Gå til innhold
Arkivverket

Skifte etter Henrik Kristoffersen Olsen (Smith), Vefsn 1799


Baard Vidar Pettersen
 Del

Recommended Posts

Er det noen som har lagret link til skifte etter Henrik Kristoffersen Olsen (Smith) som skal være død 1799? Kirkebok mangler for det året, så får ikke kontrollsjekket, men i følge Skifter på Helgeland (Edvardsen) skal det finnes skifte etter ham som er åpnet 1799. Jeg finner ham imidlertid ikke i noen av registrene for skifteprotokollene i perioden.  

 

image.png.a090c4673d1dfa7ff32264ab77b5942e.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg fann heller ikkje dette skiftet då eg gjennomgjekk skifteprotokollane på DA.

 

Når eg no sjekker ringpermane med Kjell Jacobsen sine notat, ser eg at han med Kurt Jakobsens fortegnelse som kjelde under overskrifta "Skifter ca. 1796-1802" under gnr. 105 har notert

"1798 Tommas Andreas Danielsson

 1799 Henrik Kristoffer Olsson, Halsøya

1799 Ola Hansson, Nedre Hals"

 

Kjell Jacobsen har sjølv gjennomgått permane 22, 23, 24 og 25 med skifte frå  1799-1806. Der har han ikkje ført opp skifte frå Hals.

 

Eg ville derfor ha konsentrert leitinga i protokoll 20 og 21.

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, Knut Skorpen skrev:

Eg ville derfor ha konsentrert leitinga i protokoll 20 og 21.

 

Fant til slutt:

https://media.digitalarkivet.no/view/24904/247  👍

 

Lista di finta meg litt ut først, for første og siste i lista var i protokoll 21, så jeg tenkte Henrik måtte finnes et sted i mellom, men han var altså i 20B 🙂

Uten lista di hadde jeg imidlertid aldri gått løs på leitinga og funnet dette, så hjertelig takk, Knut! 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En liten kommentar

Registret  som står ut for 20b gjelder også for 20a. Men registret er ufulstendig.

Bl.a. Henrich Christopher Olsen  mangler

Så her er det en jobb for den som har lyst.  😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.