Gå til innhold
Arkivverket

Hva står det om info på nr 25 (greier kun å tyde navn på brudgom og brud)


Nina Fostås Bråthen
 Del

Recommended Posts

Med usikkerhet ang. stedsnavn og meget annet:

 

Brudgom: «Enkemand Hans Madsen Fuhre gml: 42 Aar»

Brud: «Pige Helle Jacobsd Heggen(?) Eie gml: 23 Aar.»

Forlovere: «Christopher Berg og John Melva(?)

[Under/tvers over disse tre kolonnene står det det noe jeg ikke får tak på dessverre.]

Vielsesdag: « Mai 20de 3de Pintse dag en Tirsdag»

Forrettet i: «Heggen Kirke 3 (??)» [må vel nødvendigvis være samme dag som vielsen]

Anmerkninger: [Sannsynligvis navn på forrettende geistlige. Navnet(?) forekommer utallige ganger i bokens anmerkninger uten at jeg klarer å tyde det. Noe i retning av «Ehensdorph»? Aner ikke…Eneste grunnen til at jeg tror det er navnet på ‹forretterener at det plutselig dukker opp en utvetydig «Bech» :-)]

 

Mvh

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, Even Stormoen skrev:

Anmerkninger: [Sannsynligvis navn på forrettende geistlige. Navnet(?) forekommer utallige ganger i bokens anmerkninger uten at jeg klarer å tyde det. Noe i retning av «Ehensdorph»?

 

I boken "Heggen kirke 800 år" omtales presten Christen Styhr Essendrop (1776-1837) som var prest i Modum fra 1814 til 1837. Det er ganske sikkert hans navn.

 

Bech må være res.kap. Alexander Nicolai Bech som omtales i samme bok.

 

https://www.nb.no/search?q="heggen kirke 800 år"&mediatype=bøker&fromDate=19970101&toDate=19971231

 

 

 

  • Takk 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Bjarne Rosenstrøm skrev:

 

I boken "Heggen kirke 800 år" omtales presten Christen Styhr Essendrop (1776-1837) som var prest i Modum fra 1814 til 1837. Det er ganske sikkert hans navn.

 

Bech må være res.kap. Alexander Nicolai Bech som omtales i samme bok.

 

https://www.nb.no/search?q="heggen kirke 800 år"&mediatype=bøker&fromDate=19970101&toDate=19971231

 

 

 

 

Hjertelig takk Bjarne. Da får jeg forhåpentligvis sove godt i natt. «Essendrop» var navnet. Puhh. Har slitt en smule med dét, kan man si . . .

 

Mvh

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Even Stormoen skrev:

Med usikkerhet ang. stedsnavn og meget annet:

 

Brudgom: «Enkemand Hans Madsen Fuhre gml: 42 Aar»

Brud: «Pige Helle Jacobsd Heggen(?) Eie gml: 23 Aar.»

Forlovere: «Christopher Berg og John Melva(?)

[Under/tvers over disse tre kolonnene står det det noe jeg ikke får tak på dessverre.]

Vielsesdag: « Mai 20de 3de Pintse dag en Tirsdag»

Forrettet i: «Heggen Kirke 3 (??)» [må vel nødvendigvis være samme dag som vielsen]

Anmerkninger: [Sannsynligvis navn på forrettende geistlige. Navnet(?) forekommer utallige ganger i bokens anmerkninger uten at jeg klarer å tyde det. Noe i retning av «Ehensdorph»? Aner ikke…Eneste grunnen til at jeg tror det er navnet på ‹forretterener at det plutselig dukker opp en utvetydig «Bech» :-)]

 

Mvh

Så supert, tusen masse takk.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Even Stormoen skrev:

 

Hjertelig takk Bjarne. Da får jeg forhåpentligvis sove godt i natt. «Essendrop» var navnet. Puhh. Har slitt en smule med dét, kan man si . . .

 

Mvh

Dere er så snille som hjelper meg 😉

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er jo helt håpløs på å tyde. Her er samme Hans Madsen, og her greier jeg ikke å forstå hva stedet heter? ser ut som Askim? med kan vel ikke stemme? og hva står det i kolonna mellom navnet hans og 26 åt ugift?

 

(venstre side litt ned https://media.digitalarkivet.no/view/58274/3

Endret av Nina Fostås Bråthen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vennligst ikke se på klokken 😉 . . . Alt for sent våken.

 

Men et forsøk:

 

Beboere/brukere på Askim. Jo, det stemmer. 🙂

 

Teksten: «Hans Madsen | Tjeneste Karl | 26 | Ugift |»

 

Mvh

Endret av Even Stormoen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, Even Stormoen skrev:

Vennligst ikke se på klokken 😉 . . . Alt for sent våken.

