboka nevnte Elli som mulig datter eller kone Eli Knutsdatter.
Har funnet, min.bok at Jørgen ble trolovet med  Marta 1724.

Marta f. 1692 d.1727 
 

Hvis dette er riktig, hvilke av kvinnene døde 1730 og hvilke barn?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.