Gå til innhold
Arkivverket

Manglende skifte


Bjarne Hollund
 Del

Recommended Posts

Hei.

H. Chr. Hjortaas skriver i en artikkel i Hardanger historielags årsskrift for 1948 at Torbjørn Janson på Ænes ble gift andre gang med Anna Johannesdt. Nes og måtte ha ekteskapsløyve ved slektskap. Jeg har funnet denne kilden kirkebøkene for Kvinnherad og dette stemmer. Så skriver han videre

 

"ved skiftet etter ham i 1739 kalles hun Anna Bertelsdt. og det er nok det rette farsnavnet. De var beslektet i 2det og 3die ledd og måtte ha kngl. bevilling. Tingsvitne ble opptatt om slektskapet (Sunnhordlands tingbok for 1717), men jeg savner opplysninger om hva som ble vitnet." 

 

Jeg kan ikke finne verken det nevnte skiftet, eller den nevnte tingboken i kildemateriale i digitalarkivet. Finnes de noe annet sted udigitalisert, eller har H. Chr. Hjortaas diktet opp dette?

 

Hilsen

Bjarne Hollund   

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I trefflistene for skanna arkivmateriale kan du åpne kildeinformasjon og via lenke til Arkivportalen komme inn i arkivkatalogene. På den måten kan du sjekke om det finnes arkivmateriale som ikke er tilgjengelig i Digitalarkivet, hvis ikke allerede nummereringa av protokollene i Digitalarkivet avklarer saken.

 

1176557675_Skjermbilde2020-09-11kl_22_11_25.thumb.png.911544b9da20b524ce936da80bcc4cb3.png

 

Når det gjelder tingbøkene ser vi

For skifteprotokollene er det faktisk noe som er uklart.

Det kan se ut til at nr. Aa 5 har blitt fjernet fra katalogens rekke med skifteprotokoller, fordi den ikke er noen egentlig skifteprotokoll, men en protokoll med skiftedesignasjoner. Den burde da ha fått en ny plassering i katalogen, men jeg er ikke i stand til å finne det.

 

Dette besvarer vel ikke dine spørsmål fullt ut, men har du spørsmål om selve arkivmaterialet og dets innhold, må du benytte forumet Spør Arkivverket, som betjenes av arkivarene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar.

 

Når det gjelder tingboken for 1717 kan det se ut som den mangler. Hjortaas sin formulering kan tyde på at heller ikke han har sett den.

 

Skifteprotolkoll 2 og 3 for Sunnhordland prosti ser ut til å gjelde geistlige skifter. 

Aa5, Skifteprotokoller 1731-45, der finner jeg året 1739, men finner ikke det aktuelle skiftet. Denne protokollen var stort sett en oversikt over formyndere og umyndige. Jeg finner ikke Anna Johannesdt. eller Anna Bertelsdt. der blant de umyndige.   

 

De to søkbare, men ikke skannede kildene, henholdsvis Skifteregister 1668-1850 og Skiftedesignasjoner 1731-1748 har ikke med skiftet etter Torbjørn Janson i 1739. Akkurat i dag virket ikke søkefunksjonen av en eller annen grunn, men jeg har søkt tidligere på alle varianter av navnet Torbjørn Janson uten resultat.

 

Hvis Hjortaas har sett dette skiftet, kan det ha skjedd en glipp i digitaliseringen? Hvor befinner de fysiske originalprotokollene seg i så fall?

 

Ellers tar jeg dette også opp med Arkivverket, som du anbefaler. 

 

     

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan finne Torbjørn nemnt 1718 i tingboka her: https://www.digitalarkivet.no/rg20090331640019

 

I bevillinga frå 1717 er Torbjørn forøvrig kalla Hansen: https://www.digitalarkivet.no/da20120914630456

 

I 1739 var det eit skifte etter Torbjørn Jonsen på Øvrehus, der enka heitte Anna Bertelsdtr. Bygdebokforfattaren meiner tydelegvis at dette var same mann som Torbjørn Ænes. I alle høve var dottera Boel Torbjørnsdtr. gift og busett på Ænes: https://www.digitalarkivet.no/sk20081120660436

Endret av Inge Nygård
  • Liker 1
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fantastisk! Det var dette jeg var på jakt etter. Jeg har tydeligvis mye å lære når det gjelder å spore opp kilder i Digitalarkivet. 

 

Da gjenstår et par problemstillinger, var Torbjørn Janson/Jonson på Øvrehus den samme som Torbjørn Janson på Ænes? Var han gift med både Anna Johannesdt. Nes og Anna Bertelsdt.. Det kan se slik  ut. Han hadde bare barn med sin første kone, slik det står i skiftet. Hun kalles der for Ingebor Torbjørnsdt. og hun døde på Øvrehus, slik jeg leser det. I følge andre kilder het hun Ingrid Tørrisdt.. Skiftet står mellom Anna Bertelsdt. og de fem barna med hans første kone. To døtre er nevnt i skiftet, Anna og Bol. Torbjørn Janson på Ænes hadde to døtre med slike navn. Anna Bertelsdt. hadde for øvrig en bror Bertel Bertelson som var bruker på Øvrehus. Hun kan da ha bodd hos sin bror og det kan være grunnen til at skiftet ble holdt på Øvrehus.  

 

Takk for hjelpen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ein liten kommentar: Skiftet i 1739 nemner ikkje namnet på Torbjørn si første kone. Engebor Torbiørnsdtr. på Øvrehus var ei av tre døtre. Engebor var død og hadde etterlate seg 5 born, som arva Torbjørn i staden for mora.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Inge Nygård og @Bjarne Hollund : Dette ble en anledning til å forbedre metadataene i Digitalarkivet. Arkivet etter Hardanger og Voss sorenskriveri inneholder tingbøker og skifteprotokoller for Rosendals gods, men ved tilknytning av geografiske metadata har vi oppfattet at tingbøkene og skifteprotokollene bare omfatter Rosendals gods innenfor Hardanger og Voss sorenskriveris grenser. Jeg har nå forstått at tingbøkene og skifteprotokollene også omfatter Rosendals gods for øvrig.

 

Metadataene er derfor oppdaterte, og mine tidligere anviste søk etter skifteprotokoller og tingbøker som dekker 1947-kommunen Kvinnherad gir nå flere treff, som kunne vært nok til å sette Bjarne Hollund på sporet av løsningen umiddelbart:

Takk skal dere ha!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.