Gå til innhold
Arkivverket

Hjelp til oberstens navn? Fadder 1792


Sølvi Løchen
 Del

Recommended Posts

Jeg vil gjerne ha hjelp til oberstens navn i dåpen til Johan Hendrik 3.aug.1792. Dessverre dårlig kvalitet på skanning. Så vidt jeg kan se står det:

"F Generalinde Kaltenborg, Frue Mathiæsen, Froken Lutzow, Gen. Kr. Comiss Haxthausen, OberstL ?? Gen. Aud. Flor"

 

https://www.digitalarkivet.no/kb20061107020263

 

image.png.fe35743726fb973ab2562a110cb20c56.png

Mvh Sølvi L.

Endret av Sølvi Løchen
Dato
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Sølvi

 

Nå har jeg stirret på Obersten din meget lenge. Har også ‹pløyd› litt i Ovenstad.

Hvis, og bare hvis, første bokstav er en «T», kan det være «Thome»? Dog skrevet med en «æ» til slutt? Et formidabelt skudd i blinde, men . . . Her er nå en oberst ved det navn i Ovenstad. (siste i h. kolonne, h. side, fortsetter neste side) For hva det måtte være verdt.

 

Prøvde meg også med Thams, hvis nå æ-en var en slurve-s. Men ingen passende kandidat.

 

Og at min formodete «T» skulle være dét, er dessverre vill gjetning/ønsketenkning..

 

Så dette innlegget er helt i det blå. Føler meg overordentlig begavet . . .

 

Men måtte bare dele litt ‹drodling›, om ikke annet.

 

Håper at ‹nøtten› til slutt kan bli knekket av bedre ‹knekkere› enn meg.

 

Mvh

Endret av Even Stormoen
  • Liker 1
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg leste også "Thomæ".

 

Det står "OberstL" altså oberstløytnant. Hvis du ser på Evens kandidat, så ser du at han hadde denne graden mellom 1790 pg 1797 og tjenestegjorde i 2. Akershusiske inf. regiment.

Det stemmer også godt overens med at dåpen fant sted i 1792 i Garnisonsmenigheten i Christiania

  • Liker 1
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

43 minutter siden, Ola Teige skrev:

Jeg leste også "Thomæ".

 

Det står "OberstL" altså oberstløytnant. Hvis du ser på Evens kandidat, så ser du at han hadde denne graden mellom 1790 pg 1797 og tjenestegjorde i 2. Akershusiske inf. regiment.

Det stemmer også godt overens med at dåpen fant sted i 1792 i Garnisonsmenigheten i Christiania

 

Å duverden Ola. Nå ble jeg uhorvelig lykkelig! At mitt ‹blindskudd› faktisk fikk støtte. Hjertelig takk.

 

Mvh

 

 

EDIT: For ordens skyld: Ser jo OberstL, (både i teksten og hos Ovenstad [obl.]), men sparte noen tastetrykk 😉 og forholdt meg til emnetittelens «Oberst» 🙂

 

Forøvrig fortsatt lykkelig 🙂

Endret av Even Stormoen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Even Stormoen skrev:

Hvis, og bare hvis, første bokstav er en «T», kan det være «Thome»? Dog skrevet med en «æ» til slutt?

 

8 timer siden, Ola Teige skrev:

Jeg leste også "Thomæ".

 

Takk Even og Ola, skriften er så vanskelig her, og jeg er så glad og imponert over at dere fant en oberst som passer. Jeg tror og håper at nøtten er løst! 🙂 🙂  Hilsen Sølvi

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.