Gå til innhold
Arkivverket

Sundal/Bondhus


Jarle K. Øvrehus
 Del

Recommended Posts

Hei. Lurte på om noen kunne hjulpet meg med et par ord som jeg ikke klarer å tyde skikkelig. To ord har jeg markert og resten er ord jeg har erstattet med spørsmålstegn og paranteser. Lenke til dokumentet: https://media.digitalarkivet.no/view/11934/140

 

Mindelig udskiftning. Aar 1847 den 11 August sammentraadte vi undertegnede Eiere og Opsiddere af Gaarden Bondhus og Sundal i Overværelse af undertegnede Vidner, for at opgaae og nærmere at bestæmme Grænsene mellem bemeldte 2: Gaarde paa søndre Side af Bondhus-Elven fra det i mellem disse Gaarde opførte Skifte eller Haagjerde ved Sundals Bøegard i syd og til Baardeskaarberget. - Skiftelinien tager sin Begyndelse i det ommeldte Haagjerde ved Sundals Bøgar, gaar derfra i Syd-ost efter det gamle Bøgjerde for Bondhuus’s Bømark ved nordre kant af Straahagen til den nederste Ende af det lille Gjerde under Boiskaarhammeren, hvor x er hugget i fast Bjerg i øverste Ende af Gjerdet, derfra videre i S.O. til et x hugget i fast Bjerg, derfra i samme Linie til en Stenpæle i søndre Kant af Bredskaaruhren, derfra i samme lige Linie til et Oldertræ, hvori et x er hugget og en Stenpæle er nedsat, i samme Kant af bemeldte Uhr, derfra i samme Linie paa søndre Side af Sundals Breiskaars-dyngested, hvor x er hugget i fast Bjerg, derfra i samme Linie til under en Hammer eller Skaar kaldet nederste Seglet, hvor x blev hugget i fast Bjerg, derfra i samme Linie strax ovenfor sidsnævnte x, hvor to xx bleve hugne i en stor Sten, derfra videre i samme Linie til et x i fast Bjerg, kaldet nederste Seglet, derfra videre i samme Linie til et x i fast Bjerg paa søndre Ende af Baardeskaarbjerget, hvor Linien ender. - Sundal eier paa nordre, Bondhus paa søndre Side af denne Linie, af (??) hvad, ovenfor denne Linies Endepunkt er Fjeldet, hvor Sundal har sin udelukkende Eiendom. - Da samtlige Vedkommende erklærede sig med det (??) fornøiet, saa blev denne mindelige Forretning sluttet og underskreven. - Baar Olsen Bondhus, m. p. b., Knud Knudsen Bondhus m. p. b., Torbjørn Iversen Bondhuus m. p. b., Godskal Johnsen Bondhuus, Ole Hansen Sundal, Torbjørn Andersen Bondhus, Godskalk Pedersen Sundal m. p. b., Hans Olsen Sundal m. p. b.. Som Vidner: Johannes Torkildsen Seglem m. p. b., Svend Larsen Træet m. p. b., Knud Kristiansen Bjørke m. p. b., Johannes Knutsen (??) m. p. b.

Denne forening (??) herved for paavist Rosendals besidder eier en Andel i Gaarden Bondhus. M. Langballe.-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spørsmålsteikn nr. 2: Passerede.

Spørsmålsteikn nr. 4: Denne Forening approberes herved forsaavidt...

 

Etter alle underskriftene trur eg det står m. p. P., dvs. "med paaholden Pen", sjølv om mange av P-ane ser litt rare ut.

Endret av Gunnar Sigdestad
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spørsmålstegn nr. 1: af Skov og krat.

Spørsmålstegn nr. 3: Enæs

Endret av Elin Galtung Lihaug
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De som jeg har markert gult, eller kanskje merkingen ikke synes? Det er "Boiskaarhammeren" og "Breiskaars-dyngested".

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

eg trur kanskje det skal vere "Brei-skaarhammeren"  (jf. "Bredskaaruhren" og "Breiskaars-dyngested"  - som eg også les)

 

elles skal det vel vere "Bondhuuses" (ikkje "Bondhuus’s")

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, kan være enig i det at det skal være Brei, rimer litt mer. Var bare en meget rar 'e'. Synes det ser ut som en apostrof eller komma i "Bondhuus's/-es", men kan godt være en vanskelig 'e'!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.