Gå til innhold
Arkivverket

SAT, Sunnmøre sorenskriveri, 2/2C/L0003: Pantebok nr. 3A, 1744-1760 - feil ved skanning


Morten Sylte
 Del

Recommended Posts

Eg ser no at eg dessverre skreiv inn feil folionummer i feilrapporten, men har lenka til korrekt bilete. Korrekt folionummer er 273a. Og som nemnt ovanfor er det her ei ståande ufokusert stripe over heile biletet sin høgde. Sjå også utsnittet nedanfor.

0782a02a-6465-4c8c-9460-13bc95f32f07.jpeg

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, Remi skrev:

Morten, siden du lenker til er 272b-273a og ja, der er en overstrykning, men den overstrykningen er med i originalen.

 

Vil dette seie at du har sjekka den papirbaserte originalprotokollen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 1.8.2020 den 7.58, Morten Sylte skrev:

Eg ser no at eg dessverre skreiv inn feil folionummer i feilrapporten, men har lenka til korrekt bilete. Korrekt folionummer er 273a. Og som nemnt ovanfor er det her ei ståande ufokusert stripe over heile biletet sin høgde. Sjå også utsnittet nedanfor.

 

Takk skal du ha. Dette skyldes ujevn framdrift på mikrofilmen ved skanning. Det har antakelig vært et tilfelle av kortvarig sluring, slik at gjengivelsen har blitt strukket i horisontal retning.

 

Jeg setter oppslaget opp for ny skanning i farger, men det vil ikke være noen prioritert sak.

 

På 1.8.2020 den 16.03, Torbjørn Igelkjøn skrev:

Vil dette seie at du har sjekka den papirbaserte originalprotokollen?

 

Det er ganske opplagt at overstrykningene er i originalen. Det er vanskelig å tenke seg hvordan slike striper ellers skulle oppstå. Overstrykningene har nok sammenheng med den vertikale merknaden til høyre, hvor det står at dokumentet er innført i ei annen pantebok.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk til Kristian for oppklaring.

 

Det eg tenkte på var det ufokuserte loddrette området på folio 273a, og då har vi altså fått slått fast at feilen må vere oppstått ved mikrofilmfotograferinga.

Endret av Torbjørn Igelkjøn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.