Gå til innhold
Arkivverket

Emigrasjon? Erling Andersen(Larsen) f. 1898 i Skedsmo.


Leif B. Mathiesen
 Del

Recommended Posts

Jeg har alltid hørt at farfars bror døde i tenårene. Men aldrig funnet noe bevis.
Men nå har jeg fått info om at han kanskje emigrerte til USA 15 år gammel etter en konfliktfylt oppvekst

 

Hans navn er Erling Andersen eller Larsen født 10.08 1898 i Skedsmo i Akershus.

 

SAO, Skedsmo prestekontor Kirkebøker, F/Fa/L0014: Ministerialbok nr. I 14, 1892-1901, s. 98
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20060912010128

FT1910
https://www.digitalarkivet.no/census/person/pf01036382002527

Endret av Leif B. Mathiesen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt på siden: Ser at Erling er døpt i 1898, men i 1910 står familien registrert med "intet samfunn". Er de to brødrene konfirmerte?

 

Vet du når foreldrene døde? Kan det stå opplysninger om etterlatte/barn i en eventuell dødsfallsprotokoll?

Endret av Grethe Flood
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Grethe Flood skrev:

Du har skrevet Emil i tittelen på tråden, men det er vel Erling som er riktig - jf. dåpen i 1898. 

 Ja.  Hastverk er lastverk. 😎

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Grethe Flood skrev:

Litt på siden: Ser at Erling er døpt i 1898, men i 1910 står familien registrert med "intet samfunn". Er de to brødrene konfirmerte?

 

Nei jeg tror ikke det. Problemet er at p.g.a. uvennskap o.l. har jeg lite eller ingen info om mine oldeforeldre. Kun det som er tilgjengelig i kirkebøker o.l.

 

4 timer siden, Grethe Flood skrev:

Vet du når foreldrene døde? Kan det stå opplysninger om etterlatte/barn i en eventuell dødsfallsprotokoll?

Dødsfallprotokollen er sperret for meg.

Oldemor døde 01.10.1942 1

Oldefar døde  19.10.1959

Begge er begravet i Skedsmo.

 

Har spurt arkivverket om data.

Endret av Leif B. Mathiesen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser at din farfar bruker Andersen som etternavn:

GRAVMINNER I NORGE: 

Id  Fnavn  Enavn  Bosted  Fdt  Får  Fsted  Ddt  Dår  Bdato  Bår  Kj  Merk  Gnr  Mtekst  Gravsted Kommune Korr
3039824 Thorbjørn  Andersen  Kleiva  0409  1894  Borre  0812  1957  1412  1957    65  03  16       Stalsberghagen Lillestrøm
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det vet jeg. 

Saken er at en slektning har fått en melding fra USA om slektskap. (My Heritage)

Erling er den eneste jag ikke ha kontroll på. Han kan  ha bruke Larsen som etternavn.

Finner ikke konfirmasjonen. Utvanderet som 15 åring? (1913).

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har fått svar fra arkivverket.

Det er kun sønnen Thorbjørn som nevnes i dødsfallsprotokollene.( Ingrid 1945 og Anders 1959)

Så hvor det har blitt av Erling er ett mysterium.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.