Gå til innhold
Arkivverket

Tingbøker Oppland lagting - Riksarkivet eller Statsarkivet Hamar?


Ole Arild Vesthagen
 Del

Recommended Posts

For å finne tingbøkene for Oppland lagting må jeg først velge oppbevaringssted = Statsarkivet Hamar, og deretter arkiv = Oplandenes lagstol.

Men når jeg er inne i en av tingbøkene, står det for eksempel "RA, Oplandenes lagstol, G/Gb/L0003: Tingbok, 1713-1727". Her vises det til RA/Riksarkivet.

 

Hva er riktig, Statsarkivet Hamar eller Riksarkivet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 15.7.2020 den 9.47, Ole Arild Vesthagen skrev:

For å finne tingbøkene for Oppland lagting må jeg først velge oppbevaringssted = Statsarkivet Hamar, og deretter arkiv = Oplandenes lagstol.

Men når jeg er inne i en av tingbøkene, står det for eksempel "RA, Oplandenes lagstol, G/Gb/L0003: Tingbok, 1713-1727". Her vises det til RA/Riksarkivet.

 

Hva er riktig, Statsarkivet Hamar eller Riksarkivet?

 

SAH er riktig og feilen er nå rettet. Takk for det betimelige spørsmålet!

 

Du trenger for øvrig ikke å velge oppbevaringssted før du velger arkiv. Du kan velge arkiv direkte, slik: https://media.digitalarkivet.no/rg/browse?archives[]=no-a1450-03000000000508

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.