Gå til innhold
Arkivverket

Hvordan bruke en kildereferanse


Reidar Strømsøe
 Del

Recommended Posts

Hei,

Jeg har fått oppgitt en kilderef. for fødsel slik: HF-1260. Den sier meg lite men gjetter på at det er en mikrofilm referanse.

Hvordan kan jeg benytte den til å finne frem i Digitalarkivets skannede kirkebøker, hvis mulig? Eller er det andre steder denne ref. kan benyttes?

For ordens skyld. Jeg kjenner fødested (prestegjeld, sogn) samt årstall/dato men er ikke i stand til å finne vedkommende i de aktuelle kirkebøker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, HF-1260 er en mikrofilm, men "HF-1260" alene må kunne sies å være en temmelig upresis kildereferanse.

 

Jeg har slått opp i gamle mikrofilmoversikter og funnet at mikrofilm HF-1260 inneholder:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for info. Er det mulig for meg å finne det samme som deg på nettet basert kun på HF-1260 eller må man ha en spesiell tilgang til mikrofilm oversikter? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, Reidar Strømsøe skrev:

Takk for info. Er det mulig for meg å finne det samme som deg på nettet basert kun på HF-1260 eller må man ha en spesiell tilgang til mikrofilm oversikter? 

 

Jeg kjenner ikke til at det ligger noe slikt på Internett, men jeg utelukker det ikke. Mikrofilmnummer har vel vært utdatert som kildereferanse i 15 års tid nå, siden mikrofilmene ble skanna.

 

Jeg fant informasjonen i våre gamle, interne arbeidslister fra skanningsperioden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Greit. Takk for opplysningen. Jeg benytter ikke mikrofilm referanse i kildeopplysninger men det er en del som gjør det, særlig fra tid tilbake og da kunne det været greit med en kryssreferanse etter skanning. Men sånn er det bare.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.