Gå til innhold
Arkivverket

Hvor kommer navnet Bakke fra?


Kai Ståle Ødegård
 Del

Recommended Posts

Hei, noen som vet dette:

Hvor fikk den kjente felespilleren  Nils Gulbrand Fredriksdatter Bakke (eller bare Nils Bakke) etternavnet sitt Bakke fra?

Var ikke foreldrene Carl Fredrik Kristian Benjaminsen Forselius & Anne Kathrine Gulbrandsdatter Rosenberg?

 

 

Hilsen

Kai

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen,

joda det er han, broren til min oldemor.

Merkelige greier, i masse av slektssider som My Heritage, Geni.com, rootsweb.com, osv, blir foreldrene nevnt som de jeg skrev i begynnelsen her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er Nils med foreldre i Bolsøy i 1891:

 

Utdrag:

012 Fredrik 000 !! Bolsøy - Selv Hovedperson, enslig Logerende, Omreisende, tater g ? -
013Kathrina 000 !! Bolsøy - Hustru, Omstreifer, Tater g ? -
014 Karl Fredriksen 000 !! Bolsøy - Søn, Omstreifer, Tater ug -
015Karoline Fredriksd. 000 !! Bolsøy - Datter, Omstreifer, Tater ug -
016 Nils Gudbrand Fredriksen 000 1887 Næssets herred - Søn, Omstreifer, Tater ug -

 

https://www.digitalarkivet.no/census/person/pf01053054002404

Endret av Anne-Lise Hansen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1910:

 

 

Her har Nils fått feil fødselsår - 1884 istedenfor 1887:

002 Sørskogen

Bosted land:

0010 Slette nordre 

Matr.nr/Gnr:
12
Løpenr/Bnr:
1
 
               
001Magnus Jakobsen 01 1873-09-06 Lesje f hf g gaardbruker
002 Marit Hansdatter 01 1868-08-25 Lesje b hm g gaardmandskone
003Gudrun Paulsdatter 01 1896-11-06 Lesje b tj ug tjenestetyende
004 Alfred Johansen 01 1897-09-18 Vaage b fl ug Under værgeraad. Understøttes av Vaage ko.
005 Peder Jakobsen 01 1855-05-23 Lesje mt fl ug Dagarbeider
006 Fredrik Bakke 01 1859-01-02 - b Omstreifere (fant) - -
007Karoline Bakke 01 1847 - b Omstreifere (fant) - -
008 Martha Bakke 01 1878-05-25 - b Omstreifere (fant) - -
009 Karl Bakke 01 1884-01-21 - b Omstreifere (fant) - -
010 Nils Bakke 01 1884-01-05 - b Omstreifere (fant) - -
011Aleksandra Katrine !! 01 1908-01-08 - b Omstreifere (fant) - -
Endret av Anne-Lise Hansen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det publiseres og kopieres mye feil på de sidene du nevner. Det er veldig leit at feilaktige slektsopplysninger sprer seg som virus.

 

Det jeg la inn var to landsomfattende folketellinger. Det er ellers ingen lett oppgave å finne familier som flytter mye. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Kai skrev:

Takker for det.

 

Mer info og mer forvirret her.

😉

 

 

Kai

Det er ikkje nødvendigvis noko feil her; det paret du skriv om i starten, Carl Fredrik Kristian Benjaminsen Forselius & Anne Kathrine Gulbrandsdatter Rosenberg, kan godt vere dei same som Fredrik og Kathrina i Bolsøy 1891.  "Rett namn" er ei forholdsvis ny oppfinning.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bygdebokutsnittet gjev ikkje svar på spørsmålet om kvar namnet Bakke kom frå, men ein kan jo anta at familien har budd ein stad som heitte Bakke.  Før i tida brukte folk både patronym (-sønn/-datter) og bustad som "etternamn", og kva som vart brukt varierte ofte frå kjelde til kjelde. Statiske slektsnamn slik ein kjenner det i dag kom gradvis på slutten av 1800-talet og fram til namnelova av 1923 då "alle og einkvar" fekk slektsnamn. Både Carlsen, Fredriksen og Bakke kan dermed ha vore brukt som etternamn.

 

Som Anne-Lise Hansen seier, så er det mange feil i slektstre på nettet (mykje er sjølvsagt også rett). Alle opplysningar må difor sjekkast mot kyrkjebøker, folketeljingar og andre kjelder.

Endret av Torbjørn Igelkjøn
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, i overskriften.  Bakkestua (og tomta var fra Klubbukta.) Dette er vel en gård på Averøy.

 

Enten lå stua i skrånende terreng og fikk navnet etter det, eller Fredrik kalte seg Bakke før han kom dit og det var derfor stua fikk navnet.  

