Gå til innhold
Arkivverket

Ulike feil i FT 1801


Astrid Ryen
 Del

Recommended Posts

https://www.digitalarkivet.no/census/person/pf01058444000908

Olava Jonsdatter Jensaas (født Tronshat)

Siri Jensdatter Tronskat: Jensdatter (skal være Jonsdatter)

Det står at Siri er konens moster, hun er hennes søster.

Videre Tronskat, skal være Tronshat, må være en tolkningsfeil ved registrering.

Jeg har sett flere feil, men jeg kommer ikke på noen akkurat nå. Tenker å samle dem her. Kanskje andre også kan bidra.

NB For å få frem Siri Jensdatter Tronskat, må dere trykke på neste!  Her er lenken til Siri Jensdatter

https://www.digitalarkivet.no/census/person/pf01058444000909  

Endret av Astrid Ryen
Tillegg
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var ekstremt mange feil i eksemplet i mitt forrige innlegg, og jeg brukte da det jeg før har skrevet ned  om slekten Tronshat. For øvrig har jeg inntrykk av at feil i 1801 dreier seg om feil farsnavn. Særlig eldre mennesker ser ut til å være usikre, når det gjelder farsnavn, for eksempel Lars Petersen Tønset 74 år i 1801, han var sønn av Ole Petersen Tønset. Lars Olsen Tønset,  gift 1754 med Maren Didriksdatter. Sønnen Peter er 29 i 1801. Videre har vi Giertrud Jonsdatter, 69 år i 1801, som var datter av Peder Pedersen Schanke.

Endret av Astrid Ryen
Feil
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom du klikkar "rapporter" på kvar post som inneheld feil kan du leggje inn korrektur på feila. Desse blir med ujamne mellomrom gått gjennom og folketeljinga oppdatert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til Ivar og Torbjørn:

 

Skannet versjon av FT 1801 er ikke åpen lenger, den var det for  mange år siden. Fristen for retting av FT 1801 utløp vel for mange år siden?  Jeg husker at den som førte FT 1801 for Røros i pennen, hadde en svært «smal» håndskrift, som kunne være noe vanskelig å tolke. Det var helt sikkert ikke daværende sogneprest Peter Schnitler Krag som skrev, han har en pen og tydelig håndskrift. Det må ha vært en eller annen i Verkets administrasjon.

Ad Tronshat / Tronskat: Det er 5 Tronshat i 1801 og 3 Tronskat.

Videre slektsnavnet Qvax, det er skrevet riktig en gang, for øvrig gjengis det som Qvap! 8 ganger

Endret av Astrid Ryen
Tillegg
Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, Astrid Ryen skrev:

Skannet versjon av FT 1801 er ikke åpen lenger, den var det for  mange år siden.

 

Det var kanskje rett ei tid, men det er nokre år sidan heile skanna FT1801 kom på digitalarkivet.  Olava og Siri er i familie 208 her:

https://www.digitalarkivet.no/ft20090806350599

Handskrifta er av dei betre å lese.

 

18 timer siden, Astrid Ryen skrev:

Olava Jonsdatter Jensaas (født Tronshat)

Siri Jensdatter Tronskat: Jensdatter (skal være Jonsdatter)

Det står at Siri er konens moster, hun er hennes søster.

Videre Tronskat, skal være Tronshat, må være en tolkningsfeil ved registrering.

 

Eg les det sånn at Olave er "Konens Moder" (ikkje "moster", som avskrifta seier) og Siri er "Konens Moster" (som det står i avskrifta).

"Konen" er Maria Jensdatter Jensaas.

 

Både Olave og Siri sine farsnamn les eg som "Jonsdatter", så dei kan godt vere systre (og Siri altså moster til Maria).

 

Om det står "Tronshat", "Tronskat" eller "Tronstat" er ikkje så lett å avgjere; iallfall er det lett å lese feil akkurat her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Ivar S. Ertesvåg skrev:

Det var kanskje rett ei tid, men det er nokre år sidan heile skanna FT1801 kom på digitalarkivet.  Olava og Siri er i familie 208 her:

https://www.digitalarkivet.no/ft20090806350599

Handskrifta er av dei betre å lese.

 

 

Eg les det sånn at Olave er "Konens Moder" (ikkje "moster", som avskrifta seier) og Siri er "Konens Moster" (som det står i avskrifta).

"Konen" er Maria Jensdatter Jensaas.

 

Både Olave og Siri sine farsnamn les eg som "Jonsdatter", så dei kan godt vere systre (og Siri altså moster til Maria).

 

Om det står "Tronshat", "Tronskat" eller "Tronstat" er ikkje så lett å avgjere; iallfall er det lett å lese feil akkurat her.

