Gå til innhold
Arkivverket

Hvem døpes her - hva heter barnet?


tom askerøi
 Del

Recommended Posts

For meg ser det ut som presten rett og slett har glemt å skrive navnet. Etter drengebarn fra Finserud (sic) skulle det iht innføringene over stått; ved nafn  ....

Endret av Geir K Eide
Tilleggsinfo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for all hjelp - jeg trodde det var meg det var noe galt med. Men siden det var et drengebarn - og jeg har ikke funnet noen andre barn - så kan jeg vel tro at det er den Rasmus Simonsen som var 31 år ved folketellingen i 1801 og 16 år ved konfirmasjonen i 1784. Eller finnes det noen annen mulighet til å få fastslått det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

PS  Siste innlegg fra meg kan kanskje se litt vel forhastet ut, men jeg har aner fra Simon Rasmussen f ca 1698 og fra Simon Rasmussen f april 1719 - og navnene Rasmus og Simon går igjen i slekta (men ikke hos noen andre) i Skiptvet på 17- og 1800-tallet, og det var den naturlige tanke (for meg) at den ene var den annens bestefar - Jeg lette altså etter en forbindelse både fra "vår tid" og fra tidligere tider.

 

Men det er kanskje forhastet allikevel - eller ser dere noen andre muligheter?

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var ute for et lignende tilfelle i Os prestegjeld, Vestland fødte 1757. Her hadde presten skrevet :  døbt et pigebørn Kaldet:   Så var det ikke skrevet noe mer enn foreldrene. Jeg gjorde som deg, fant vedkommende i Ft 1801. I tillegg var jeg " heldig" og fant skifte etter faren i 1763. Der hadde sorenskriveren for sikkerhets skyld blandet alderen til Marthe f. 1757 med en  søster Brithe født 1754. Men Brithe fant jeg døpt  1754.

 

PS: I Bygdeboken for Os. finnes hun ikke under foreldrene. Når Marthe gifter seg er hun samme sted oppført som født utenfor prestegjeldet.

Endret av Geir K Eide
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sorry - ble litt stresset. Skjønner ikke hvor jeg fikk "f ca 1698" fra - skal være "f ca 1769". Da rimer det vel bedre.

 

Skiftet er selvfølgelig en mulighet - skal lete etter det. Tusen takk igjen, Geir.

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Du har kanskje dette??

Fant vielsen til Rasmus Simonsen fra Finsrud  med Anna Thoresdtr. 1792, nederst høyre side:

 

SAO, Eidsberg prestekontor Kirkebøker, F/Fa/L0005: Ministerialbok nr. I 5, 1786-1807, s. 142
Område
    Østfold fylke
    Eidsberg prgj.
    Eidsberg sokn
    Hærland sokn
    Trømborg sokn
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20061019040412

 

Er det denne Rasmus du refererer til fra 1801?

https://www.digitalarkivet.no/census/person/pf01058203001067

 

 

Endret av Aud Johanne Wasbak Skau
Feil skrevet
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, vielsen i Eidsberg har jeg ikke funnet - har hatt mer enn nok med å stave meg gjennom 200 år med kirkebøker fra Skiptvet.  Så 1000 TAKK for hjelpen!!

 

Men JA, det er den Rasmus jeg referer til fra 1801. 

 

Og her er lenke til konfirmasjonen i 1784: https://media.digitalarkivet.no/view/7531/38248/5

 

Om du eller andre kan fortelle meg om det står noe interessant utenom navn, alder og gårdnavn i teksten er jeg takknemlig for all hjelp...

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.