Gå til innhold
Arkivverket

Alexander Jacobsen Gyth f ca 1642 - hvor kom han fra?


Baard Vidar Pettersen
 Del

Recommended Posts

Koppskatt for geistlige i Trondheims stift 1645, Vefsn:

 

image.png.adbd76dcad380e153b59b2f0f5d16ade.png

Endret av Lars Østensen
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg fått gått gjennom den store mengden med fakta dere har funnet fram (tror jeg). Etter skiftet til Sten Wirthman kan det ikke være noen tvil om at Berit/Birgitte Andersdatter var en datter av Elisabet Larsdatter. Jeg greier i hvert fall ikke konstruere en annen måte Jacob Wirthman og Anders Gyth kan være fettere på. 

 

På 23.7.2020 den 11.12, Lars Østensen skrev:

Her tror jeg du bør være forsiktig. Jeg tolker at 7 av hennes barn døde før henne, men at disse 7 nødvendigvis døde så unge at de ikke etterlot livsarvinger blir etter mitt skjønn å overtolke betydningen av teksten. Trolig var de 3 barna som fortsatt var i livet ved morens død (i 1701) Berit/Birgitta og Margrethe Andersdatter fra hennes første ekteskap og sønnen Steen Wirthmann fra siste ekteskapet. I sum 3.

Og jeg er enig i dette. Dette tolket jeg feil. I bygdeboka er det listet 6 av de 10 barna Elisabet skulle hatt. I skiftet etter Sofia Gyth var det to maleri av Lars Andersen og Anders Stensen. Dette er muligens de to brødrene som er henholdsvis død som student og død ca. 2 år gammel. Må man da anta at de andre 4 døde enda yngre, siden det ikke er nevnt flere maleri? Og malte man portrett av en 2-åring på den tiden? De to siste ektemennene til Elisabeth fikk jo laget portretter etter/i forbindelse med at de døde. Det gjaldt kanskje barna hennes også, men da bare de som ikke døde helt ung/ved fødsel?

 

Det hadde vært morsomt å vite hvor informasjonen om Anders Stensen død 2 år gammel kom fra. Han er ikke nevnt hos Dahl. 

 

Ellers begynner vel bildet å bli ganske komplett. Interessant lesning om notat-/minneboka til Holger Larsen i NST bind 2. Fikk kjøpt pdf og gikk gjennom hele, men kunne ønsket at forfatteren som tydeligvis var flytende i latin, hadde oversatt innholdet for sånne som meg 🙂 

 

Skiftet Lars refererte til i innlegget om Jørgen Jensen, dokumenterte dessuten at Alexander Gyth var Bergensborger, så da var det nok han som fikk borgerskap 1674.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Baard Vidar Pettersen skrev:

Interessant lesning om notat-/minneboka til Holger Larsen i NST bind 2. Fikk kjøpt pdf og gikk gjennom hele, men kunne ønsket at forfatteren som tydeligvis var flytende i latin, hadde oversatt innholdet for sånne som meg 🙂

 

Om du ser på det jeg oppgav som kilde så ser du også at deler er gjengitt hos Emilie Bernhoft og i PHT. Slekten Bernhoft finner du på nb.no.

 

Wirtmann -C. Behrend: Om Sten Jakobsen Wirtmann og Holger Lauritsens Stambog. 7-V-1920 s.111-5.

 

PHT artikkelen finner du her:

 

https://dis-danmark.dk/bibliotek/900635.pdf

 

Se side 111.

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
På 22.7.2020 den 22.21, Baard Vidar Pettersen skrev:

@Knut Skorpen, nå greier jeg ikke vente lenger selv om det er sommerferie 😉 

[...]

Så om du kan dra esset ut av ermet nå, hadde jeg vært glad, for nå klør jeg av nysgjerrighet 🙂 

Det eg først kom til å tenke på, var kortspelet "toogfemti plukkopp".  Eg har lese igjennom tråden og sett på mitt eige manus. Men opphavet til Alexander Gyth veit eg lite om, anna enn at eg har plassert mor hans i Bergen.

Dei som er interessert i etterslekta hans, bør lese bryllupsdiktet Hr. Wirthmann skreiv då  dottera Sofia gifta seg:

 

https://www.nb.no/items/bd9461018cae09ec1112dca3d00f3218?page=23&searchText=«Eliesers Beylemaal

  • Liker 1
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Knut Skorpen skrev:

Det eg først kom til å tenke på, var kortspelet "toogfemti plukkopp".  Eg har lese igjennom tråden og sett på mitt eige manus. Men opphavet til Alexander Gyth veit eg lite om, anna enn at eg har plassert mor hans i Bergen.

Dei som er interessert i etterslekta hans, bør lese bryllupsdiktet Hr. Wirthmann skreiv då  dottera Sofia gifta seg:

 

https://www.nb.no/items/bd9461018cae09ec1112dca3d00f3218?page=23&searchText=«Eliesers Beylemaal

Takk for svar, Knut! Og velkommen tilbake fra ferie 🙂 

 

Ja, bryllupsdiktet er fin lesning. Men det var ang. opphavet til kona til Alexander jeg lurte på om du hadde et ess i dungen av kort 🙂 Men Lars Østensen ga meg link til Steen Wirthmans skifte som avklarte det. Det som likevel ikke er helt klart for meg, er hvorfor naboene dine på bygdesamlinga kaller henne Arctander. I min lesing etterpå finner jeg ingenting som tilsier at hverken Berit/Birgitte Andersdatter, Anders Sørensen eller Elisabeth Larsdatter hadde familienavnet Arctander? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg veit ikkje kor esset eventuelt ligg. Eg har plassert Berit/Birgitte Andersdtr som prestedotter, og namnet Arctander (Arktander) får eg ikkje opp når eg søker i manuskriptet mitt.  Eg har fått med at Alexander J. Gyth var skreddar, men at han hadde borgarskap i Bergen visste eg ikkje. 

