Gå til innhold
Arkivverket

Jens og Hans Biørn omkring 1800 slekt?


Arne-Sten Christiansen
 Del

Recommended Posts

Er det noen som kan ha kjennskap til disse personene, Jens og Hans Biørn. De må ha levd omkring århundreskiftet 1800.

 

Jens Biørn https://www.digitalarkivet.no/kb20061108010094 er forlover til mine 2xtippoldeforeldre: Peder Andersen og Marthe Danielsdatter. Nr. 18 i klokkerboka.

 

Jeg har fått mye hjelp i forumet her til å finne ut hvem denne Marthe Danielsdatter kan være. Med den hjelpen har det framkommet en ganske sannsynlig kandidat, men sikre er det vanskelig å være. Se lenke til den diskusjonen under her.

 

Bruden, Marthe, kan ha hatt en bror som het Nils Danielsen iflg skifte etter mor til den mulig rette Marthe. En som heter Niels Danielsen brukte Hans Biørn som fadder til et barn. https://www.digitalarkivet.no/view/255/pd00000006098663

 

Jeg tenker at dersom både min sikre Marthe Danielsdatter og bror til en den mulig rette Marthe har brukt hver sin Biørn, kan det være en bekreftelse på at de to Marthe er samme person. Har lett en god del i Digitalarkivet for å se dem sammen, men ikke lykkes med det til nå. Men kanskje noen har kunnskap om slekten?

 

Her er lenke til nevnt debatt der utgangspunktet var noe annet, men der et underpunkt om Marthe ble drøftet mer: 

 

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kom på at det må kunne gå an å se hva som dukker opp i geni.com. Der fant jeg Jens Andreassen Berggrav Biørn (f. 1775) og broren Hans Andreassen Biørn (f. 1777) i Kongsberg. Den mulige Marthe var døpt i Asker kirke og bodde som barn i dagens Bærum. Hun tjente hos Johan Werner på Ladegaardsøen i 1801. Johan Werner ser ut til å være fra omkring Kongsberg. Hvor den sikre Marthe Danielsdatters ektemann, Peder Andersen, kom fra er helt ukjent.  Disse giftet seg i 1810. Om her nevnte Jens virkelig var deres forlover måtte han ha vært 33 år. Det er nær alderen på ektefellene, hun 39 år, han 34 år. 

 

Den mulige Marthes bror Niels har etter skifte etter mora vært født i 1780. Da han ble far i 1812 og hadde Hans Biørn som fadder, må Niels ha vært 32 år, og Hans 45 år.

 

Dette er rimelig komplisert. Jeg vet jo ikke om Nils Danielsen som blir far i 1812 er samme Niels som er bror til denne mulige rette Marthe. Jeg vet ikke om dere som måtte lese dette klarer å følge tankegangen min. Det er litt vanskelig å formulere. 

 

Er hele greia mi litt søkt, eller gir det mening? Jeg spør dere som er mer rutinerte med å lete slekt enn det jeg er.

Endret av Arne-Sten Christiansen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Morn igjen, - og god sensommer.

lens Andreassen Biørn er SØNN i skiftet etter Christine lensdatter Berggrav (mor) på Kongsberg 31.m1i 1799.

Han er da 24 1/4 år. og hans far er møllerskriver Andreas Biørn.

lens har en bror, Hans, som er 21 3/4 år ved dette skiftet.

(Den som har transkribert denne skifteprotokollen, som ligger på DA, har merkelig nok ikke gjort l om til j)

 

 

IM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 14.9.2020 den 11.42, Iver Mosvold skrev:

Morn igjen, - og god sensommer.

lens Andreassen Biørn er SØNN i skiftet etter Christine lensdatter Berggrav (mor) på Kongsberg 31.m1i 1799.

Han er da 24 1/4 år. og hans far er møllerskriver Andreas Biørn.

lens har en bror, Hans, som er 21 3/4 år ved dette skiftet.

(Den som har transkribert denne skifteprotokollen, som ligger på DA, har merkelig nok ikke gjort l om til j)

 

 

IM

Takk Iver!

Dessverre oppdaget jeg dåpen der Jens Biørn var fadder for barn av Nils Danielsen var i 1731. Det hadde jeg oversett. Det blir alt for tidlig. Begge disse personene må bare ha samme navn som noen som levde seinere. Jeg hadde håpet at dette kunne være med å løse det problemet jeg har med å finne opphavet til min 2xtippoldemor.

 

Det er irriterende at kirkeboka som viser vielsen av mine 2xtippoldeforeldre ikke har med informasjon om brud og brudgoms fedre, eller hvor de kom fra. Mine gode hjelpere her i dette forumet hadde kommet fram til den trolig mest sannsynlige kandidaten til å være min 2xtippoldemor i FT-1801 og funnet henne i andre dokumenter. Men dette ser ut til å bli umulig å stadfeste.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.