Gå til innhold
Arkivverket

Grunnbok og manuel saksbehandling


Trond Olav Solberg
 Del

Recommended Posts

Jeg vet vi har diskutert dette temaet med sladding av grunnbøkene tidligere. Saken er bare at det bør jo finnes datasystem som kan gjøre denne jobben med sladding automatisk, slik at arkivverkets saksbehandlere hadde sluppet å bruke tid på dette. Slik dette fungerer nå, er jo dette ikke en selvbetjent døgntjeneste lenger slik det var før.  Jeg håper virkelig som sagt at dette er noe man i framtiden ønsker å få til. 

Endret av Trond Olav Solberg
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man har jobba med saken, men har så langt ikke funnet en måte som fungerer (materialet er ganske variert med en god del håndskrift). Så enn så lenge blir de sladda etterhvert, men for hver sladd som blir gjort så blir et nytt grunnboksblad fritt tilgjengelig for publikum.

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å så flott da at dere har jobbet med dette da. Jeg visste heller ikke at det som allerede er sladdet, blir kontinuerlig frigitt. Det er jo flott da. 

 

Trond 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...

Jeg må si at jeg håper man innen rimelig tid finner en automatisk løsning på dette med personnummerene i grunnboksbladene. Det er nemlig fryktelig frustrerende i noen tilfeller å måtte vente flere dager på et grunnboksblad når man jobber med noe. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 timer siden, Trond Olav Solberg skrev:

Jeg må si at jeg håper man innen rimelig tid finner en automatisk løsning på dette med personnummerene i grunnboksbladene. Det er nemlig fryktelig frustrerende i noen tilfeller å måtte vente flere dager på et grunnboksblad når man jobber med noe. 

 

Jeg forstår at det kan skape frustrasjon, og situasjonen er langt fra optimal, det er jeg helt enig med deg i. Arbeidet med å finne en automatisert løsning via maskinlæring pågår for fullt, men foreløpig har det ikke gitt tilfredsstillende resultater. Personnumrene er skrevet på mange forskjellige måter (maskinskrevet, manuelt, av og til sammen med fødselsnummer, andre ganger ikke osv.); dette gjør det komplisert. For at vi skal kunne ha en automatisk løsning på denne tjenesten, må den føre til mindre feil enn den manuelle. Datatilsynet har klare krav til at slike opplysninger ikke kan ligge fritt på internett, og videre at en automatisk løsning må være svært treffsikker. Enn så lenge, er vi ikke der at vi kan gjøre noe annet enn å sladde grunnboksbladene manuelt.

 

Mvh

Terje Nomeland

Arkivverket

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja jeg håper man får til noe her på sikt.

 

En annen ting jeg håper man kan få lagt ut, er disse flyttekortene man tidligere førte ihvertfall her i Bergen kommune. Hver gang man flyttet, ble nytt sted ført opp i dette kortet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.