Gå til innhold
Arkivverket

LØST. Hjelp til å finne skifte etter kjøpmann Henrich Mathiesen. Død i Aker.


Kristin S. Aasen
 Del

Recommended Posts

 

Jeg jobber med å kartlegge slekten Heiss. Det er en sønn av Henrich og kone nr 2 Karen Dorthea Heiss. jeg ikke greier å finne (Carl Henrich, født 1807 Oslo Domkirke). Derfor trenger jeg å finne skifte etter Henrich Mathiesen. Kona Karen Dorthea døde i september 1817. Henrich Mathiesen døde i Aker 25. oktober 1840 og ble begravet 30. oktober 1840.

Jeg har lett etter skifte. Vet ikke om jeg har hoppet over noe.

 

Kan noen av dere hjelpe meg å finne skifte hvis det finnes?

 

 

Endret av Kristin S. Aasen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

56 minutter siden, Kristin S. Aasen skrev:

eg ikke greier å finne (Carl Henrich, født 1807 Oslo Domkirke).

 

Oslo fylke, Oslo Domkirke / Vår Frelsers i Oslo, Ministerialbok nr. 6 (1807-1817), Fødte og døpte 1807, Side 180-181
Permanent bilde-ID: kb20061005020638
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20061005020638
Permanent bildelenke: http://urn.digitalarkivet.no/URN:NBN:no-a1450-kb20061005020638.jpg
 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott at du la inn hvilken kirkebok 🙂 For jeg lurte på det i dette øyeblikk.

 

Kan noen tyde første linje i høyre protokoll (barn nr 1)? Håper det er greit at jeg spør her istedetfor å lage nytt emne i tydeforumet da det ikke er mye å tyde.

 

Så lurer jeg på hvorfor Ener Christian Sigismund står i nest siste kolonne. Finner ikke overskrift som forklarer det.

Ener levde i 1835 da han som ungkar giftet seg med enke. Hun levde/bodde i Nord-Aurdal hos datter i 1865-t. 

Da var hun enke på nytt. Så Ener var død rundt januar 1866.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan ikke hjelpe deg med tyding av 1. sønn, men kolonnen Eners navn står i er rubrikken for den som melder fra om dødsfallet - se en av de første sidene i protokollen, hvor det står Anmelderens Navn

 

Akershus, Oslo fylke, Aker, Dødsfallsprotokoll nr. 2 (1839-1850), Dødsfallsprotokollside, Side 2
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/sk20090519320767


 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Kristin S. Aasen skrev:

Så lurer jeg på hvorfor Ener Christian Sigismund står i nest siste kolonne. Finner ikke overskrift som forklarer det.

Hvis du går til første side i protokollen, hvor selve dødsfallene starter, ser du at den rubrikken inneholder navnet på den som har anmeldt dødsfallet:

https://media.digitalarkivet.no/view/27357/28

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Kristin S. Aasen skrev:

Kan noen tyde første linje i høyre protokoll (barn nr 1)?

1. eldste sønn, anmelderen (det vil si han som anmeldte dødsfallet), myndig. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar. 🙂

 

Har lært litt. Jeg søkte etter Henrich Mathiesen i register, men fant ham ikke. Nå har jeg skjønt at man må bare lete i protokollen blant aktuellle datoer for dødsfallet. Selv om avdøde ikke finnes i registeret. Her står det at han døde 24. oktober mens i kirkeboka står det at dødsdatoen er 25. oktober.

 

Takket være deres tyding 🙂 så er det avklart at 3 barn levde i 1840. Ener, Mathias Nicolay og Sophie. Da er Carl Henrich død før den tid. Kanskje som liten, prøvde å finne om han ble konfirmert. Konfirmantene på en bestemt dato hadde forskjellige aldre.

Ener døde da en gang mellom 1840 og 1866. Kona (nr 2) var enke i folketelling 1866. De giftet seg i 1835.

 

I skrevne notater jeg har fått av slektninger, så er 2 barn nevnt: Mathias og Sophie.

Derfor trengte jeg å vite fra dødsfallsmelding/skifte,

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...

 

 

Datter til Henrik Mathiesen og Karen Dorothea Heiss, Sophie, f. 1808 er vel omtalt i boken "I slektens fotspor"

Er det samme familie, eller tar jeg feil? I så fall mangler opplysninger om brødrene og eventuelle deres etterkommere i boken, så vidt jeg kan se.

 

Henrik

Mathiesen

f. 1776

Rundfloen, Trysil

 gift med

Karen Dorothea Mathiesen Heiss

f. mai 1771

Torderud, Ås

  Deres datter:

 

Mathea Fredericha Henriette Caroline Sophie Mathiesen

f. 20.10.1808

Aker, Oslo

 

https://www.digitalarkivet.no/search/persons?s=ener+christian

Er det samme Ener Christian som du nevner, som vi finner ved å søke i digitalarkivet, død i 1842?

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.