Gå til innhold
Arkivverket

Jakob Mikkelsen og Mallena Larsdatter Dolstadsjøen i Vefsn 1700-tallet


Baard Vidar Pettersen
 Del

Recommended Posts

Husmann Jakob Mikkelsen (ca. 1681-1756) var gift med Mallena Larsdatter og bodde på Dolstadsjøen i Vefsn fra ca 1714 til ca 1767 (for Mallenes del). Er det mulig å si noe om deres foreldre? Jeg har en arbeidsteori og vil gjerne ha hjelp til å avkrefte eller evt. bekrefte denne. 

 

Jeg finner ingen skifter der Jakob eller Mallena er nevnt. Jeg har derfor kartlagt faddere til deres barn og folk i skiftet til deres barn. Jeg presenterer først arbeidsteorien min her og forsøker å underbygge den i neste innlegg:

 

Jakob Mikkelsen. Sønn av enten Mikkel Olsen Vistvågen eller Mikkel Olsen Valan ved Hundålsvatnet.

Mallena Larsdatter. Søster av Anna Larsdatter, gift med Lars Hansen Åkvika i dagens Leirfjord. Jeg vet (enn så lenge) ikke hvem Anna Larsdatter var datter av. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jakob og Mallenas barn med faddere (min tolkning):

 

Ingeborg 1715
Fidej. Jeg Oluf Broch. Jacob Klocker Dorothea Resenia. Ollegaard Christina Broch. Giertrud Hansd.:

 

Mickel 1717
Fidej = Ollegaard Christina Broch, Halfri Dolstad. Maalfri Dolstad Peder Erichssen Kuhlstadsøen Arent Andaas Joen Isachssen Marcken
 

Mickell (Veset) 1719
Fidej. Gabriel Skog. Lars Hanssen Aagvigen . Jacob Jonsen Veset. Maren Baathølen Halfri Dolstad.

 

Øllegaard 1722
Fidej: Peter Jacob Brok. Joen Hansen Andaas. Lisbeth Jacob Klokkers. Maren Andaas. Anna Kok paa Dolstad.

 

Lars 1724
Fidej: Madme Margretha Resenia Aletha Knudsdaatter Dolstad. Ludvig Friderich Broch, Jacob Larsen Ugelfaaren. Niels Nielsen Dolstad
 

Oluf 1726
Fidejuss: Giertrud Christina Parelia, Kiersten Nielsdaatter Øyen, Arent Andaas, Oluf Gabrielsen Qvalfors. Johannes Aagvigen 
 

Karen 1727
Faddrene: Jochum Kruuse Dolstad,,Søen_Claus Jacobs: Kulstad_Maria Sandberg_Marritt Pedersd Dolstad,,Søen_Berritt Larsd: ibm
 

Hans 1730
Faddrene: Jeg u,,verdig Døbefaderen Søvren Spendrup_Peder Eriks: Bech Kustad,,Søen_Eenvold Dahl ibm_Madame Anne Beches Kulstad,,S(øen) Anne Margretha ibm

 

Martha 1730 (tvilling med Hans)
Faddrene: Niels Ols: Øvr Øyen_Jørgen Agersborg Rynæss_Johan Jørgen Broch_Berritt Lund Kulstad,,Søen_Anne Bye ibm_Martha Dolstad,,Søen

 

Maren 1733
Monr Peter Dass og Monsr Albert Christian Dass fra Alstahoug, Madselle Margretha Maria Angell fra Dolstad_Anne Margretha, Holst_Anne Bye begge fra Kulstad,,Søen_

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Angående Jakob. Denne er tynn. Men det er ikke så fælt mange Mikkel'er i Vefsn i 1682 når Jakob skal være født. Ni stykker:

Vestvågen
Wallen (ved Dimmeldal)
Wigdalen
Øverfles
Turmoen
Almlien
Kattuglhaugen (utelukket. Skifte etter Svend Mikkelsen lister brødrene)
Baadstrand (Mikkel Larsen f. ca 1629. En sønn Jens)
Reinfjelllien 

 

Blandt fadderne som stort sett er storfolk i Vefsn, og som jeg antar har sammenheng med "arbeidsgiveren" opptrer Arent Andaas to ganger. I tillegg Jacob Larsen Ugelfaaren. To av barna er i Ukkelfora når faren dør og en tredje, Hans, drar dit rundt 1767. En eller annen forbindelse må det derfor være med Ukkelfora. Vistvågan er nabogården og Valan ved Hundålsvatnet er ikke langt unna. Min "hunch" er derfor at Jakob er sønn av en av disse brukerne og muligens er mor fra Ukkelfora. Men dette kan bli vanskelig å motbevise eller bevise. Jeg tar uansett gjerne imot tips, tanker og kilder her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder Mallena er teorien muligens ikke mye tykkere, men det kan være lettere å motbevise. Grunnen til at jeg tenker som jeg tenker er noen faddere:

Lars Hansen Åkvika er fadder for Mikkel f. 1719 som senere havner som bruker i Ukkelfora. 

