Gå til innhold
Arkivverket

Hvor gammel er en person som er halv femte sins tyve?


Leif Baardseth
 Del

Recommended Posts

Takk! Oppklarende og da har jeg sakset fra din henvisning til Norsk leksikon:

Tallene halvtreds, tres, halvfjerds, firs og halvfems er forkortete former av tallene halvtredsindstyve, tresindstyve, halvfjerdsindstyve, firsindstyve og halvfemsindstyve. Alle tallene slutter på -sindstyve og består av to ledd: sinde, som betyr ganger og av tallet tyve. Halvtredsindstyve er for eksempel er dannet av halvtredje, sinde og tyve, altså «2½ ganger 20» = 50.

Og da legger jeg til at alderen 90 når det skrives fullt ut skal skrives halvtfemtesinstyv. Jeg har jobbet i Danmark og kjenner dansk telling, men har aldri hørt sinstyve. Så nå vet jeg altså det!

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er forstavelsen ‘halv’ som forvirrer. Å forstå at de opererer med snes (20) er greit, men en må vite at en skal trekke fra et halvt snes (10). Det er ikke selvinnlysende, synes jeg.. 🙄 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel det samme vi gjør når vi sier klokkelsett, f eks halv tolv, så mener vi en halv time før tolv.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anne-Lise Hansen skrev:

Jeg synes det er forstavelsen ‘halv’ som forvirrer. Å forstå at de opererer med snes (20) er greit, men en må vite at en skal trekke fra et halvt snes (10). Det er ikke selvinnlysende, synes jeg.. 🙄 

 

halvannan (=ein heil og den halve andre = 1 1/2), halvtredje, halvfjerde, halvfemte (4  1/2). osv. er vel ikkje uvanleg i norsk heller.

https://ordbok.uib.no/perl/ordbok.cgi?OPP=halvfemte&ant_bokmaal=5&ant_nynorsk=5&nynorsk=+&ordbok=nynorsk

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Av de du nevner er det bare halvannen jeg kjenner og bruker. (En hel og den halve andre.)  Der halveres det. Det er altså betydningen av ordet halv som er uvant. Om en bruker halvfjers, som jo er 70, forekommer det ikke noen halvering, (som ville blitt 40), men det halve snes som trekkes i fra fjers = 80 - 10=70. 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du halverer 2 får du 1 i staden for halvannan.

 

Halvannan er 1,5.

Halvfjerde er 3,5.

Endret av Torbjørn Igelkjøn
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

39 minutter siden, Anne-Lise Hansen skrev:

Av de du nevner er det bare halvannen jeg kjenner og bruker. (En hel og den halve andre.)  Der halveres det. Det er altså betydningen av ordet halv som er uvant. Om en bruker halvfjers, som jo er 70, forekommer det ikke noen halvering, (som ville blitt 40), men det halve snes som trekkes i fra fjers = 80 - 10=70. 

 

Man kan si at halvannen betyr "halve den annen", underforstått at den første er hel. Videre at halvfjers betyr "halve den fjerde", underforstått at de tre første er hele. Slik sett er logikken i orden.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Torbjørn Igelkjøn skrev:

Om du halverer 2 får du 1 i staden for halvannan.

 

Halvannan er 1,5.

Halvfjerde er 3,5.

 

1 time siden, Kristian Hunskaar (Arkivverket) skrev:

 

Man kan si at halvannen betyr "halve den annen", underforstått at den første er hel. Videre at halvfjers betyr "halve den fjerde", underforstått at de tre første er hele. Slik sett er logikken i orden.

 

Takk. 🙂 Det hjalp.

 

Endret av Anne-Lise Hansen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.