Gå til innhold
Arkivverket

Ragnhild Syversdatter f ca 1833 i Sør Aurdal??


Erik Hov
 Del

Recommended Posts

Hei.

Driver å oppsporer noe etterslekt etter søstra til min 3 x tippoldemor.

Søstra het Ingrid Haavelsdatter Storødegård og var født i 1802 og var fra Haugen under Nedre Storådegård på Leirskogen, Sør Aurdal. Hun ble gift i Bagn Kirke i Bagn 24-3-1829 med

Syver Arnesen Skjærstein ,født i 1803. https://media.digitalarkivet.no/view/9374/87220/5

Disse ser ut til å ha hatt 8 barn, Ingeborg 1829, Arne 1830, Ragnhild 1833, Haavel 1834, Syver 1837, Mikkel 1840, Mikkel 1842 og Engebret 1846. Jeg har funnet alle fødslene bortsett fra Ragnhild i 1833.

Arne ble født 15-8-1830 og Haavel født 12-2-1834 så Ragnhild skulle være født mellom dem ,men jeg har ikke funnet henne født i Sør Aurdal (der all de andre er født) ,og finner heller ikke Ragnhild død eller i 1865 folketellinga.

Denne familien bodde på Bergei/Bergum ved Nordre Langødegård på Leirskogen i Sør Aurdal. Der står 7 av barna nevnt (den yngre Mikkel ikke med) inkludert Ragnhild født 1833 men det står ikke mer om henne der. Ifølge bygdeboka Bind B side 240-241https://www.nb.no/nbsok/nb/b9be92a4f13de0e2afff1cee9008db7b?lang=no#243 står det at familien bodde på Braka/Brager rundt 1829 til 1837 og Ragnhild burde vel da være født der ,men finner henne altså ikke født eller i noen folketelling.....

Så er det noen der ute som kan finne ut mer om henne?? (antar hun døde tidlig....)

mvh Erik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg finn ho  ikkje konfirmert i Sør-Aurdal innafor ein rimeleg tidsperiode på 1840-50-talet. Finn ho ikkje død i Sør-Aurdal 1833-1849. Kan sjølvsagt ha oversett ho.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, Richard Johan Natvig skrev:

Eg finn ho  ikkje konfirmert i Sør-Aurdal innafor ein rimeleg tidsperiode på 1840-50-talet. Finn ho ikkje død i Sør-Aurdal 1833-1849. Kan sjølvsagt ha oversett ho.

Jeg sitter igjen med samme resultat. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var det jeg også gjorde....samme resultat ,så derfor tro jeg ikke Ragnhild kan høre til Syver og Ingrid og det finnes ingen Ragnhild Syversdatter født ca 1833 i Sør Aurdal heller. Har lett jeg også siden jeg postet her. Har også vridd hodet mitt og lett enda en gang på fødte i Sør Aurdal og fant denne Ragnhild født 31-12-1833 døpt 2-2-1834

https://media.digitalarkivet.no/view/9380/45346/59

Hun ble født på Brager (der Syver Arnesen og Ingrid Haavelsdatter bodde i ca 1833) ,MEN denne Ragnhild`s foreldre var Anders Andersen og Anne Kristoffersdatter!!. Kan dette virkelig være en grov feil i bygdeboka? ,et barn som var født på samme sted som Syver og INgrid bodde ,men med andre foreldre som OGSÅ bodde på Brager? Ser sånn ut!.

Isåfall bare enda et bevis på at bygdebøker ikke er perfekte og at det som står der burde sjekkes!.

Et annet eksempel fra samme bygdebok er Ingrid`s brordatter. Bygdeboka har henne som Turid Syversdatter ,født 1817 ,som ikke kan finnes født eller konfirmert eller død og står ikke i 1865 tellinga. Men hun er derimot oppført som Turid Syversdatter da hun ble gift med Erland Olsen. Det finnes ingen barn av dette navngitte paret ,men derimot Turid`s søster Ingrid som også ble gift med en Erland Olsen hadde 2 barn. Ingrid finner jeg født konfirmert ,men ikke gift med noen ,så her har jeg konkludert med at det må være feil ang Turid i både kirkebok og bygdebok siden jeg ikke finner Turid født konfirmert eller død og at det er søsteren Ingrid Syversdatter som var gift med Erland Olsen og hadde 2 barn mens denne Turid Syversdatter ALDRI har eksistert!.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.