Gå til innhold
Arkivverket

Leter etter informasjon om Randi Backe, mulig født 16.08.1910


Veronica Renstrøm
 Del

Recommended Posts

Hei,

 

Jeg er helt ny her, og dersom jeg skriver/spør om noe feil, si ifra. 
 

Her er informasjonen jeg innehar: 

 

Min oldemor het Randi Backe, det er stort sett den informasjonen jeg innehar. Jeg hørte en gang at hun levde og døde i Gøteborg, så jeg fant henne muligens i gravstedsregisteret der. Der er informasjonen:

Randi Halvorsen Backe

f. 16.08.1910

d. 12.07.1997

 

Noe som gjør dette vanskelig er at min mormor er gått bort og var i tillegg såkalt «tyskerunge». Min oldemor, Randi, satt henne bort. Mer vet jeg ikke. Aner ikke hvor hun kommer fra.
Vet kun navnet på den tyske soldaten hun fikk barn med: Gerhard Blümenstein. 
 

Har søkt i digitalarkivet, men finner henne ikke der. Jeg er ganske sikker på at Backe er pikenavnet, tror aldri hun ble gift. 
 

Håper noen kan hjelpe meg i gang!

 

Beste hilsen,

 

Veronica Renstrøm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke helt lett denne her. Har søkt litt i kilder i Sverige ,bl a arkivdigital der de har oversikt over folk som bodde i Sverige bl a 1940, 1950, 1960, 1975 og 1985 ,men finner ikke Randi der før i 1975. Videre finner man Randi Halvorsen Backe i "Sveriges dödbok 1860-2017" (DVD). Der står hun som født 16-8-1910 i Norge og død 12-7-1997 med siste adresse Viktoriagt 34/Lilian Lagenf ,41125 Göteborg. Så hun bodde vel da hos ei Lilian Lagenf... kanskje. Det står videre der at hun ble fraskilt 8-4-1945 ,men mer har jeg ikke klart å finne ,og finner henne ikke i Sverige i 1940 eller før det heller.

Er vel ingen som vet noe mer om Randi`s eventuelle søsken? Hvor og når var din mormor født? kan det stå noe mer om Randi ved fødselen til din mormor?

Jeg har som deg heller ikke hatt lykken med meg når det gjelder å finne Randi i digitalarkivet i Norge ,men siden hun er oppgitt født i Norge burde hun være i folketellinga 1910. Nærmeste jeg kommer der er ei Randi Alvilde Halvorsen født i juli 1910 i Horten ,men datoen stemmer ikke ,og jeg finner heller ikke noe tilknytning til Backe navnet.

Det jeg ville gjort var å kontakte Landsarkivet i Göteborg og spørre etter Randi`s Bouppteckningspapirer.....der burde det også være nevnt Randi`s arvinger. Det kan gi navn på evt søsken som levde når Randi døde. Vet ikke åssen det var med adopterte og om de arvet ,men om de ikke gjorde det (siden de ble adopterte bort) ,burde hvertfall søsknene eller nevøer og nieser av avdøde gjøre det dersom man kjente til dem. Er hvertfall et sted å starte....

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for informasjon, Erik. Du er helt klart flinkere enn meg til å finne informasjon. Kanskje jeg skal forsøke å kontakte denne Lillian for å høre om ytterligere informasjon. 
 

Min mormor ble født 29.01.1945. Hun hadde flere halvsøsken fant hun ut av i voksen alder, men jeg kjenner ikke disse, vet om at en eller to av dem er gått bort.

Mormor fikk kun Backe- etternavnet, forresten.  
 

Jeg skal følge dine råd og starte der du skriver. Igjen; tusen takk! 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for det. Men det kan jo godt også være noen andre i forumet her som vet om andre ideer enn meg som kan være smartere. Siden man ikke skal omtale levende personer her i forumet med info om dem sier jeg ikke mer om Lilian ,men kan godt hende hun kanskje vet noe siden de tydeligvis hadde samme adresse da Randi døde.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt mulig, jeg håper det 🤞🏼
Har nå sendt en mail til Landsarkivet i Gøteborg, så får jeg se om det kommer noe svar. Takker uansett for svar og hjelp 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ypperlig ,da håper jeg de kan hjelpe deg. Er lenge siden jeg bad om slike papirer ,så husker ikke om jeg måtte betale noe for det eller ikke ,men det er nyttige papirer ettersom de ramser opp det en person etterlot seg inkl arvinger etc.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

 

Jeg har sendt deg en PM. Siden det dreier seg om opplysninger fremover mot nåtid kan jeg ikke dele dem her på forumet, men send meg en e-post på den adressen jeg sendte deg, så kan vi utveksle informasjon på den måten.

 

Vennlig hilsen fra

Marius

Endret av Marius Hellerud
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er det jeg finner om foreldrene til Randi i Digitalarkivet. Vi starter med faren Hans Luther Larsen Bakke. Han ble etter folketellingene født 7 Des 1881 i Nord Fron (ikke Kristiania, som det sto ved datterens fødsel), død i Asker i 1954. 

 

https://www.digitalarkivet.no/search/persons/advanced?from=&to=&firstname=hans+luth*&lastname=&birth_year_from=1879&birth_year_to=1881&birth_date=&birth_place=&domicile=&position=&event_year_from=&event_year_to=&event_date=&related_first_name=&related_last_name=&related_birth_year=&sort=rel

 

Dette er vel Hans Luther på FS, selv om fødselsdato ikke stemmer helt. https://www.familysearch.org/tree/pedigree/landscape/LQYN-4DN

 

Her er det informasjon om Laurentse Albertine Amalie Evensen, født 4 4 1887 (eller 1886) i Bamble, død i Bærum i 1951. Fødselsåret bør verifiseres med kirkeboken, fordi det er oppgitt to forskjellige år i folketellingene. Der ser vi også at hun fikk en annen datter, Elin (senere Evelyn) Justine i 1916  https://www.digitalarkivet.no/search/persons/advanced?from=&to=&firstname=lauren*&lastname=eve*&birth_year_from=1885&birth_year_to=1889&birth_date=&birth_place=&domicile=&position=&event_year_from=&event_year_to=&event_date=&related_first_name=&related_last_name=&related_birth_year=&sort=rel

Endret av Per.H.Skaug
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er Laurentse Albertine Amalie i 1890 i Bamble, her er hun datter av Even Pettersen født 1858 i Bamble og hustru Josefine Regine Amalie født 1854 i nærheten av Kongsberg. Hun er her sagt å være født i Skåtøy. https://www.digitalarkivet.no/census/person/pf01052835002872

Endret av Per.H.Skaug
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.