Gå til innhold
Arkivverket

tyding av kirkebok i Nes Romerike


Bodil Ed Iversen
 Del

Recommended Posts

Lenka virker ikke. Du må velge «Bildeinformasjon» -> Øverst og deretter kopiere den adressa som vises ved «Permanent sidelenke». Under denne er en «Permanent bildelenke», bruk helst ikke den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det er Engebregt (Ingebrigt) jeg mener. Jeg tror ikke at det skal være Evensen. Faren het ikke Lauritzen som det står i kirkeboka, ved guttens dåp (i Sørum 25.12.1825) het han Maanedsleutnant Lauritz Olsen Bergh. Kan navnet tolkes som Olsen eller Lauritzen?

Beklager lenken, alt ble så nytt for meg så det glapp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med litt godvilje kan Engebrigts etternavn tolkes som olsen (med liten o). Det står ikke Evensen, så hvordan det navnet er kommet inn her, vet jeg ikke.

 

Engebrigt er oppgitt med fødested Tomter Eye, og farens navn står bare som Lieutenant Lauritsen.

 

Like under navnet Engebrigt, er en linje hvor det står Tilgangs Liste for 1829. Er Engebrigt kommet flyttende til Nes fra et annet sted?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med litt godvilje kan Engebrigts etternavn tolkes som olsen (med liten o). Det står ikke Evensen, så hvordan det navnet er kommet inn her, vet jeg ikke.

 

Engebrigt er oppgitt med fødested Tomter Eye, og farens navn står bare som Lieutenant Lauritsen.

 

Like under navnet Engebrigt, er en linje hvor det står Tilgangs Liste for 1829. Er Engebrigt kommet flyttende til Nes fra et annet sted?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det stemmer det du sier, han kom fra Sørum, men jeg har bare funnet moren Kari Amundsdatter som utflyttet fra Sørum til Nes i 1829. Antagelig ble ikke barn tatt med, Ingebrigt var bare 4 år da. Jeg har sett i litt senere ut/inn flyttelister at det er tilføyd: også barn, på hedingen.

 

Takk for hjelpen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.