Gå til innhold
Arkivverket

Hvem var Magnhild Andersdatter Bråten, Søre Osen, Trysil


Egil Enåsen
 Del

Recommended Posts

Magnhild Andersdatter var antagelig født 1753 i Romedal prestegjeld.

20. mars 1790 giftet hun seg i Romedal kirke med "Ungkarl Daniel Olsen DybSanden fra Tryssels Præstegjeld", lenke. Ved vielsen oppholdt hun seg på "gaarden Steenberg".

 

Daniel Olsen Bråten var født ca 1764 på Østenheden i Søre Osen, Trysil, døpt 12. juni 1764, lenke, sønn av Ole Halvorsen Gjevaldshaugen og Marit Danielsd Gjevaldshaugen, Søre Osen. (Trysil prestegjeld ble forresten opprettet i 1780, før det var det et anneks-sogn under Elverum.) - Disse to var mine tipp-tipp-oldeforeldre på min mors side.

 

Ut fra navnene kan en mistenke finsk avstamning på Magnhild Andersdatter og Daniels mor Marit Danielsdatter, men jeg har ikke klart å finne noen sikker forbindelse for noen av dem, så langt.

 

I Finnemanntallet av 1686 (Erik Opsahl og Harald Winges utgave) nevnes en "Hendrich Olsen finde nu boende på Brat Wold". Han var gift med Bertte Mortens datter, lenke.

En annen finne, "Powel Finde tilholdende Wed Rasiø Kinde i Almenningen Her til Rommedal Sogen".

Jeg går ut fra at det er samme gård som i dag kalles Rasen, også omtalt i Bygdeboka for Romedal. Begge sitatene viser at det i alle fall var skogfinsk befolkning i Romedal, selv om de ikke var tallrike.

 

Under gården Mælum i "Romedalboka, 5 Halvbind 2 : Vallset sogn" side 101 nevnes at finske Paul og Henrik bygsler hver sin halvpart av gården da de stevnes i 1669 med pålegg om å ikke huse "løsfinner". – Det nevnes ikke noe navn på barna til noen av dem.

 

Eiendommen Gunhildberget hadde en bruker i 1759, Anders Mikkelsen, av ukjent herkomst. Ektefellen er også ukjent og forfatteren oppgir bare navnet på den sønnen som overtok gården (Nils).

- Den eldste kirkeboka for Romedal på Digitalarkivet starter 1785 (klokkerbok), så jeg får ikke sjekket fødselen til Magnhild der. Noen som vet hvor hun kom fra?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grethe Flood:
Ja, det stemmer. Daniel Olsen døde 21.09.1798 og enken Magnhild flyttet til en husmannsplass på en gård like i nabolaget, Ifarneset, med de tre yngste barna, Ole, Anders og Kari. Den eldste jenta, Marie, finner jeg ikke ut hvor hun var ved FT 1801, men ifølge Kirkeboka døde hun på Bråten i 1818, lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.