Gå til innhold
Arkivverket

Fødselsmeldingar


Jostein Bø
 Del

Recommended Posts

Hei!

Kan noen fortelle meg hvor jeg kan finne fødselsmeldinger?

Jeg har lett i kirkebøker og funnet ut det meste, men har behov for en kontroll av fødselsmeldingen til en person. Hvordan får jeg gjort det?

 

mvh

Jostein Bø

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er litt usikker på hva du mener med fødselsmeldinger. Det som står i kirkeboka er jo primærkilden vi alle bruker, med mindre det er av så ny dato at Folkeregisteret er kilden. Men, den har vi vanlige folk ikke tilgang til, det har med personvern å gjøre, og alle slike ting har en klausuleringstid på 100 år før de blir frigitt. For eksempel venter jo de aller fleste av oss med spenning på folketellingen for 1920, som våkner av sin 100-års søvn når dette året er over.

De tidligere tiders opplysninger som ble ført i prestens manntall, var jo hentet fra kirkeboka. Det samme gjelder diverse justismyndigheter opp igjennom tidene, de fikk alle opplysningene om enkeltpersoner fra presten. Folketellingene som har personopplysninger forteller ikke alltid sannheten, spesielt når det gjelder datoer, bl.a er FT1910 beryktet i så måte. Så tilbake til fødselsmeldinger, kan du fortelle litt mere hva det dreier seg om? Sogn, prosti, årstall, o.s.v? Hva leter du etter? Hva kan vi hjelpe deg med? Gi oss det du har av opplysninger, helst med lenker til kildene, så finner vi det sikkert ut.

Endret av Olaf Larsen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg flytter dette spørsmålet til Spør Arkivverket, samtidig som jeg hekter på et delvis svar om at fødselsmeldinger typisk finnes i de kommunale helserådarkivene. En får en pekepinn om dette ved søke etter Fødselsmeldinger i Arkivportalen (https://www.arkivportalen.no/search?text=Fødselsmeldinger) og i Digitalarkivet (https://media.digitalarkivet.no/db/browse?start_year=&end_year=&text=Fødselsmeldinger).

 

Til @Olaf Larsen kan det bemerkes at fødselsmeldinger er utfylt kort etter fødselen, så vidt jeg vet vanligvis av jordmor, og gir opplysninger om barnet, barnets foreldre og selve fødselen etc. Ei fødselsmelding er således en førstehåndskilde til fødselen, i motsetning til kirkeboka, som på sin side er en førstehåndskilde til dåpen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tilfellet er at jeg finner Aagot i dåpsregisteret i kirkebok for Ålesund. Hun var født 26.08.1906. Der står også hennes foreldre. Marie og Kristoffer Eide.

Men det hevdes hardnakket i familien at de ikke var hennes ekte foreldre. Så mitt første ide var å sjekke fødselsmeldingene for den aktuelle datoen, fødte i Ålesund.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I 1916 begynte presten å føre fødselsregister, som inneholder biologiske foreldre, i tillegg til dåpsregister. Før den tid skulle de biologiske foreldrene bli ført i dåpsregisteret. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

#222:

RA, Statistisk sentralbyrå, Sosiodemografiske emner, Befolkning, D/Df/Dfa/Dfad/L0036: Romsdals amt: Levendefødte menn og kvinner. Bygder og byer., 1906
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/db60001948000862
 

Men folkemengdens bevegelse er vel bygd på kyrkjebokekstrakt, og difor ikkje ei uavhengig kjelde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 21.9.2020 den 17.10, Kristian Hunskaar (Arkivverket) skrev:

Ei fødselsmelding er således en førstehåndskilde til fødselen, i motsetning til kirkeboka, som på sin side er en førstehåndskilde til dåpen.

Joda, men det betinger jo at vi snakker om en tid som hadde jordmødre, og fødselsmeldinger. Jordmødre ble desuten lenge betraktet med stor skepsis, jeg mener å ha lest at jordmora i Eidsvoll deltok ved sin første fødsel i 1902, etter å ha hatt stillingen i mange år. Hun førte sikkert protokoll likevel, men da er det på en måte andrehåndsopplysninger.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Jostein Bø skrev:

Med opplysningene jeg finner på linken https://www.digitalarkivet.no/db60001948000862 må jeg forstå at Kristoffer og Marie Eide er Aagot sine ekte foreldre. Dette er vel en kopi fra et fortløpende register som gjenspeiler de korrekte opplysningene.

 

Opplysningene som er sendt inn til SSB ("Folkemengdens bevegelse") er sannsynligvis hentet fra prestens kirkebok (ministerialboka), jf. venstre kolonne, som er barnets løpenummer hentet fra kirkeboka (https://www.digitalarkivet.no/kb10051101280007). "Folkemengdens bevegelse" er derfor ingen uavhengig kilde som kan styrke ministerialbokas troverdighet.

 

Når dette er sagt: Ut fra de opplysningene som foreligger, er det i utgangspunktet ikke grunn til å tro noe annet enn at Kristoffer og Marie var de faktiske foreldrene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

OK! Da kan der være en liten mulighet for avvik, men som du sier, det er vanskelig å tro noe annet.

Det sies at Kristoffer og Marie "fikk" Aagot da hun var ca 3 mnd, det er ikke så langt unna da hun ble døpt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.