Gå til innhold
Arkivverket

Tydehjelp Møstingsruller på Tysk


Kari Dakota  Aasheim
 Del

Recommended Posts

Hei
 
Jeg kunne trenger litt tydehjelp på en person som er oppført i Mønstringsrullene til Den kongelige livgarde til hest. 
Dokumentet er på tysk. 
 
Klare noen å tyde/oversette hva som står som overskrift i kolonne 2 på toppen første side, samt det som står oppført rett under denne overskriften som omhandler Wachtmeister Friderich Sigismund Heiss.
 
Lenke til militærrull i daske Arkivarier online: https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?epid=20281851#307674,63099841
 
På forhånd takk 🙂
Hilsen Kari
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for hjelpen ❤️

 

Jeg kan ikke tysk men tok en oversettelse på Google.

Det ble:     

"Hva er av siste Mønster de 26 april 1748 reiste og en gang til erstattet vært"           

"Wachtmester Friderich Sigismund Heiss Reiste i dette stedet"

 

Tror du det kan bety at Fridrich Sigismund Heiss har sluttet og blitt erstattet av nestemann som står oppført som wachtmeister?

 

Hilsen Kari

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg forstår dette slik som du.

Første kolonne har stilling og namn på noverande mannskapar, neste kolonne stilling og namn på dei som har gått av og blitt erstatta etter siste mønstring (sesjon). 

 

Overskrifta kolonne 2:

"Vilke (mannskapar) som etter siste mønstring 26. april 1748 har gått av og blitt erstatta"

 

Første innføring i same kolonne: "Wachtmeister Friderich Sigismund Heiss er gått av (og) i hans stad"
 

så kjem stilling og namn på erstattaren i første kolonnen: Wachtmeister Lÿder Borchorst (frå Jylland, 36 år gamal, tent i 18 år)

 

og så vidare nedetter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange takk for hjelpen ❤️

Det er så mye uvurderlig kunnskap i dette forumet. Jeg kan ikke annet enn å bli mektig imponert.

Når jeg etterhvert får tatt meg kurs i gammel skrift så håper jeg at jeg kan få bidratt litt her jeg også for nå har jeg fått svært mye hjelp her inne 🙂 Jeg er veldig takknemlig 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.