Gå til innhold
Arkivverket

Diplom


Finn Roaas
 Del

Recommended Posts

6 timer siden, Finn Roaas skrev:

Jeg søker NRA-dipl. datert etter 30.01.1533. Avskrift i Kildeskriftavdelingen av diplom innlånt fra Gudmund Mollestad. Er det mulig å se på dette på lesesalen

 

Norsk Historisk Kjeldeskrift-Institutt lånte i 1947 inn et større antall diplomer fra Gudmund Mollestad (1907-1986) i Onsøy.

 

Blant disse finner jeg ett datert 26.1.1533: https://www.digitalarkivet.no/sa10061002079112

 

PS: Innlånte diplomer er ikke det samme som NRA-diplomer. NRA-diplomer er diplomer i Riksarkivets diplomsamling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå spør jeg bare av nysgjerrighet: Hvem var Gudmund Mollestad? Hvordan har han kommet i besittelse av disse diplomene? Hva slags dokumenter er det egentlig? Det virker jo som denne samlingen har notater til gamle lens- og fogderegnskaåer bl.a.

Mvh

Finn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Finn Roaas skrev:

Nå spør jeg bare av nysgjerrighet: Hvem var Gudmund Mollestad? Hvordan har han kommet i besittelse av disse diplomene? Hva slags dokumenter er det egentlig? Det virker jo som denne samlingen har notater til gamle lens- og fogderegnskaåer bl.a.

 

Jeg kjenner ikke til Gudmund Mollestad annet enn at jeg fant ham i Digitalarkivets dødsfallsregister: https://www.digitalarkivet.no/view/387/pc00000003633919

 

Det er ikke så rent få private samlinger ("gårdsarkiver" o.a.) med gamle diplomer og andre dokumenter rundt omkring. Jeg ser at diplomet fra 1533 berører gården Mollestads grenser, så da er det vel grunn til å tro at det har fulgt gården og dens eiere fra 1533 til vår tid. De fleste diplomer med privatrettslig innhold har i utgangspunktet vært privat eiendom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er jo veldig spennende ting. Jeg fant for eksempel i andre dokumenter både navn og handling med datoer på personer som jeg kunne knytte til Tolfshuus i Hobøl. Dette er kilder jeg vil studere nærmere. Takk for svaret. Dette vil jeg lære mer om.

Mvh

Finn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Det finnes Jordebok nr. 39 (1725-1727) for Østfold fylke. Er det også en fortsettelse nr. 40 som fører frem til 1730 eventuelt 1740?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Finn Roaas skrev:

Det finnes Jordebok nr. 39 (1725-1727) for Østfold fylke.

 

Dette er en kildehenvisning som ikke hjelper oss til å identifisere kilden, og som nok skyldes at du har aktivert "Kildeinformasjon som i de gamle visningsprogrammene" (se vedlagt skjermdump). Deaktiver dette valget, så får du i stedet en korrekt kildehenvisning, og så kan vi besvare spørsmålet når vi vet hva det handler om.

 

3764121_Skjermbilde2020-10-06kl_16_56_52.thumb.png.d39a2f58166960877ece9ec1109a70e7.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akershus, Buskerud, Hedmark, Oppland, Oslo, Vestfold, Østfold fylke, Jordebok nr. 39 (1725-1727), Dokumentside, Side 41
Oppbevaringssted
Arkivreferanse
    RA/EA-2870/Ek/L0039/0001
Arkiv
    Stattholderembetet 1572-1771
Serie og underserie(r)
    Ek: D IX Jordebøker
Stykke/mappe
    L0039: Jordebøker o.a. 1720-1728 vedkommende krongodset:
    0001: Krongods i Akershus bispedømme
Kildetype
    Jordebok
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/jo20110927340234
Så det jeg lurer på er om dette fortsetter i en jordbok nr.: 40 til 1730 og kanskje videre til 1740?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk skal du ha! Du finner arkivkatalogen for RA/EA-2870 Stattholderembetet 1572-1771, serie Ek D IX Jordebøker på Arkivportalen: https://www.arkivportalen.no/search/1?under=RA%2FEA-2870%2FEk

 

Serie Ek D IX Jordebøker finnes i sin helhet i Digitalarkivet, hvor trefflista gir en vel så god oversikt som arkivkatalogen: https://media.digitalarkivet.no/db/browse?archives[]=no-a1450-01000000006840&text=D+IX+Jordebøker

 

3 timer siden, Finn Roaas skrev:

Så det jeg lurer på er om dette fortsetter i en jordbok nr.: 40 til 1730 og kanskje videre til 1740?

 

Som du ser av overstående, er nr. 38-43 tilsvarende og relaterte jordebøker fra samme tidsperiode (1720-1728).

 

3 timer siden, Finn Roaas skrev:

Akershus, Buskerud, Hedmark, Oppland, Oslo, Vestfold, Østfold fylke, Jordebok nr. 39 (1725-1727), Dokumentside, Side 41

 

Jeg vil fremdeles anbefale deg å sku av funksjonen som vist over, slik at det i stedet vises en ordentlig kildereferanse:

 

324942509_Skjermbilde2020-10-06kl_23_01_38.thumb.png.4744716e2c6603791a042993d4c0f545.png

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjeldereferanse er jo også litt smak og behag. For kyrkjebøkene er etter mi meining presis geografisk kjeldeinformasjon vel så interessant for den vanlege brukar som korleis arkivstykket er plassert i arkivet. For andre kjeldetypar vil ofte "ordentleg" kjeldereferanse vere vel så informativ som "gammal type" kjeldereferanse.

 

Uansett vil ein ved bruk av permanente sidelenker e.l. lett kunne finne fram til det ein treng å vite, enten det gjeld kjeldereferanse eller detaljert kjeldeinformasjon.

Endret av Torbjørn Igelkjøn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.