Gå til innhold
Arkivverket

Finn en sjømann


Bjørg Marit Baustad Grastveit
 Del

Recommended Posts

Jeg trenger hjelp til å finne sjømenn. Jeg har funnet flere i samme familie i Stavanger, Haugesund og Bergen, derfor undrer det meg veldig at disse to ikke er å finne. Sveio er i Hordaland fylke, men denne delen av fylket har alltid hatt tilknytning til Haugesund, Rogaland. Jeg vet etter intervju med barnebarna deres at de har seilt flere steder i verden. Dette gjelder to brødre.

1. Gunnar Martin Olsen Økland f.23. juni 1878 i Sveio, Valestrand, Hordaland. Sønn av Ole og Lisabet Pedersen Økland. Gift med Anna Bråtveit. Konfirmert 2. okt 1892

Jeg vet ut fra et bilde at han har vært i Amerika. Barnebarna har fortalt at han til Genova med kol frå England. De hadde et stort bilde over divanen derfra. Han skal ha fortalt om Pensa Cola, i Mexicogulfen. Han skal også ha fortalt at han hra seilt rundt Cap Horn, og at han har vore i Sakramento.

I folketellingen for Valestrand 1900 er Gunnar hjemme, men han er sjømann.  I folketellingen for 1910 er det brukt Gunder. I kirkeboka ved vielse i 1910 står det at han er selseiler.

I millitæret var han på kanonbåten "Sleipner" frå 13. juli til 28. september 1901. Der var han kullemper og matros. Frå 28. september til 14. januar 1902 var han på panserskipet "Eidsvold" Klarer ikke tyde stillingen, men noe med stuert.

Det er blitt fortalt at han og broren Reinert reiste frå Arendal på ein båt til England. Der skal dei ha gått ombord i kvar si seglskute. Reinert ville til New Zealand eller Australia og Gunnar reiste til Amerika. Dette har jeg spurt om tidliger ang reinert, men nå spør jeg ang Gunnar Martin

 

2. Jakob Olsen Økland f. 7. des 1887 i Sveio, Valestrand, Hordaland. Sønn av Ole og Lisabet Pedersen Økland. Gift med Anna Bråtveit. Konfirmert 5.okt 1902 Gift med Henrikke Marie Eide i 1917. Seinere med Karoline Otelie Pederesen i 1951

 

I andre verdenskrig var han skipper og seilte fra Canada til Irland med våpen i konvoi. Seinere i krigen seilte han i Nordishavet til Russland, til krigen var over. Etter krigen seilte han som los. Jakob var skytter på kvalskuter i Sørishavet. De bunkra på sydspissen av Sør Amerika. Det er og bli fortalt at Jakob seilte med Suderøy, Knutsen O.A.S, Haugesund

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for mange svar, men alt dette vet jeg. Jeg skriver slektsbok og mangler bare fartstidene til disse to 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Bjørg Marit Baustad Grastveit skrev:

I millitæret var han på kanonbåten "Sleipner" frå 13. juli til 28. september 1901. Der var han kullemper og matros. Frå 28. september til 14. januar 1902 var han på panserskipet "Eidsvold" Klarer ikke tyde stillingen, men noe med stuert.

 

Betyr dette at du har funne sjøfartsrullen hans? Eg har leita i registra for Bergen og Haugesund, utan resultat. Kan statsarkiva ha registre som ikkje er lagt ut i Digitalarkivet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Richard Johan Natvig: Nei, jeg har ikke funnet sjøfartsrullen hans. Dette har jeg funnet hos et barnebarn av han i en slags vernepliktsbok fra den tiden. Så der står det ingen  ting om hvor han har seilt ellers i verden. Kun militærtjenesten. 

Pål Martinussen: Takk for funnet i krigsseiler registeret, men han har også en tid på sjøen. Fra ca konfirmasjonen i 1902 vil jeg anta til 2. v. krig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Bjørg Marit Baustad Grastveit skrev:

Richard Johan Natvig: Nei, jeg har ikke funnet sjøfartsrullen hans. Dette har jeg funnet hos et barnebarn av han i en slags vernepliktsbok fra den tiden. Så der står det ingen  ting om hvor han har seilt ellers i verden. Kun militærtjenesten. 

