Gå til innhold
Arkivverket

Larsen-familien i Kristiansand


Heidi Larsen
 Del

Recommended Posts

Hei, hvis han var gift som 38 åring, så er det rart at hans nærmeste er Nellie Torgersen (det er søsteren) bare to år senere? Skulle det da ikke ha vært kona hans? Kan det være samme George?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er vår George, fødselsdato (15.06.1901) og by stemmer (Kristiansand). Jeg vil tro at "din" George også hadde en søster som het Nellie? Hvorfor han valgte søsteren som kontaktperson blir fort spekulasjoner. Kanskje ville han ha en kontaktperson som ikke bodde på samme adresse dersom et uhell eller uvær skulle ramme husstanden? Det kan virke som en rimelig tanke. Kanskje stolte han ikke helt på sin kone i starten av ekteskapet ("blod er tykkere enn vann")?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja søsteren Nellie stemmer. Var bare usikker på om det er samme George som da giftet seg med Laila. Har søkt på Ancestry tidligere og det var utrolig mange George Larsen fra Norge. Men hvis du er rimelig sikker på at det er samme person, så går jeg utifra det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er temmelig sikker på at dette er samme George.

 

At vår George døde i Brooklyn, NY, i januar 1981 må anses som sikkert (ref. Social Security Death Index som viser korrekt fødselsdato). Samtidig viser graven i Find A Grave at det dør en George C. (C for Charles?) Larsen i Brooklyn, NY, 2. Feb 1981. Jeg tror at noen har blandet dødsdato og begravelsesdato her.  Jeg tror dette er samme person, dvs. at han døde i slutten av januar og ble gravlagt 2. Feb.

 

Som en ekstra trygghet opplyser Census 1940 at George, gift med Laila, var født i Norge. 

 

 

Endret av Frank Marton Pedersen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Frank Marton Pedersen said:

Jeg er temmelig sikker på at dette er samme George.

 

At vår George døde i Brooklyn, NY, i januar 1981 må anses som sikkert (ref. Social Security Death Index som viser korrekt fødselsdato). Samtidig viser graven i Find A Grave at det dør en George C. (C for Charles?) Larsen i Brooklyn, NY, 2. Feb 1981. Jeg tror at noen har blandet dødsdato og begravelsesdato her.  Jeg tror dette er samme person, dvs. at han døde i slutten av januar og ble gravlagt 2. Feb.

 

Som en ekstra trygghet opplyser Census 1940 at George, gift med Laila, var født i Norge. 

 

 

 

Nå er jeg helt sikker på at dette er samme George. Her er George oppført med begravelsesdato 2. Feb 1981, ikke dødsdato 2. Feb, ref. teorien min over.

 

https://search.ancestry.com/cgi-bin/sse.dll?indiv=1&dbid=70037&h=1242803&tid=&pid=&queryId=e9e5125b9d7ba8654a67b13ef04821c1&usePUB=true&_phsrc=NlH871&_phstart=successSource

 

image.png.f55e9910ca0e20d481071ed807ad34bb.png

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Tusen takk for all hjelp. Har nå funnet "det meste" i Larsen-familien. Familiemedlemmer i Kanada sier at Solveig Larsen, søster til Astrid Skjeie fremdeles bor i Kristiansand S. Men kan ikke finne noe informasjon?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
På 7.9.2020 den 19.31, Frank Marton Pedersen skrev:

Oskar døde 23.02.1981:

 

https://www.digitalarkivet.no/view/387/pc00000003748339

 

Fædrelandsvennen 04.03.1981:

 

image.png.f4ceb661c332a71c4f0b9d20d3984c52.png

Oskar Pettersen var gift med Borghild (født Larsen 1918- 2000), men dukker opp i samme slektstre som sønn av Gunda Marie (Govertsdatter 1878 - 1936) og Petter Olsen Pettersen. Er det snakk om samme Oskar Pettersen, han var da en slektning til Borghild?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oskar Ingemann Pettersen ble født 26.11.1903 i Kristiansand. Foreldre var skomaker Petter Pettersen og hustru Gunda Marie Christiansen:

 

SAK, Kristiansand domprosti, F/Fa/L0021: Ministerialbok nr. A 20, 1898-1908, s. 139
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20051205010143
 

 

Gunda Marie Govertsdatter (f. 1878) er samme person som Gunda Marie Christiansen (f. 1878). Faren til Gunda Marie het Govert Christiansen:

 

006 Gunda Marie Govertsdatter - 041 Tronderøen, ÿtre - 005 Tellingskrets 5: Ramsøya og Gamle Hellesund - Tellingskretsoversikt - Folketelling 1891 for 0927 Høvåg herred - Digitalarkivet

 

Her er familien i FT1910 (Oskar er #4):

 

002 Gunda Kristiansen - 0026 Songvik - 005 Songvik - Tellingskretsoversikt - Folketelling 1910 for 1018 Søgne herred - Digitalarkivet

 

Gunda Marie ble født 06.11.1878:

 

SAK, Høvåg sokneprestkontor, F/Fa/L0005: Ministerialbok nr. A 5, 1878-1893, s. 7
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20060509080012


 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.