Endret av Anne-Lise Hansen
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg trur at det like snart kan vere stova der dei budde som har fått namn frå familien som omvendt. Garden stova låg på heitte i følgje bygdeboka Klubbukta.

Endret av Torbjørn Igelkjøn
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har rett. 🙂 
 

Iver Toresen Rødsand selger til F. C. Bakke en stuebygning på denne eiendom for kr. 200.

 

Møre og Romsdal fylke, Kvernes i Nordmøre, Panteregister nr. 15II (1867-1937), Realregisterside, Side 492
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/tl10050908110063


(Avsnittet det er streket over på h. side.)

Endret av Anne-Lise Hansen
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er det bare å ta av seg hatten folkens, og jeg bøyer meg i støvet.

Imponerende.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, Kai

Benjamin Forselius Jacobsen er min tippoldefar - hvilket betyr at vi er i slekt. Når det gjelder Bakke-navnet ha ikke jeg heller noe definitivt svar å gi. Jeg ser i mine notater at jeg har skrevet «Bakkenavnet sies å komme fra Batnfjordsøra mellom Molde og Kristiansund». Jeg aner ikke hvor jeg har det fra, så notatet har som sådan liten verdi, med mindre det kan være med å underbygge det som er fremkommet tidligere i tråden.

 

Navnene til Nils Bakkes foreldre - slik de er oppført i dåpsprotokollene er hhv

Kristian Frederik ( https://www.digitalarkivet.no/kb20070126320096 )og

Anne Kathrine ( https://www.digitalarkivet.no/kb20050428010037 ).

 

Jeg har svært mye info om Benjamin, så om du er interessert, er du velkommen til å ta kontakt. E-postadressen min er morten@aasberg.as

 

Med vennlig hilsen

Morten Aasberg

 

PS. I avdelingen for pirk; forumreglene sier at vi brukere skal opptre med fullt navn, så det er sikkert lurt om du går inn og endrer på det 🙂

  • Liker 2
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, igjen

Jeg har kommet til at grunnen til at Kristian Frederik fremdeles omtales som «Carl Fredrik Kristian» rundt omkring på diverse slektstrær på nettet, er at Benjamin Forselius Jacobsen og Caroline Christiansdatter den 21. februar 1858 fikk en sønn som de kalte Carl Fredrik. Han døde imidlertid allerede 17. juni samme år. Den siste - ikke helt uvesentlige detaljen - er det ikke så mange som har fått med seg, noe som antagelig har ført til at denne navneblandingen fremdeles flyter rundt i slektstrærne på nett.

 

Morten

  • Liker 1
  • Takk 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der kom navnet Karlsen. Anne Kathrine var datter av hesteskjærer Gulbrand Karlsen og siden hun og faren til Nils ikke var gift, antar jeg at Nils fikk etternavnet (ikke patronymet) derfra?

 

Feil - det var jo Fredrik Bakke som ble kalt Karlsen...

 

 

Endret av Anne-Lise Hansen
  • Forvirret 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 9 måneder senere...

Takker så langt for all info.

 

Morten Aasberg, Jeg har mailet deg.

 

Hilsen

Kai Ståle Ødegård.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...

Hei igjen,

 

Er det forresten noen som vet hvorfor Anne Kathrine Gulbrandsdatter fikk kallenavnet  "Nasalaus Katrine" ?

 

Hilsen Kai

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vedr. opprinnelsen til Bakke-navnet - om det fremdeles er aktuelt:

Morten Aasberg er inne på en mulighet i innlegget sitt av 21 juli 2020.

Bakke er navnet på gard(er) i Gjemnes kommune, i nærheten av Torvikbukt (tidl. Øre kommune).

De er omtalt i bind 2 i Gards- og ættesoge for Gjemnes (1989).

 

Mvh Terje

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anbefalt lesestoff vedrørende utvikling av slektsnavn i Norge:

 

https://slektogdata.no/nb/historisk-utvikling-av-etternavn-og-stedsnavn

 

Bl.a. er det rart å se hvordan gamle skrivemåter holder stand. Et eksempel er at bruken av aa i stedet for å i slektsnavn er ganske vanlig. Vi er svært konservative når det gjelder slektsnavn. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...

Hei igjen,

 

istedenfor å lage en ny tråd....

Nils Bakke har oppført mange steder at han var født i Opdal (Sør-Trøndelag).

Men jeg finner ikke det bekreftet noen steder?

Han ble jo døpt i Kleive, Bolsøy, Møre og Romsdal.

https://www.digitalarkivet.no/kb10051102072008

 

 

Noen som har en link som bekrefter fødestedet?

Og (edit) når han ble begravet?

 

Hilsen

Kai

Endret av Kai Ståle Ødegård
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.