Jochum Kruuse som er fadder for Karen 1727, er vel (?) den Jochum Kruuse som senere gifter seg med Lars datter Mille.

 

I tillegg er det listet en del kreditorer i Mikkels kone Marit Gjertsdatters skifte:

https://media.digitalarkivet.no/view/24864/43

Det er flere senere i dokumentet, men på f. 40a, er det kun listet fire etter kjøpmannen:

Lars Larsen Aachvigen fordret på sin myndlings vegne.
Niels Larsen Justad fordrer
Ane Larsdatter Aachvigen fordrer.
Niels Erichsen Strøm i Drevjen fordrer. 

 

Nils Eriksen er svogeren Sigfreds bror. Det er derfor sannsynlig (eller i hvert fall mulig) at de andre også er i familie med Mikkel. Alle disse tre er fra samme familie. Ane er Lars Hansens kone. Lars og Nils deres sønner. 

 

Men kan teorien underbygges bedre eller motbevises?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, Baard Vidar Pettersen skrev:

Mickel 1717
Fidej = Ollegaard Christina Broch, Halfri Dolstad. Maalfri Dolstad Peder Erichssen Kuhlstadsøen Arent Andaas Joen Isachssen Marcken
 

Mickell (Veset) 1719
Fidej. Gabriel Skog. Lars Hanssen Aagvigen . Jacob Jonsen Veset. Maren Baathølen Halfri Dolstad.

Og hvem var Halfri som var fadder to ganger for deres barn=?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 timer siden, Baard Vidar Pettersen skrev:

Lars Larsen Aachvigen fordret på sin myndlings vegne.
Niels Larsen Justad fordrer
Ane Larsdatter Aachvigen fordrer.

Disse er nok i slekt med enten Maren Gjertsdatter eller hennes forrige mann Nils Jacobsen. I Nils Jacobsen skifte 1751: https://media.digitalarkivet.no/view/24854/8 (s. 8b) kommer det fram at både Lars og Nils er formynder for hvert av deres barn. Jeg har imidlertid ikke kunnet gjøre rede for hvordan de er i slekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Grethe Flood skrev:

??

Nordland fylke, Helgeland, Skiftekort (1686-1746), Skifteprotokollside, Side 3973
https://media.digitalarkivet.no/view/77805/3973
Permanent bildelenke: URN:NBN:no-a1450-sk11216101715879.jpg 


 

Svært sannsynlig samme Jakob Larsen. Jeg finner imidlertid veldig lite hint i skiftet:

https://media.digitalarkivet.no/view/24833/79
Ingen formyndere siden begge barna er gift og jeg får heller ikke ut noe av de som fordrer. Men skiftet avklarer i hvert fall at Jakob Larsen ikke er en bror av Mallena. 

Endret av Baard Vidar Pettersen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 18.9.2020 den 22.58, Baard Vidar Pettersen skrev:

Jeg finner ingen skifter der Jakob eller Mallena er nevnt.

 

Det har du vel gjort; sitatet viser vel berre ein feilformulering. For skiftet på plassen Dolstadsjøen etter Jakob Mikkjelson er oppført både i S. Edvardsens avskrifter og i skifteprotokollane: https://www.digitalarkivet.no/sk20090223710127

 

Men det hjelper vel lite.
 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

35 minutter siden, Knut Skorpen skrev:

Det har du vel gjort; sitatet viser vel berre ein feilformulering. For skiftet på plassen Dolstadsjøen etter Jakob Mikkjelson er oppført både i S. Edvardsens avskrifter og i skifteprotokollane: https://www.digitalarkivet.no/sk20090223710127

 

Men det hjelper vel lite.
 

 


Ja, det var klønete formulert av meg. Jeg mente selvfølgelig skifter der de er nevnt med søsken eller foreldre. 
 

De kan jo - eller i hvert fall Jacob - være nevnt som formynder i et skifte uten at det finnes hos Svein Edvardsen, men det har ikke lyktes meg å lokalisere. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.