Gå til innhold
Arkivverket

Arveregler første halvdel av 1600-tallet


Christer Kjølsrud
 Del

Recommended Posts

Min forfar arvet i første halvdel av 1600-tallet en eiendom i Bamble sammen med en annen mann. Min forfar arvet 1/2 hud, og den andre 1 hud. Begge var leilendinger på andre gårder og eide ikke annet enn hver sin del av denne eiendommen. Er det noen som kan si noe om slektskapsforholdet mellom dem ut ifra fordelingsnøkkelen av arven?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis dette er arvefordeling, så er dette ett søsterlodd og ett broderlodd, siden søsteren får halvparten i arv av det hennes bror får.

Dvs. din forfar er gift med søster som fikk en 1/2 hud mens hennes bror fikk 1 hud.

 

Oddvar S.

Endret av Oddvar Søreide
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Christer Kjølsrud skrev:

Min forfar arvet i første halvdel av 1600-tallet en eiendom i Bamble sammen med en annen mann. Min forfar arvet 1/2 hud, og den andre 1 hud. Begge var leilendinger på andre gårder og eide ikke annet enn hver sin del av denne eiendommen. Er det noen som kan si noe om slektskapsforholdet mellom dem ut ifra fordelingsnøkkelen av arven?

 

2 timer siden, Oddvar Søreide skrev:

Hvis dette er arvefordeling, så er dette ett søsterlodd og ett broderlodd, siden søsteren får halvparten i arv av det hennes bror får.

Dvs. din forfar er gift med søster som fikk en 1/2 hud mens hennes bror fikk 1 hud.

 

Men slik konklusjon er risikabel å treffe, dersom du ikke har et skiftedokument å forholde deg til. Hvis eierforholdene bare er en observasjon i skattelister, kan det være mange alternative forklaringer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk Oddvar for tips og Kristian for forbehold. Dette er et puslespill med mange biter. Regner også med at de kan ha endt opp med gårdspartene etter mange fordelingsalternativer. Prøver å finne de mest sannsynlige kombinasjonene, så jeg kan "prøvelegge" bitene i puslespillet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til det Kristian skriver, siden jeg siteres, i innledning står det min forfar arvet i første halvdel.

 

Jeg er uansett enig i det Kristian skriver, men selv om du kanskje ikke har ett skifte, så skal du ikke legge vekk din tankegang, men sjekke eventuelle andre kilder som bekrefter det samme. Dette kan være senere tingbøker etc. 

 

I svært mange av de tilfelle som jeg har vært borti, der er det nettopp jordeiendom som danner grunnlaget for en hypotese. Tidlig på 1600-tallet er det jo svært begrensede kilder, derved kan en ikke påstå at jordeiendom har blitt arvet, men det kan være mange indisier som peker i samme retning. 

 

Vi har mange eksempel på dette forum, der det er dyp uenighet om tolkning av samme sak.

 

OS

Endret av Oddvar Søreide
endre
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.