Gå til innhold
Arkivverket

Dødsfall for min TippTippOldemor Helene Marie i Aust-Agder


Jan Ivar Jåberg
 Del

Recommended Posts

Jeg har prøvd i lang tid å finne ut når min TippTippOldemor døde men klarer ikke å finne det ut, tenkte å se om noen hadde noen ideer her.

Hun het Helene Marie og står under etternavnene Sørensdatter, Jensen og Torbjørnsen i forskjellige kilder.

Har funnet ut at hun døde mellom 1895 og 1908 for hun står som fadder i min oldefar Søren Berntsens dåp i 1895 og hun står oppført som død i hennes far Søren Jensens skifte i 1908.

Min oldefars dåp:

https://media.digitalarkivet.no/view/3412/22955/54

den siste folketellingen jeg finner henne i er den fra 1891:

https://www.digitalarkivet.no/census/person/pf01052864000221

Her bor hun sammen med min TippOldefar Jens Severin Berntsen og hans bror Aanon som dro til amerika i 1893.

Har kikket i Holt, Austre Moland, Stokken, Tromøy og Tvedestrand kirkebøker og finner henne ikke noen sted har også kikket noe i dødsfallsprotokollene for Holt og Østre Nedenes men finner henne ikke der heller.

Min TippOldefar flyttet til Sandefjord i Vestfold i 1896 og står som utflyttet fra i kirkeboken for Stokken.

Utflyttede Stokken

Har også kikket i Sandar og Sandefjord sine kirkebøker men har ikke funnet henne der heller.

Hun var født 18 August 1847 på Flosta i Aust Agder.

Hennes foreldre var Søren Jensen og Berthe Marie Fredriksdatter Marconini som døde i 1908 og 1899 på Stokken i Aust Agder

Hun var gift med Bernt Andreas Torbjørnsen som druknet til havs i 1875 så hun blei enke tidlig og bodde i perioder både hos sine foreldre og sin svigermor.

Hun hadde 4 barn hvorav 3 dro til amerika på 1800 tallet.

 

Har kikket i lang tid men klarer ikke å finne ut når hun døde.

Håper noen har noen ideer her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nr. 1301 her, på høgre side:

SAO, Oslo skifterett, G/Ga/Gab/L0001: Dødsfallsprotokoll, 1899-1903, s. 101
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/sk20090513381141
 

(Funne ved hjelp av søk i nb.no ("helene torbjørnsen"~3), dødsmelding i Morgenbladet 2. august 1900:

image.png.5d17c41906b41ddf2da13c4c15126110.png

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.