Gå til innhold
Arkivverket

Digitalisering av 1870-folketellingen?


Gro Pedersen
 Del

Recommended Posts

Takk for kjapt svar. Jeg ser at jeg må spisse spørsmålet litt:

 

Er det planer om å transkribere 1870-folketellingen slik at den blir søkbar - på landsbasis? I så fall, når planlegger man at den skal være klar?
 

mvh

Gro

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så å forstå. Da flytter jeg spørsmål til Spørsmål om transkribert materiale, så blir de rette vedkommende oppmerksomme på spørsmålet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Gro, du spør om den kan bli søkbar på landsbasis, men da spørs det om du mener en telling som omfatter alle distrikter i hele landet, slik som FT1865 og FT1875? 1870-tellingen omfatter vel bare et lite utvalg av det vi idag kaller byer, eller byområder, og er ikke landsdekkende på annen måte enn at det er tatt med noen byer i alle landsdeler. Er noen spesiell du leter etter? I så fall kan du bare legge et spørsmål i brukerforumet, så får du sikkert svar ganske fort, de aller fleste er veldig interessert i å hjelpe. Bare gi så mye relevant informasjon du kan, har du lenker, så legg dem med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, og takk for det raske svaret! Jeg tenker da på det som er omfattet av 1870 - altså byene/byområdene. Det hadde vært så enkelt om man bare kunne søke digitalt, slik som for de andre folketellingene. Derfor lurte jeg på om Arkivverket hadde noen planer om å få gjort FT 1870 søkbar. 
 

Så bra at det er mange folk som vil hjelpe her! I dette tilfellet var spørsmålet av mer generell karakter. Jeg får bare sette meg ned og bla gjennom 😉
 

mvh

Gro

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Olaf Larsen skrev:

1870-tellingen omfatter vel bare et lite utvalg av det vi idag kaller byer, eller byområder, og er ikke landsdekkende på annen måte enn at det er tatt med noen byer i alle landsdeler.

 

FT1870 omfattet alle kjøpsteder og ladesteder pr. 1870, men noe av materialet er gått tapt i ettertid. Således mangler Hølen, Hamar, Åsgårdstrand, Kragerø, Stathelle, Farsund, Sandnes, Stavanger, Hammerfest, Vardø og Vadsø.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, Gro Pedersen skrev:

Jeg får bare sette meg ned og bla gjennom

Jeg er nok redd for at du må gjennom den samme kverna som alle vi andre også har vært igjennom! 🙂 Bare husk å ta en pause iblant, det er fort gjort å bla forbi den du leter etter.

Forøvrig er transkripsjonene som blir utført i utlandet nå så underlige, at det ikke er sikkert at du hadde funnet den du hadde søkt etter. En god latter finner du her:   https://forum.arkivverket.no/topic/253420-transkribert-kirkebok-rygge-1882-formidable-festlige-feil/

Endret av Olaf Larsen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har faktisk en avskrift av disse gjort av Ancestry, MyHeritage og FamilySearch, men den er ikke spesielt god. Særlig sliter de med navn på bosteder og gater. Slik det ser ut nå, kommer vi ikke til å publisere denne. Kanskje vi setter i gang en dugnad for å gjøre denne klar for publisering, men det er altså ikke avgjort ennå. 

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 21.9.2020 den 4.21, Olaf Larsen skrev:

Jeg er nok redd for at du må gjennom den samme kverna som alle vi andre også har vært igjennom! 🙂 Bare husk å ta en pause iblant, det er fort gjort å bla forbi den du leter etter.

Forøvrig er transkripsjonene som blir utført i utlandet nå så underlige, at det ikke er sikkert at du hadde funnet den du hadde søkt etter. En god latter finner du her:   https://forum.arkivverket.no/topic/253420-transkribert-kirkebok-rygge-1882-formidable-festlige-feil/

Ja, her er det bare å brette ermene opp 😁 har pløyet meg gjennom en del kirkebøker, men da har jeg på en måte hatt en antatt fødselsdato å gå utifra. En hel by blir litt mer uoverskuelig, synes jeg. 
 

Ser at transkribering nok aldri vil bli 100% korrekt - og at det kan føre til både en god latter og frustrasjon iblant 😁

 

mvh

Gro 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 timer siden, Tone Merete Bruvik skrev:

Vi har faktisk en avskrift av disse gjort av Ancestry, MyHeritage og FamilySearch, men den er ikke spesielt god. Særlig sliter de med navn på bosteder og gater. Slik det ser ut nå, kommer vi ikke til å publisere denne. Kanskje vi setter i gang en dugnad for å gjøre denne klar for publisering, men det er altså ikke avgjort ennå. 

Interessant. Da er den tilgjengelig på FamilySearch da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 22.9.2020 den 6.26, Gro Pedersen skrev:

En hel by blir litt mer uoverskuelig, synes jeg. 

Det kommer litt an på hvor nær du er en folketelling, hvis du har et navn å søke på. Det finnes jo adressebøker for endel byer, hvor du kan slå opp på adressen du finner i folkeregisteret, da kan du kanskje få kombinert alt du finner med det du vet, og få et resultat. Så får du bare håpe at de ikke har flyttet mye på seg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.