Gå til innhold
Arkivverket

Manntall Telemark 1782.


Gard Strøm
 Del

Recommended Posts

Tidligere lå alle skanna manntall for1782 Telemark på det gamle Digitalarkivet. Nå finner jeg kun Kviteseid med Nissedal og Flåbygd. Er de andre kanskje ikke overført ennå?
I overskriften til inngangen, står de andre prestegjelda nevnt, men mangler altså allikevel.
Vennlig hilsen Gard Strøm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 timer siden, Gard Strøm skrev:

Tidligere lå alle skanna manntall for1782 Telemark på det gamle Digitalarkivet. Nå finner jeg kun Kviteseid med Nissedal og Flåbygd. Er de andre kanskje ikke overført ennå?
I overskriften til inngangen, står de andre prestegjelda nevnt, men mangler altså allikevel.
Vennlig hilsen Gard Strøm.

 

Det er bare Kviteseid som er og har vært skanna, men de øvrige prestegjeldene fantes nok søkbare i "Gamle Digitalarkivet". Spørsmålet er altså hva som er status mht. re-publisering av disse søkbare listene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, Gard Strøm skrev:

Da blir de andre skanna etter hvert da? Veldig viktige kilder for en som" lever" for rundt 238 år siden. 🙂

 

Det er ikke noen umiddelbare planer om å skanne disse. At den ene er skanna, skyldes at den tilfeligvis fantes på mikrofilm.

 

Mine kollegaer i Bergen vil undersøke status for de søkbare listene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder flytting av det søkbare materialet fra gamle Digitalarkivet til nye, er dette noe som det jobbes med kontinuerlig. Akkurat det spesifikke 1782-manntallet fra Telemark ser jeg at det er opprettet en egen jobb for, men når denne kan tas tak i er mer usikkert. Vedkommende som jobber med flyttingen av disse manntallene er akkurat nå på ferie, men jeg har sendt ham en melding om saken. I og med at vedkommende også er mye involvert i 1920-tellingen kan det godt hende at annet arbeid som dette må nedprioriteres i en periode. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 uker senere...

Skanna manntall for Seljord frå 1782 kom raskt fram, og er allereide transkribert av Gard Strøm. Det er et ryddig og systematisk manntal, og ein brukarvenleg versjon er tilgjengeleg på gamlegjerpen.no: https://gamlegjerpen.no/Folketellinger/Seljord1782.htm

I tillegg til manntalet frå 1782 finst det for Seljord også ei anna folketeljing: «Siælenes Antal» som truleg er utført av Hans Jakob Wille. Det er omtalt i hans «Beskrivelse over Sillejords præstegiæld i øvre Tellemarken i Norge (1786)» side 274-276 : https://www.nb.no/items/URN:NBN:no-nb_digibok_2017022448118?page=295

Det finst manntal og Siælenes Antal for fleire prestegjeld i Telemark frå 1782, kanskje andre stader også?

Manntalet viser at det var 2014 innbyggjarar, Siælenes Antal er 2043 innbyggjarar. Dette er, så langt eg kan sjå, to uavhengige primærkjelder. Resultatet er imponerande .

Eg vil setje pris på om nokon har meir informasjon om bakgrunnen for at det blei gjennomført to uavhengige folketeljingar i Seljord i 1782. Kven var oppdragsgjevar, kva var opplegget, kven gjennomførte teljingane og korleis er dei blitt brukt?

Eg er takknemleg for referansar til kjelder og litteratur om desse folketeljingane.

Helsing Odd Skogheim

Endret av Odd Skogheim
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 år senere...
På 5.8.2020 den 10.50, Ketil Rolland Hansen skrev:

Når det gjelder flytting av det søkbare materialet fra gamle Digitalarkivet til nye, er dette noe som det jobbes med kontinuerlig. Akkurat det spesifikke 1782-manntallet fra Telemark ser jeg at det er opprettet en egen jobb for, men når denne kan tas tak i er mer usikkert. Vedkommende som jobber med flyttingen av disse manntallene er akkurat nå på ferie, men jeg har sendt ham en melding om saken. I og med at vedkommende også er mye involvert i 1920-tellingen kan det godt hende at annet arbeid som dette må nedprioriteres i en periode. 

Hei 

Jeg lofter denne traaden igjen. Vedkommende som jobber med saken (1782-manntallet for Telemark), var paa ferie august 2020. Hva skjer med denne saken???

Tross alt, meget nyttig som kildereferanse/slektsgranskning. Dette burde prioriteres.

 

Med vennlig hilsen

Ole Petter Eriksen

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er fremdeles meget interessert i denne kilden for hele Telemark, der den finnes. Jeg vil tro det også gjelder andre.
mvh Gard Strøm.

Endret av Gard Strøm
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har lagt merke til at Grethe Flood var til hjelp for mange i forumet, med lenker til manntallet for Drangedal 1782.  Dette manntallet er naa ikke tilgjengelig, ergo tap av primaerkilder (enn saa lenge). Dette er kun et eksempel, men et tap for slektsgranskere.

 

Med vennlig hilsen

Ole Petter Eriksen

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange takk Anfinn! Denne har jeg ikke vært klar over.
mvh Gard.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Republisering av denne folketellingen/manntallet for Telemark 1782 i Digitalarkivet (DA) står fortsatt på vår arbeidsplan, men er lenge blitt utsatt/nedprioritert, ikke minst pga. folketellingen 1920. Men 1920 nærmer seg fullføring nå, så da blir Telemark 1782 prioritert opp igjen. (Vil i parentes legge til at denne tellingen i gamle DA - 19 prestegjeld/filer - hadde en veldig varierende struktur, så det vil være noe arbeids- og tidkrevende å tilpasse den til "nyere" DA. Men den kommer!)

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg og MANGE med meg er veldig glad for den jobben dere gjør i Digitalarkivet! Vi skylder dere å holde oss tålmodig avventende :-D.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.