Gå til innhold
Arkivverket

Soldat Reier Olsen fra Ringebu


Rannveig Lade
 Del

Recommended Posts

Leter etter soldatregistrering av Reier Olsen født på Trosvik i Fåvang i 1687, død i 1780 på Morkhagen under Mork gård på Brekkom i Ringebu. Reier er registrert som soldat da han står oppført som fadder for Haldor Backes barn i 1721. Da han gifter seg i Ringebu med Marte Christensdatter i 1722 står han også oppført som soldat.  Jeg har lett i soldatruller, men har ikke klart å tyde meg fram til noen som heter Reier Olsen, Reer, eller andre stavemåter av navnet. Jeg har ganske god oversikt relatert til de som kom før ham og de som kommer etter, men har ikke klart å finne noe som kaster lys over hans liv som soldat. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Legger for orden skyld inn vielsen:

https://www.digitalarkivet.no/view/327/pv00000000513397

Hedmark, Oppland fylke, Ringebu, Fåvang, Venabygd i Ringebu, Ministerialbok nr. 1 (1696-1733), Kronologisk liste 1722, Side 128-129
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20070603570563 

 

Ikke lett å vite hvor han kan ha vært soldat, siden det ikke står noe mer enn soldat ved vielsen. Det er ikke sikkert at det er bevart militære ruller for alle år heller. Ved søk på Ringebu og militærruller får jeg opp dette: https://media.digitalarkivet.no/db/browse?municipalities[]=0520&start_year=&end_year=&tags[]=69&text=

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for interessen og linkene. Du har helt rett i at Reier ikke står oppført som soldat da han gifter seg. Jeg skulle nok ha skrevet at  han blir registrert som soldat da han blir trolovet med Marte Christensdtr  den 28 april 1722.  Da de gifter seg den 26 mai  samme år er han nok dimittert. 

 

Jeg har gått inn på linken du la ut og ser at alderen på de unge soldatene (har sett på rulle ungt mannskap 1700) er fra 15 år og oppover. Siden Reier Olsen ble født i 1687 (det er det han oppgir når han er vitne i en sak omtalt i  tingboka fra 1754 -1758)  regner jeg med at det er ruller  fra  mellom 1702  og 1722 jeg skal lete.  Jeg har lest meg til at mange vervet seg som soldater i 10 -12 år, det dvs at han kan ha   vervet seg mellom 1710 og 12.   Finnes det soldatruller fra Ringebu mellom 1710 - 1722? For meg ser det ut til at det er et stort  sort hull i registreringen mellom 1700 og 1739?Jeg går imidlertid ut  fra at mange ble dimittert (før tjenestetiden var ferdig - noen som kan si noe om dette? ) etter at den store nordiske krigen tok slutt i 1721.  Jeg vet at Reier Olsen oppholdt seg   i  Ringebu i  april 1721, da soldat Reier Olsen er en av fadderne  til Haldor Backes barn Lisbet som er døpt den 3 april. 

På forhånd takk til alle som har svar på spørsmålene 

 

 

 

 

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er lite trolig at han vervet seg, for en vervet soldat fikk ikke gifte seg - og da sannsynligvis heller ikke trolove seg - uten spesiell tillatelse fra kommandanten. Det står ofte notert i kirkeboka (ihvertall i nyere kb) at brudgommen har levert attest fra kommanderende offiser.

Endret av Olaf Larsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Hei Olaf, vil det si at du tror at han ikke hadde vervet seg? Men at han var innkalt? Var det forskjellige regler for hva man tillates å gjøre som vervet?  Jeg har lest om at man ikke fikk gifte seg når før man var ferdig med pliktårene, og har derfor gått ut fra at han enten er ferdig med pliktårene i 1722, (det vil si vervet seg mellom 1700 og 1702), eller at han ble dimittert før pliktårene var ferdig fordi militæret ikke hadde bruk for så mange soldater etter at den store nordiske krigen var over.

 

Etter det jeg har lest besto det opplandske /de opplandske regimentene av neste 3800 mann på slutten av krigen, så jeg har vurdert muligheten for at noen av dem ville blir dimittert for å få ned de militære kostnadene? Reier Olsen var uten tvil registrert som soldat i kirkeboken da han blir trolovet, se opplastet bilde om troloving og  opplastet bilde av giftemålet en måned senere.  Jeg gjentar spørsmålet jeg begynte med,  ble soldater innkalt til tjeneste  i tillegg til de som vervet seg?  På forhånd tusen takk for interessen. Hilsen Rannveig  

image.png

image.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.