Jump to content
Arkivverket
Richard Johan Natvig

Manglande Dagsregister Hosanger ministerialbok 1835-1848

Recommended Posts

Richard Johan Natvig

Av prestens eiga innhaldsliste framme i Hosanger ministerialbok 1835-1848 skal det vera Dagsregister frå side 324. Den skanna versjonen går berre til s. 314.

image.png.c0e79937ccec26930285af80027715b7.png

SAB, Hosanger Sokneprestembete, H/Haa: Ministerialbok nr. A 7, 1835-1848
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20070509620192

Kyrkjebøkene før og etter denne har Dagsregister frå 1824-1835 og 1849-1863. Er Dagsregisteret 1835-48 tapt for alltid, eller lar det seg oppspora og skanna?

Torbjørn Igelkjøn
Posted (edited)

Eg tippar at svaret på det fyrste spørsmålet er at kyrkjeboka er intakt, men at dagsregisteret ikkje har blitt med på mikrofilmen.

Tilleggsspørsmål: Vaksinerte skal gå til side 324, medan den skanna sekvensen endar med side 314. Er sidene frå og med 315 blanke?

Edited by Torbjørn Igelkjøn

Kristian Hunskaar (Arkivverket)
7 timer siden, Richard Johan Natvig skrev:

Av prestens eiga innhaldsliste framme i Hosanger ministerialbok 1835-1848 skal det vera Dagsregister frå side 324. Den skanna versjonen går berre til s. 314.

7 timer siden, Richard Johan Natvig skrev:

Er Dagsregisteret 1835-48 tapt for alltid, eller lar det seg oppspora og skanna?

4 timer siden, Torbjørn Igelkjøn skrev:

Eg tippar at svaret på det fyrste spørsmålet er at kyrkjeboka er intakt, men at dagsregisteret ikkje har blitt med på mikrofilmen.

Tilleggsspørsmål: Vaksinerte skal gå til side 324, medan den skanna sekvensen endar med side 314. Er sidene frå og med 315 blanke?

Jeg har undersøkt, og det er riktig at sidene etter 314 ikke er mikrofilmet. Dermed er de heller ikke skanna. Det er uheldigvis en del tilfeller av beskrevne kirkebokoppslag som er utelatt ved mikrofilming; noen av disse kan være oversett, men jeg tror nok også at enkelte av dem har blitt oppfattet som uinteressante, og at de er utelatt med viten og vilje.

Jeg antar at sidene etter 314 finnes, men det må noen ved Statsarkivet i Bergen undersøke nærmere.

Richard Johan Natvig
11 timer siden, Kristian Hunskaar (Arkivverket) skrev:

Jeg antar at sidene etter 314 finnes, men det må noen ved Statsarkivet i Bergen undersøke nærmere.

Mange takk for svaret.

Dog, eit lite oppfølgingsspørsmål: Blir no SAB bedt om å undersøka nærare, eller er det noe eg bør be dei om å gjera?

6 minutter siden, Richard Johan Natvig skrev:

Dog, eit lite oppfølgingsspørsmål: Blir no SAB bedt om å undersøka nærare, eller er det noe eg bør be dei om å gjera?

Vi har ei oppfølging på dette internt.

Her viste det seg å være en stor mangel. Inkludert permer etc. er det nå lagt til hele 41 bilder: https://www.digitalarkivet.no/kb60044643000001

De nye bildene er foreløpig ikke indekserte.

Richard Johan Natvig

Fantastisk, og for ei rask "reparering"! Takk!

Æren bør først og fremst gå til min kollega i Bergen, som tok dette på strak arm i formiddag.