Gå til innhold
Arkivverket

Amalie Jensine Sandberg / Lyngaas i Oslo fra 1923


Bente Borgen
 Del

Recommended Posts

Amalie Jensine f. 28.11.1890 i Kristiania gifter seg i Kristiania i 1914 med cand. theol. Harvey Olaf Lyngaas f. 07.01.1886 i Kristiania. De flytter allerede samme året til Lindås i Hordaland der han blir residerende kapellan. i 1917 flytter de videre til Alversund i Hordaland.

 

I 1922/23 flytter ekteparet fra hverandre, og Amalie flytter til Oslo ifølge familiehistorien. De blir skilt og hun tar tilbake pikenavnet sitt. Hun livnærer seg  ved å spille piano bla på kino- Bosetter seg etter hvert i Kirkeveien. 

29. august 1922 dør hennes far, kaptein Ernst Johannes Sandberg i bygården han tidligere kjøpte, Holbergsgaten 21.

Er det mulig å finne et evt skifte etter ham?

Noen som vet hva finnes av kommunale folketellinger eller adressebøker i Oslo som dekker både Holbergsgaten 21 og Kirkeveien fra ca 1923?

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Bente Borgen skrev:

29. august 1922 dør hennes far, kaptein Ernst Johannes Sandberg i bygården han tidligere kjøpte, Holbergsgaten 21.

Er det mulig å finne et evt skifte etter ham?

Noen som vet hva finnes av kommunale folketellinger eller adressebøker i Oslo som dekker både Holbergsgaten 21 og Kirkeveien fra ca 1923?

Faren døydde 9. august 1922. Dødsfallsprotokollen høgre side nr. 1148:

 SAO, Oslo skifterett, G/Ga/Gac/L0011: Dødsfallsprotokoll, 1921-1923, s. 189
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/sk20090515360200

Endret av Richard Johan Natvig
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det spørst vel om det var noe skifte så lenge det i følgje Dødsfallsprotokollen berre var eitt barn = ein arving. I Dødsfallsprotokollen står det jo (også):

"11/8 22 Erklæring om boets overdragelse Jno 259/1922"

image.png.a5599b7d20b0b3d81c3bb50ee6597916.png

 

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
På 4.9.2020 den 7.47, Bente Borgen skrev:

Amalie Jensine f. 28.11.1890 i Kristiania gifter seg i Kristiania i 1914 med cand. theol. Harvey Olaf Lyngaas f. 07.01.1886 i Kristiania. De flytter allerede samme året til Lindås i Hordaland der han blir residerende kapellan. i 1917 flytter de videre til Alversund i Hordaland.

 

I 1922/23 flytter ekteparet fra hverandre, og Amalie flytter til Oslo ifølge familiehistorien. De blir skilt og hun tar tilbake pikenavnet sitt. Hun livnærer seg  ved å spille piano bla på kino- Bosetter seg etter hvert i Kirkeveien. 

29. august 1922 dør hennes far, kaptein Ernst Johannes Sandberg i bygården han tidligere kjøpte, Holbergsgaten 21.

Er det mulig å finne et evt skifte etter ham?

Noen som vet hva finnes av kommunale folketellinger eller adressebøker i Oslo som dekker både Holbergsgaten 21 og Kirkeveien fra ca 1923?

 

Hei

Jeg har en Inger Johanne-bok som er gitt i gave til Amalie Sandberg fra hennes mor julaften 1898. Den har tilhørt min bestemor og hennes søsken som er fra Froland i Aust-Agder. Jeg vet ikke hvordan boken er kommet til dem, men jeg tror Lyngaas var prest i Froland. Jeg har ikke funnet dokumentasjon på det, men mener å huske at min mor har nevnt det. Han var også prest i det distriktet min far kommer fra, og har muligens døpt min far og hans eldre søsken da han var prest i Alversund.  

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.