 

Eg kan sitere ein fotnote frå manusskriptet:

 Sigrid Undset skulle kunne rekne si slekt tilbake til Aleksander Jakobsen Gyth, gjennom Anders Alexandersen Gyth, Peder Andersen Gyth (begge Hellesvik) og Anders Pedersen Gyth, som busette seg i Danmark.  I hennar familie skal det vere tradisjon om at slekta Gyth har eit skotsk opphav. Bygdebokkontoret har leita, men ikkje funne grunnlaget for ein slik tradisjon.  

 

 

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Knut Skorpen skrev:

Eg veit ikkje kor esset eventuelt ligg. Eg har plassert Berit/Birgitte Andersdtr som prestedotter, og namnet Arctander (Arktander) får eg ikkje opp når eg søker i manuskriptet mitt.  Eg har fått med at Alexander J. Gyth var skreddar, men at han hadde borgarskap i Bergen visste eg ikkje. 

Det var heller ikke meningen å tillegge deg ansvaret for dette "ryktet" 🙂 Jeg var helt sikker på at jeg hadde lest Arctander i en av de tidligste bindene av bygdebøkene i Vefsn, men det må kan jeg avkrefte etter diverse søk på nb.no. Jeg har nok blandet det med artikkelen som Grethe Flood la ut fra Nordlandsposten 1932 og lagret det i hodet på feil sted. (Som mye annet.)

Men treffer du noen ansvarlige for bygdetunet i nabolaget, må du jo gjerne gi dem et vennlig hint 😉  

 

Jeg har også lurt veldig på hvilke kilder som nevner Alexander som en Jamessøn, men ser at også den referansen er hentet fra artikkelen fra 1932, og mulig ikke er helt til å stole på. Jeg har i hvert fall ikke funnet noen kilde som bruker det navnet. Bortsett fra det er jeg enig med tradisjonen i at navnet Gyth sannsynlig stammer fra Skottland (men at Alexander sannsynligvis ble født i Bergen). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er vel James den engelske versjonen av namnet Jakob, så ei slik tilpassing av etternamnet Jakobsøn/-son/-sen kan vere gjort både i samtid og i ettertid. Men skulle den finnast i ei samtidig kjelde, er det vel å tolke som ein sterk indikasjon på engelskspråkleg bakgrunn.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, Baard Vidar Pettersen skrev:

Men treffer du noen ansvarlige for bygdetunet i nabolaget, må du jo gjerne gi dem et vennlig hint 😉  

 

Ein tidlegare museumsleiar har Alexander J. Gyth blant sine forfedre. Og gammal familietradisjon om slekt på 16- og 1700-talet er noko av det vanskelegaste ein bygdebokforfattar handterer.

  • Haha 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 8 måneder senere...
11 timer siden, Bjørn Breimo skrev:

 

Keith er interessant. Det har jo samme ordlyden.

 

Problemet er at det eneste som kan sannsynliggjøres, er at han kom fra Bergen. Jeg har funnet ham i ganske mange kilder på Helgeland, men aldri med det påståtte Jamesen, så vi vet jo ikke en gang at han stammer fra Skottland. 

 

Tradisjon - selv fra den berømte Sigrid Undset - setter jeg ikke mye lit til. En av mine forfedre skulle i følge tradisjonen være datter av russisk adel. Det viste seg at hun var bondedatter fra Luktvasslia i Vefsn. 🙂 I de tilfeller jeg har kunnet sjekke tradisjon opp mot sikre kilder, har vel knapt noe stått seg. Når det er sagt, har jeg også tidligere i tråden og med svært tynt grunnlag, sagt at jeg heller mot at Gyth-slekta kommer fra Skottland. 

 

Dersom det finnes noen klare spor til Alexanders opphav, tror jeg det er å finne i Bergen, og der har jeg ikke gjort mye utover å søke i kjente databaser. Dersom noen finner en Jacob eller James Gyth/Guthrie/Keith i Bergen omkring 1640 - da er vi på vei mot noe. 🙂 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Ivar Kristensen skrev:

Finnes det nålevende agnatiske etterkommere av Alexander Jacobsen Gyth? I så fall ville Y-dna kunne gi noen gode indikasjoner..

 

Knut skriver over:

På 12.8.2020 den 15.49, Knut Skorpen skrev:

Eg kan sitere ein fotnote frå manusskriptet:

 Sigrid Undset skulle kunne rekne si slekt tilbake til Aleksander Jakobsen Gyth, gjennom Anders Alexandersen Gyth, Peder Andersen Gyth (begge Hellesvik) og Anders Pedersen Gyth, som busette seg i Danmark.  I hennar familie skal det vere tradisjon om at slekta Gyth har eit skotsk opphav. Bygdebokkontoret har leita, men ikkje funne grunnlaget for ein slik tradisjon.  

 

Mulig det finnes en mannlig linje etter Anders Pedersen Gyth i Danmark?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.