Du har sikkert også leita i dei tilgjengelege registra til sjøfartsrullane utan resultat. Mitt neste trekk villa ha vore å ta kontakt med Statsarkivet i Bergen (her?: https://forum.arkivverket.no/forum/57-spør-arkivverket/) for å høyra om dei har registre som ikkje er skanna og om dei kan slå opp for deg; i neste omgang Statsarkivet i Stavanger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 19.9.2020 den 19.28, Richard Johan Natvig skrev:

Du har sikkert også leita i dei tilgjengelege registra til sjøfartsrullane utan resultat. Mitt neste trekk villa ha vore å ta kontakt med Statsarkivet i Bergen (her?: https://forum.arkivverket.no/forum/57-spør-arkivverket/) for å høyra om dei har registre som ikkje er skanna og om dei kan slå opp for deg; i neste omgang Statsarkivet i Stavanger.

Alle sjømannsruller i Rogaland er digitalisert.... Siden personen var født i Sveio (Valestand) da dette ligger i Hordaland så ville jeg sendt Statsarkivet i Bergen en melding...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt kontakt med statsarkivet i Bergen og fått mange linker. Har brukt dem og funnet noe av det jeg leter etter. Men hos alle er det mye som mangler. Et av svarene er at de er blitt registret der de reiste ut fra første gang.

Et eksempel er en som reiste ut første gang 14/12 34 fra Haugesund 16 år gammel. Han er registrert med 3 båter fram til 1939, men av familien har jeg fått vite at han seilte i alle fall fram til 1952.  Det står i hans sjømannsrulle at denne er utskrevet og avsendt til Horten 31/3-39. Og hvor kan jeg finne Horten sjømannskontor? Forsøkte meg med Statsarkivet i Oslo men uten treff. Jeg er ikke kjent med geografi/lagring der som her i Rogaland/Sunnhordland.

Videre blir det reklamert hvor flinke de er på dette forumet, så prøv her. Ja, jeg prøver igjen, for jeg vet jo at her er det mange flinke folk.

Kan noen hjelpe meg nå?

Jeg vet ikke hvor de slektningene jeg leter etter reiste ut første gang.

Jeg vet at noen skal ha seilt fra Arendal. Nærliggende å tenke oppbevaring i Kr.sand?

Jeg legger ved et eksempel, og ser om noen kan hjelpe:

Gunnar Martin Olsen Økland f. 23.6.1879 i Sveio, Valestrand, Hordaland

All info om ham ligger i hovedinnlegget mitt øverst.

Endret av Bjørg Marit Baustad Grastveit
Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, Bjørg Marit Baustad Grastveit skrev:

Det står i hans sjømannsrulle at denne er utskrevet og avsendt til Horten 31/3-39. Og hvor kan jeg finne Horten sjømannskontor?

Står det noe rullenummer?

Horten her:

https://www.digitalarkivet.no/search/sources?s=&from=1860&to=1950&format=all&archive_key=&sc[]=ru&m[]=0703

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beklager Richard Johan Natvig. Når det gjelder Tor Ingolf Thosen har han rulle nr 7496 ved Haugesund A  Sjømannskontor, men han er altså overført til Horten

Endret av Bjørg Marit Baustad Grastveit
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Bjørg Marit Baustad Grastveit skrev:

Når det gjelder Tor Ingolf Thosen har han rulle nr 7496 ved Haugesund A  Sjømannskontor, men han er altså overført til Horten

 

Det er til god hjelp om du legg ut lenker til dei  opplysningane du har. Her er då lenke til Tor Ingolf Thorsen i sjøfartsrullen du har sett i:

 

SAST, Haugesund sjømannskontor, F/Fb/Fbb/L0015: Sjøfartsrulle A Haugesund krets I nr 5001-8970, 1912-1948, s. 500
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/ru10511408072574
 

Kva "Utskrevet og avsendt til Horten 30/3 39" betyr er eg usikker på, men eg tviler på at sjømannen er overført til Horten.

 

Frå noen sjøfartskontor har vi duplikatar av rullane, og av og til er den eine meir oppdatert enn den andre. Det har vi her:

 

SAST, Haugesund sjømannskontor, F/Fb/Fbb/L0013: Sjøfartsrulle A Haugesund kretsnr. 5000-8999, 1868-1948, s. 500
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/ru10511408050509
 

"Utskrevet og avsendt til Horten 30/3 39" betyr vel (forstår eg no) at han blei sendt til sesjon i Horten (marinebasen der) og funne udyktig for teneste i marinen, det siste går fram av denne siste sjøfartsrullen.

 

Dersom han har mønstra på utanlandske skip ville ikkje reisene hans bli registrerte i den norske rullen. 

Endret av Richard Johan Natvig
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.