Jeg har nå funnet ut hvordan man finner skannet versjon av folketellinger under Finn Kilde. Føler meg så absolutt dum nå, som ikke har lært meg dette før. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til orientering: Skifte Maria Clausdatter Sommer , mor til Olava, Siri og i tillegg Anna.:

Maria Clausdatter Sommer, John Olsen Tronshats enke 17/6-1786 RB (1784-1798, side 151)

Avdøde Maria Clausdatter Sommer etterlot seg følgende barn i ekteskap med John Olsen Tronshat: 1: Anna Johnsdatter Tronshat, enke etter bergarbeider Rasmus Andersen, bor på Bergpladsen, 2: Olava Johnsdatter Tronshat, gift med Hyttarbeider Jens Olsen Jensaas, bor på Bergpladsen, 3: Siren Johnsdatter Tronshat 52 år og ugift, bor hos svogeren Jens Jensaas. Det var 50-3-15 til arv og deling.

Maria Clausdatter Sommer, Jon Olsen Tronshats enke, ble begravet 7/5-1786 85 ½ år gammel. Hun var datter av Claus Sommer og Anne Olsdatter Kuraas, se skiftene etter begge foreldre i 1730/31. Jon Olsen Tronshat ble begravet 25/6-1747 52 ½ år, se også skifte etter ham. Han var sønn av Ole Trondsen og Anne Olsdatter Romsdal, se skifte etter sistnevnte i 1738.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, Astrid Ryen skrev:

Til orientering: Skifte Maria Clausdatter Sommer , mor til Olava, Siri og i tillegg Anna.:

Maria Clausdatter Sommer, John Olsen Tronshats enke 17/6-1786 RB (1784-1798, side 151)

Avdøde Maria Clausdatter Sommer etterlot seg følgende barn i ekteskap med John Olsen Tronshat: 1: Anna Johnsdatter Tronshat, enke etter bergarbeider Rasmus Andersen, bor på Bergpladsen, 2: Olava Johnsdatter Tronshat, gift med Hyttarbeider Jens Olsen Jensaas, bor på Bergpladsen, 3: Siren Johnsdatter Tronshat 52 år og ugift, bor hos svogeren Jens Jensaas. Det var 50-3-15 til arv og deling.

Maria Clausdatter Sommer, Jon Olsen Tronshats enke, ble begravet 7/5-1786 85 ½ år gammel. Hun var datter av Claus Sommer og Anne Olsdatter Kuraas, se skiftene etter begge foreldre i 1730/31. Jon Olsen Tronshat ble begravet 25/6-1747 52 ½ år, se også skifte etter ham. Han var sønn av Ole Trondsen og Anne Olsdatter Romsdal, se skifte etter sistnevnte i 1738.

Jeg har nå vært i den skannede og søkbare versjon av tellingen, og jeg skjønner nå at det alt slektskap ses i forhold til Ole Eriksen Opdals kone. Takk for all hjelp Ivar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Astrid Ryen skrev:

Jeg har nå funnet ut hvordan man finner skannet versjon av folketellinger under Finn Kilde.

 

Du kan også gå til den skanna utgaven fra personsidene, som vist på skjermbildet nedenfor.

 

I tillegg vil jeg gjøre oppmerksom på søkeinngangen for skanna folketellinger: https://media.digitalarkivet.no/ft/browse?censuses[]=13&text=

 

107613844_Skjermbilde2020-09-08kl_15_06_23.thumb.png.4ed7667735eec43d56ac4dfae5d42f1a.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Astrid !

 

Det er UTRULIG mange dumme folk, menn og kvinner, her på dette forumet, dersom eg (og andre) ikkje kan alt.

Det er nok berre Kristian (og nokre få andre) som ikkje vil få den merkelappen. 

 

Å «føle seg absolutt dum» fordi du ikkje har lært deg  «ditt og datt»  her i Digitalarkivet, då er du heilt på jorde, Astrid !

Det er ikkje såååå lenge sidan EG lærte å skriva ein svensk ø, ö, her på dette forumet.

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, Jon Sværen skrev:

Astrid !

 

Det er UTRULIG mange dumme folk, menn og kvinner, her på dette forumet, dersom eg (og andre) ikkje kan alt.

Det er nok berre Kristian (og nokre få andre) som ikkje vil få den merkelappen. 

 

Å «føle seg absolutt dum» fordi du ikkje har lært deg  «ditt og datt»  her i Digitalarkivet, då er du heilt på jorde, Astrid !

Det er ikkje såååå lenge sidan EG lærte å skriva ein svensk ø, ö, her på dette forumet.

Det var et utbrudd i øyeblikkets frustrasjon, men, Jon Sværen, du har rett i at mange andre føler det samme som meg: at man ikke alltid klarer å følge med i forandringer i Digitalarkivet eller behersker alle finesser i systemet. Jeg lærte mye eller - jeg bør heller si - fikk repetert mye i går som jeg hadde glemt. Og du har rett: ingen bør føle seg dum av den grunn. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.