Gå til innhold
Arkivverket

Rydberg-dødsårsak?


Staal Alfredsen
 Del

Recommended Posts

Jeg har funnet kirkeboken der dødsfallet til Johan Alfred Rydberg (1860-1916) er registrert. Men jeg klarer ikke tolke det som er skrevet under dødsårsak og anmerkninger (kolonnene 3 lengst til høyre og kolonnen helt til høyre). Er det noen som klarer å tolke det?

Johan Alfred Rydberg-død 2.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Over den linjen.

Kan det stå: Omst(r)eifer karl?

Endret av Anne-Lise Hansen
  • Liker 1
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan det stå

 

Omstreifer konf[irmert]

i Bodsfængslet her

1891 ...

....

 

Det stemmer i alle fall at han blei konfirmert i Botsfengselet, sjå

https://media.digitalarkivet.no/view/9031/12

 

Sjå også

 

og dessutan 

https://forum.arkivverket.no/search/?q="Johan Alfred Rydberg"&quick=1

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...

Jeg leste det også som akut alkoholisme, men en slektning sier at det står: Vanskelig å tyde, men jeg gjør et forsøk ; Mekaniker blikkenslager gift Johan Alfred Johansson Rydberg (Svensk), N. Bakl. 30, f. 24.8.1860, Bergsjø    Sogn, Helsingland Sveri. Forældre Skomager Joh Rydberg, H. Ingeborg Pedersd. Dødsårsak: Abeids ulks hending nede paa Politi kammeret Kongensgt. 7. Anm.: Omstreifer. Konf i Bodsfænglset 1891. T. Bogf. K 7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sender med litt flere opplysninger om dødfallet til (Johan) Alfred Rydberg:  "Trondhjem Byfogd 9 mai 1916. Dødsfallsmelding: Dødsdato 5 mai, Mekaniker Johan Alfred Johansen Rydberg, 56 aar gammel, Nedre Bakklandet 30. Døde Kongens gate 7 (Torvet ved Hornemannsgården, tidligere Trondheim Politi Kammer). Hustruen Henrike Nikoline Lever. Avdøde har tidligere vært gift med hustruen Marie fra hvem han er Skilt. Han efterlader fra sit andet ekteskab 5 børn: 1.Johan Edvard 17aar, 2.Alfred 15aar, 3.Henrikke 11aar, 4.Julianna 10aar, 5.Robert 5 1/2aar. Intet at skifte. Anm. av Kongsvik. Dødsatt. fra Dr. H. I. Erichsen. "
 

Brev fra Bakklandet prestek., Trondheim.: Mekaniker Johan Alfred Rydberg. Død 5 mai 1916. Født 24.8.1860. Bodde i Nedre Bakkl. 30. Døde ved Arbeidsulykke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutter siden, Hilde Svendsen skrev:

Dødsårsak: Abeids ulks hending nede paa Politi kammeret

 

Eg har framleis meir tru på mi lesing i innlegg nr. 3 over.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fant denne tekst i Dunderlansdølen avis fra 18 mai 1816 på det digitale nasjonalbiblioteket: "Fra Trondhjem meddeles, at der i Smaabjergene like under fæstningen av politiet er fundet liket av en mand. Det blev straks kjørt til sykehuset, hvor obduktion vil bli foretat. Det viser sig at være en handelsmand ved navn Rydberg fra byen. Han efterlater sig hustru og flere barn. Politiet iagttar den strørste hemmelighetsfuldhet og vil ingen oplysninger gi." 

Jeg antar at det må være Johan Alfred Rydberg det er snakk om.

https://www.nb.no/items/76b73a43a4de3f2667f996048bbc228f?page=1&searchText="navn Rydberg"

 

Endret av Hilde Svendsen
spelling error
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.