Gå til innhold
Arkivverket

Etterlysning av maleri av min tippoldemor fra Sandø, Tjøme


Ayla Backe
 Del

Recommended Posts

Hei
Jeg har en etterlysning som jeg håper noen kan hjelpe oss med:
Tenk om noen hadde et bilde av hele maleriet! 
Dette er min tipp-tippoldemor Anne Marie/Maria (født Nilsdatter) fra Sandø, Tjøme.
Det er bare et utsnitt av maleriet. Hun skal visstnok sitte og lese i en huspostill eller bibel.
Christian Krohg m/kunstnervenner var innkvartert hos henne flere somre på 1880-tallet.
Maleriet ble dessverre solgt til Oslofolk under krigen, men det skulle vært så moro å få se hvordan maleriet opprinnelig ser ut.
Vet det har vært utstilt, men vi greier ikke å spore det opp.
Takknemlig for hjelp.
Ayla Backe

 

IMG_20200601_142957.jpg

Endret av Ayla Backe
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser at utsnittet du bruker over er trykt i boken "Øyfolket seiler videre" fra 1998: https://www.nb.no/search?q="los per hansson"&mediatype=bøker

 

Dessverre bruker ikke boken noen kildehenvisninger til hvor de har fått illustrasjonen ifra. Om du tar kontakt med forfatteren, Eie Andersen, så kan kanskje han være behjelpelig med å finde en kilde til utsnittet som igjen kan lede videre. Det er verdt et forsøk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Bjarne.
Fotografiet brukt i boka 'Øyfolket seiler videre' er tatt fra Tjøme bygdebok fra 1920. Det står ingenting i den opprinnelige gjengivelsen om hvor fotografiet stammer fra. Jeg har vært i kontakt med Blomqvist, da jeg vet at maleriet i sin tid var eid av en tidligere innehaver av Blomqvist kunsthandel. Dette er det jeg skrev til dem, men uten hell:

Vi har forsøkt å finne ut mer om dette maleriet, blant annet ved å kontakte nasjonalgalleriet i Oslo, da vi hørte at maleriet kunne finnes der.
 
Vi klarte, etter møysommelig arbeid, å finne (i en bok over Krohgs portretter) en gjengivelse av maleriet, der det står, sitat: 'sommeren 1883 malte Christian Krohg et bilde av den 83 år gamle Anne Marie Hansen (Anne Marie var gift Hansen), Sandø, som ble utstillt i Fritzners Pavillion våren 1885'.

Han malte også portrett av datteren Petrine Amalie (samt hennes mann, Gjert Abrahamsen) som står som vertinne under Krohgs opphold på Sandø gård, Tjøme, i 1882-83. Videre står det at maleriet var eid av Direktör A.M. Vik i Oslo i 1958.


Ved å söke på internett fant jeg fram til at denne Vik må väre den samme som tidligere drev Blomqvist Kunsthandel. Vi hadde håp om at maleriet av min tipp-tipp oldemor fortsatt kunne befinne seg i samme familie, men det virker ikke slik. Maleriet er visstnok usignert og måler 44 x 27,5 cm.
Ayla

Endret av Ayla Backe
Lenke til kommentar
Del på andre sider

PS: Det er mulig et bilde av maleriet finnes i Oscar Thues bok over maleren Christian Krohgs arbeid, men det er (som sagt) kun et utsnitt av et større maleri av min tipp-tipp oldemor som vises.

Endret av Ayla Backe
Lenke til kommentar
Del på andre sider

31 minutter siden, Ayla Backe skrev:

Videre står det at maleriet var eid av Direktör A.M. Vik i Oslo i 1958.

 

Oppland Arbeiderblad 23. april 1971: Kanskje familien fremdeles eier Lilleby gård og at maleriet befinder seg der?

 

 

Screenshot_2020-08-08 Oppland Arbeiderblad.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dessverre. Jeg har vært i kontakt med familie av Vik (daglig leder/senior kunstekspert hos Blomqvist) og hun mener maleriet ikke lenger er i familiens eie...så hvor det måtte befinne seg nå har vi ingen aning om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.