Jump to content
Arkivverket
Morten Sylte

SAT, Sunnmøre sorenskriveri, 2/2C/L0003: Pantebok nr. 3A, 1744-1760 - feil ved skanning

Recommended Posts

Morten Sylte
Posted (edited)

Vil gjere oppmerksam på ein feil ved skanninga av folio 234a. Feilen er ein vertikal ufokusert stripe midt på folioen.

Sjå https://www.digitalarkivet.no/tl20080929660749

Edited by Morten Sylte

Remi

Morten, siden du lenker til er 272b-273a og ja, der er en overstrykning, men den overstrykningen er med i originalen. Folio 234a er her: https://media.digitalarkivet.no/view/22713/238 og jeg kan ikke se noen vertikal stripe på den siden.

Morten Sylte

Eg ser no at eg dessverre skreiv inn feil folionummer i feilrapporten, men har lenka til korrekt bilete. Korrekt folionummer er 273a. Og som nemnt ovanfor er det her ei ståande ufokusert stripe over heile biletet sin høgde. Sjå også utsnittet nedanfor.

0782a02a-6465-4c8c-9460-13bc95f32f07.jpeg

Torbjørn Igelkjøn
13 timer siden, Remi skrev:

Morten, siden du lenker til er 272b-273a og ja, der er en overstrykning, men den overstrykningen er med i originalen.

Vil dette seie at du har sjekka den papirbaserte originalprotokollen?

Kristian Hunskaar (Arkivverket)
På 1.8.2020 den 7.58, Morten Sylte skrev:

Eg ser no at eg dessverre skreiv inn feil folionummer i feilrapporten, men har lenka til korrekt bilete. Korrekt folionummer er 273a. Og som nemnt ovanfor er det her ei ståande ufokusert stripe over heile biletet sin høgde. Sjå også utsnittet nedanfor.

Takk skal du ha. Dette skyldes ujevn framdrift på mikrofilmen ved skanning. Det har antakelig vært et tilfelle av kortvarig sluring, slik at gjengivelsen har blitt strukket i horisontal retning.

Jeg setter oppslaget opp for ny skanning i farger, men det vil ikke være noen prioritert sak.

På 1.8.2020 den 16.03, Torbjørn Igelkjøn skrev:

Vil dette seie at du har sjekka den papirbaserte originalprotokollen?

Det er ganske opplagt at overstrykningene er i originalen. Det er vanskelig å tenke seg hvordan slike striper ellers skulle oppstå. Overstrykningene har nok sammenheng med den vertikale merknaden til høyre, hvor det står at dokumentet er innført i ei annen pantebok.

Torbjørn Igelkjøn
Posted (edited)

Takk til Kristian for oppklaring.

Det eg tenkte på var det ufokuserte loddrette området på folio 273a, og då har vi altså fått slått fast at feilen må vere oppstått ved mikrofilmfotograferinga.

Edited by Torbjørn Igelkjøn