Gå til innhold
Arkivverket

Hjelp til transkribering av tekst fra skifte


Tor A. Wølner.
 Del

Recommended Posts

Er det en som kan hjelpe meg med transkriberingen av i alle fall de åtte første linjene, under navnene(Anne Margrete osv) på venstre oppslag. https://media.digitalarkivet.no/view/25378/473
 
Dersom det er en som kan klare disse linjene sånn noenlunde ord for ord, kan jeg også bruke teksten til å øve meg mer på transkribering av gotisk skrift. Jeg trenger resten av avsnittet også, men spesielt de åtte nevnte linjene er viktigst. Ellers tar jeg gjerne mot råd for å bli bedre på transkribering, slik at kanskje jeg også kan hjelpe andre etter hvert.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ville være en fordel om du kunne si hvor på siden du finner (Anne Margrete osv).

 

Ellers er det "bare" øving, øving og atter øving som gjelder☺️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Øverst på venstre oppslag, eller side om du vil, står det i de to øverste linjene med større skrift. "Anne Margrethe Christiansdatter Wølner, 26 aar gammel. Under der er det en stor blekkflekk over slutten av navnet Hans Jacob Wølner. Der er spesielt de åtte linjene, også inneholdene Hans Jacob, at det ligger en del informasjon jeg gjerne skulle hatt tak i.  Dersom det er noen som kan hjelpe meg med dette, vil jeg også kunne bruke den teksten til å tilegne meg noe mer om gotisk skrift.  Det å ha både originalteksten og transkribert tekst vil være til umåtelig nytte. Og ja. det krever helt klart mye øving, og det er der jeg håper å kunne starte med litt hjelp med denne teksten 🙂lenken går direkte til siden hvor det ligger https://media.digitalarkivet.no/view/25378/473

Endret av Tor A. Wølner.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et forsøk:

 

01  Ældste og Eeneste Dotter Anne Margrethe Christians

02  dotter Wøllner 26 Aar gammel. –

03  Paa hvilke umyndige Børns [vegne?] vat Tilsagt Deres nærmeste Slægtning Sø-

04  skende Barn Sr. Hans Jacob Wøl[lner], som og indfandt sig for Børnenes

05  Tarv(?) at paaagte, han blev herved (??) Værge for Disse blev indsat. –

06  Sterbboe Enken var nærværende tilligemed Schact Stiger Adam Lippert

07  som hun anmældte til Laugværge at have udkaaret. –

08  Ober Formynder Bauers Fuldmægtig Sr. Wøllner mødte for Retten til

09  stæde. –

10  Derpaa Enken med Laugværge fremstillede Skifte Retten, at Enken er sindet

11  for almindelig Arve Skiftets Avgjør, og derfor besluttet effter vel overlagte

12  Raad med sin Laugværgge og Børnenes at vilde skjænke samtlige Børn i Arv

13  den Summa 200rd imod selv at svare og betale Boets bortskyldige Giæld

14  godtgjøre sig Begravelses Vederlaug, og betale denne Forretnings belastnin

15  ger uden mindste Avgang i denne Børnenes tilstaaede Arv. [ . . . . og der sa øynene stopp ;-)]

 

Mvh

Endret av Even Stormoen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange tusen takk for hjelpen 😊. Dette er veldig nyttig for meg, i min slektsforskning. Dessuten er det et godt utgangspunkt for å bli Bedre kjent med Gotisk skrift. Nå kan jeg bruke din tekst mot det Gotiske, for på den måten å bli kjent med skrivemåter. Mange takk nok en gang.

Hilsen 

Tor Arne Wølner

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.