Gå til innhold
Arkivverket

Adressebøker for Bergen


Trond Olav Solberg
 Del

Recommended Posts

Hei.

 

Jeg har jo forlengst funnet ut at det er veldig begrenset tilgjengelighet for digitaliserte adressebøker for Bergen kommune.

 

Jeg vet det har vært tilgjengelig utgaver her på digitalarkivet, samt at det er noen utgaver i spesialsamlingene til universitetsbiblioteket i Bergen. Nasjonalbilioteket sin samling dekker heller ikke Bergen kommune. De bøkene de har, er bøker som hovedsakelig dekker Sogn og fjordane og Hordaland fylke. De har et avsnitt fra Bergen, men denne dekker ikke alle adressater i Bergen, hvis jeg ikke tar helt feil.

 

Jeg vet jo det at både Bergen offentlige bibliotek og Statsarkivet i Bergen, har en del utgaver av adressebøker for Bergen kommune. Men disse er ikke digitalisert. Jeg skulle virkelig ønske at man hadde fått samlet og digitalisert disse adressebøkene. Digitalarkivet har jo en enorm digital samling med adressebøker for Christiania/Oslo som strekker seg langt opp på 1980-tallet.

 

 
 
Endret av Trond Olav Solberg
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Adressebøkene er publikasjoner og ikke arkivsaker, og dermed ligger det til Nasjonalbiblioteket å digitalisere dem og publisere dem på nb.no. Når Digitalarkivet har et større utvalg av adressebøker fra Kristiania/Oslo, skyldes dette at de ble digitalisert på et tidspunkt for Nasjonalbiblioteket ennå ikke hadde kommet i gang med digitalisering av adressebøker. Det er nå en felles forståelse mellom Arkivverket og Nasjonalbiblioteket om at digitalisering av adressebøker og andre publikasjoner ligger til Nasjonalbiblioteket; Arkivverket vil i høyden digitalisere egne publikasjoner.

 

Når du ikke finner adressebøker for Bergen på nb.no, skyldes nok dette at Nasjonalbiblioteket ennå ikke har digitalisert sine eksemplarer, for jeg vil anta at Nasjonalbiblioteket har - eller kan skaffe - eksemplarer. Du bør derfor henvende seg til Nasjonalbiblioteket og prøve å påvirke rekkefølgen i deres i digitalisering. Det skal visstnok være mulig å påvirke i så måte.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser nå at jeg har fått tilbakemelding fra Nasjonalbiblioteket angående adressebøker for Bergen.

 

Dette skriver de:

 

Vi har Bergen Adressebok fra 1900 og fram i tid, , Adressekalender for Bergen 1888-1891, Adressebog for Bergen 1900-1901, og Bergens Adressebog 1895, men ingen av disse er digitalisert ennå, men kan bestilles fram til bruk på vår lesesal. Alt av adressebøker skal digitaliseres, så de vil bli tatt men akkurat når disse vil bli skannet og lagt ut er vanskelig å si.

 

Vi får håpe det ikke tar år før dette blir gjort da.

 

 

Endret av Trond Olav Solberg
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom du sendte spørsmålet i går og har fått svar frå NB allereie i dag (sundag), så er iallefall det utruleg rask respons.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ein har også valmanntalet for 1934. Men det er eit stort sprang frå 1934 til den manglande adresseboka frå 1958 som låg i "bokhylla" i "gamle" Digitalarkivet. På lesesalen på statsarkivet i Bergen har dei også adressebøker frå 70-talet som burde ha vore digitaliserte.

Endret av Torbjørn Igelkjøn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, Torbjørn Igelkjøn skrev:

Dersom du sendte spørsmålet i går og har fått svar frå NB allereie i dag (sundag), så er iallefall det utruleg rask respons.

Beklager, jeg roter litt her nå. Da jeg svarte deg i går og takket for svar, glemte jeg at jeg allerede på fredag formiddag hadde sendt en henvendelse til NB da. De svarte nemlig litt senere på dagen. Da jeg sjekket mailen før i dag, så jeg at jeg hadde fått svar fra NB fredag ettermiddag.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

No var det @Kristian Hunskaar (Arkivverket) sitt innlegg som du svarte på og takka for. Og så svarte eg på innlegget ditt.

 

Det er uansett rask respons frå NB, men altså ikkje på ein sundag. Takk for oppklaringa.

Endret av Torbjørn Igelkjøn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.