GÃ¥ til innhold
Arkivverket

Hvem var forlover til Arne Knutsson Jordanger, da han giftet seg 18.12.1896?


Kåre Langø

Recommended Posts

Hei 🤠

Eg klarer ikke å finne ut hvem forlover til Arne Knutsson Jordanger (f. 08.11.1860), var da han giftet seg 18.12.1896 med Ingeborg Serine Haukaas (f. 20.08.1867) i Stavanger Domkirke.

I kirkeboka for Stavanger heter forloveren Knud Arnesen Jordanger. Han er ikke far til Arne Knutsson, for han døde i feb. 1872. Han er heller ikke bror. 

 

Vedlegger utklipp fra kirkeboka vedr. giftermål mellom Arne Knutsson Jordanger og Ingeborg Serine 18.12.1896, med forlovere.

287ADD24-06A5-4F73-B116-744592557E81.jpeg

17EB3635-87C6-4830-A266-81B0311F5DAC.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slike spørsmål er det bedre å poste i brukerforumet.

 

I den første rubrikken står fedrenes navn. Forloverne er sjøm. Gustav Tollefsen og sjauer Hans Davidsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beklager at eg la mitt enkle spørsmål til feil avd. Skal sjekke bedre neste gang.

Men eg takker deg Anne-Lise for ditt svar, eg såg på feil navn i feil rubrikk i kirkeboka. 🌹🤠

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hmm... kanskje det berre er eg som er forvirra her(?)

Dersom det er vigsla for Arne Knutsson Jordanger og Ingeborg Gunnarsd. Haukaas du ser etter, ser dette nokså rett ut ...

Det øvste biletutsnittet er tydelegvis framhald mot høgre frå det nedste utsnittet. I så fall har Anne-Lise tyda rett.

 

Men... dette er tydelegvis ikkje kyrkjeboka for Stavanger Domkyrkje.

Då skulle dei stå her:  https://www.digitalarkivet.no/kb20060731080490 (etter datoen18.12 ; eller to sider fram etter løpenr. 24)

Handskrifta er nokså lik; sannsynlegvis same person - så det kan ikkje vere langt unna.

 

Ei lenkje (sidelenkje/brukslenkje) til den aktuelle sida er mykje betre enn berre eit utsnitt.

Litt rettleiing her:  https://forum.arkivverket.no/topic/219554-kjære-nye-slektsgransker-det-er-fint-om-du-leser-dette-før-du-stiller-spørsmål/?do=findComment&comment=1861016

 

Og rett forum vert vel helst tydeforumet, https://forum.arkivverket.no/forum/7-tyding-av-skannede-kilder/

 

Endret av Ivar S. Ertesvåg
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vielsen av Arne Knutsson Jordanger og Ingeborg Serine Haukaas, stod i kyrkjebpka til Stavanger Domkirke for «vigde dissentere» Eg søkte dere, sidan eg viste at dei var dissentere og muligens var med i menigheten Vennenes samfunn i Stavanger. 

 

Vedlegger ein link til kyrkjebok. 

Kirkebøker: SAST, Domkirken sokneprestkontor, 30/30BA/L0029: Ministerialbok nr. A 28, 1878-1904, s. 179 - https://media.digitalarkivet.no/view/5144/187

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

18 minutter siden, Else B. Rustad skrev:

Ved vielsen står hun som Ingeborg Cecilie Gundersdr. Haukaas....

 

Dette er påpekt tidligere!

 

5 timer siden, Else B. Rustad skrev:

Jeg tror du ser på feil vielse, Anne-Lise.

 

Det er vel rett vigsel likevel.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Kåre Langø skrev:

Eg klarer ikke å finne ut hvem forlover til Arne Knutsson Jordanger (f. 08.11.1860), var da han giftet seg 18.12.1896 med Ingeborg Serine Haukaas (f. 20.08.1867) i Stavanger

 

Atter en gang:

 

Det er forloverne til Arne Knutsson Jordanger som er temaet her...

Endret av Else B. Rustad
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn pÃ¥ siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.