 

Men et forsøk:

 

Beboere/brukere på Askim. Jo, det stemmer. 🙂

 

Teksten: «Hans Madsen | Tjeneste Karl | 26 | Ugift |»

 

Mvh

Godt det ikke bare er jeg som sitter oppe halve natta når jeg får ta i en tynn tråd 😉 å leter videre på den. Tusen masse takk igjen,

mulig du greier denne nøtta også? nr 6. barnet Ane, foreldre Hendrik Hendriksen og Marthe Halvorsdatter. Men hva står det mer? hva sår foran farens navn? og etter morens navn, jeg finner dato 13 januar, men er det dåp eller fødselsdato, er det noe hint her hvor de bodde?

 

https://www.digitalarkivet.no/kb20061220650457

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forsøk:

 

Dom. 3ta p. Ep. i Heg. K. Hendrich Hendrichsen og Marthe Halvorsd: Urholdt

Ane fød d. 13de Jan: Fadd: Kirsten Gulbrands D Carlsrud Ellen Torchelds [Jeg blir så rasende på denne tekstbehandleren! D+kolon blir til en f... emoji] Mæloa

Erich Hendrichsen Gulsrud Tangen. Gulbrand Andersen Urholt Lars Erichsen Heg: Ej

 

De bor altså på Urholt. Som vel er dagens Orholt.

Dåpsdato er 3 søndag etter ‹Helligtrekonger› (post Epiphan) som i 1759 var 21de januar. I Heggen Kirke. Født den 13de.

 

Mvh

Endret av Even Stormoen
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Even Stormoen skrev:

Forsøk:

 

Dom. 3ta p. Ep. i Heg. K. Hendrich Hendrichsen og Marthe Halvorsd: Urholdt

Ane fød d. 13de Jan: Fadd: Kirsten Gulbrands D Carlsrud Ellen Torchelds [Jeg blir så rasende på denne tekstbehandleren! D+kolon blir til en f... emoji] Mæloa

Erich Hendrichsen Gulsrud Tangen. Gulbrand Andersen Urholt Lars Erichsen Heg: Ej

 

De bor altså på Urholt. Som vel er dagens Orholt.

Dåpsdato er 3 søndag etter ‹Helligtrekonger› (post Epiphan) som i 1759 var 21de januar. I Heggen Kirke. Født den 13de.

 

Mvh

Woow!! er mektig imponert her aldså. Da har jeg endelig fått vite stedet 😉 tusen, tusen takk.  De rare forkortelsene, i staten, betyr de noe spes.? Og Erich Hendriksen Gulsrud, han skal jeg jammen undersøke litt rundt. mye sansynelig at det er familie .

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Nina Fostås Bråthen skrev:

De rare forkortelsene, i staten, betyr de noe spes.?

 

1 time siden, Even Stormoen skrev:

Dom. 3ta p. Ep.

 

3. søndag etter Hellige tre kongers dag (Dominica 3 post Epiphan) = 21. januar, dvs. dato for dåpen

Sjå https://trinitatis.no/ (skriv inn årstalet 1759)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror dette er samme som har skrevet dette her.

Her gifter de seg. Henrich Henrichsen og Marthe Halvorsdatter, men strever med å forstå hva som står skrevet etter navnet til bruden, (mulig ett stedsnavn) og før cautionistmand. skjønner heler ikke navnet på første cautionisten som er nevnt, og hva som står etter Niels Abrahamsen. Men foreldrene til brudeparet er ikke nevnt her? eller er det de som er Cautionister?

https://www.digitalarkivet.no/kb20061220650631

Endret av Nina Fostås Bråthen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Paret ble viet 2. pinsedag 1755 (19. mai)

Etter brudens navn står det: Deres boepæl paa Gaaserud

1. kausjonist: Gul Gulsen Biertnæs

Etter N Abrahamsen står bostedet hans: Gaaserud

 

Fornavnene til brudeparets fedre er Henrich og Halvor, og ingen av dem er kausjonister.

 

Her er Guul på Biertnes i 1765;

https://www.digitalarkivet.no/view/124/pt00000000022931

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Elin Galtung Lihaug skrev:

Paret ble viet 2. pinsedag 1755 (19. mai)

Etter brudens navn står det: Deres boepæl paa Gaaserud

1. kausjonist: Gul Gulsen Biertnæs

Etter N Abrahamsen står bostedet hans: Gaaserud

 

Fornavnene til brudeparets fedre er Henrich og Halvor, og ingen av dem er kausjonister.

 

Her er Guul på Biertnes i 1765;

https://www.digitalarkivet.no/view/124/pt00000000022931

Så supert, tusen takk 😉 da fikk jeg jo bostedsnavn på plass. Det var supert 😉

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.