Gå til innhold
Arkivverket

Hvor kan jeg lete for å finne aner som ble født i Sverige?


Birger Carlsen
 Del

Recommended Posts

Flere grener i mitt slektstre fører meg til Sverige. Finnes det noe tilsvarende Digitalarkivet og Arkivverket der? All hjelp mottas med stor takk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her kan du søke etter personer i folketellinger, husförhörslängder etc.

https://sok.riksarkivet.se/person

 

Det er en del mindre transkribert/søkbart materiale tilgjengelig her enn på digitalarkivet, så forbered deg på litt manuell leting. Hvis du har noen eksempler på personer du leter etter i Sverige så kan jeg gi noen tips på hvordan du kan komme i gang.

Endret av Carl Nilsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ArkivDigital.se

 

Koster penger men kan være veldig grei å bruke, spesielt til å søke seg inn i Husförhörslängdene/Församlingsbökene og i noen av folketellingene.

 

Prestene i Sverige førte nitid oversikt over alle familier/personer i sine sokn/församlinger. Her ser man bosted, alle familiens medlemmer med fødselsdato og sted, yrke og når de flyttet fra et sted / ankom et nytt sted. 

 

Forøvrig finnes alle kirkebøkene for digitale oppslag samt mange andre kilder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er et medium som er driftet av mormonerne og det heter FamilySearch org. og det er er veldig brukbart. Jeg har hatt stor nytte av det da

mine kone har forfedre i Elfsborg len

Lenke til kommentar
Del på andre sider

V.h.a. regnearkene du linket til har jeg funnet mine tipp x 3 oldeforeldre i Tanum. Takk nok en gang, Sven.

 

Takk til dere også, Knut og Ingvald.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du bara hittat någon på ett ställe i husförhörslängderna så kan du följa den personen - och oftast hans/hennes familj - genom hela livet via husförhör, in- och utflyttningslängder. Skulle det dessutom vara i Sthlm mellan 1878 och 1926 så finns även det eminenta Rotemansarkivet

Endret av Tove Backström
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke hvilken side du har åpnet, men i likhet med norske kirkebøker med utfordrende skrift, kan du legge svenske sider til tyding i forumet for:

 

Tyding av skannede kilder

 

(Husk lenke til siden.)

Endret av Anne-Lise Hansen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Nå har jeg funnet mange av mine aner i hele Bohuslän området, og er på tidlig 1700 tallet med noen grener. De jeg ikke har funnet er blant annet i Kville. Jeg har funnet en fil som heter Kville-F1 her: https://register.slaktdata.org/reglists/?filter=K

 

Da lurer jeg på om det er som her i Norge at Kville en gang var under en annen kirke. Hvor og hvordan finner jeg ut av sognehistorikken i Sverige? Alle råd og vink mottas med stor takk.

 

 

KVILLE-F1(143506).xlsx

Lenke til kommentar
Del på andre sider

https://sok.riksarkivet.se/kyrkoarkiv?Arkivsok=kville&Lan=0&lf=Ladda+arkiv&PageSize=100&Arkiv=SE%2fGLA%2f13296&tab=serie#tab

 

 

Kville är moderförsamling i Kville, Bottna, Svenneby och Fjällbacka pastorat och tillhör Göteborgs och Bohus län samt Göteborg stift. Fjällbacka utbröts från Kville 1882 och blev då egen kapellförsamling. - Till Kville sn överflyttades 1886 de i jordeboken för Tanums sn uppförda lägenheterna nr 1 N.Väderöarna och nr 2 S. Väderöarna.
Större delen av arkivet förstört genom eldsvåda 1904 20/2.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...

Da skriver jeg nok et spørsmål i håp om at dere som har gitt meg gode svar fortsatt følger denne tråden.

 

Jeg har funnet veldig mange aner som sagt. Problemet nå er hvilken (f. eks.) Helena Olsdotter er min direkte ane. Finnes det et register med gårdsnavn og beliggenhet, eller en samling med kart slik at jeg kan finne de forskjellige gårdene er/var.

 

På forhånd takk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min erfaring er at det er korrekte fødselsdatoer i de svenske husforhørene, så har du det oppgitt, så blir det lettere å finne rett person.

 

Om du vet når hun flyttet til Norge, vil det i de svenske flyttelistene stå hvilket sted hun flytter fra. Da er det neste å finne henne i husforhør på den gården. Har du flere kandidater, må hvert aktuelt sokn sjekkes, til du finner en med det navnet som flytter til det distriktet i Norge du har utgangspunkt i.

 

I HFL vil det også stå dato for evt. innflytting til det stedet. Det kan være fra en annen gård i samme  distrikt, så da er det angitt sidetall og år for når du kan finne henne på det foregående stedet. Leter du bakover, vil du finne familien hun kommer fra.

Endret av Anne-Lise Hansen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutes ago, Anne-Lise Hansen said:

Min erfaring er at det er korrekte fødselsdatoer i de svenske husforhørene, så har du det oppgitt, så blir det lettere å finne rett person.

 

Om du vet når hun flyttet til Norge, vil det i de svenske flyttelistene stå hvilket sted hun flytter fra. Da er det neste å finne henne i husforhør på den gården. Har du flere kandidater, må hvert aktuelt sokn sjekkes, til du finner en med det navnet som flytter til det distriktet i Norge du har utgangspunkt i.

 

I HFL vil det også stå dato for evt. innflytting til det stedet. Det kan være fra en annen gård i samme  distrikt, så da er det angitt sidetall og år for når du kan finne henne på det foregående stedet. Leter du bakover, vil du finne familien hun kommer fra.

Hei, og takk for svar. Jeg har funnet alle som flyttet til Norge, og i en god del tilfeller deres tippoldeforeldre.

 

La oss begynne med Helena Olsdatter som nevnt. Vielsen skjedde 03.04.1771 i Tanum sogn, og løpenummeret er 13050. Hennes bosted da var Kyrkoryk. Mannen hennes het Pehr Svenson, og bodde på Håkeby.

 

Foreldrene deres bodde ikke i Tanum kommune når Helena og Pehr ble født. Derfor har jeg søkt i nabokommunene også. Det er da problemet oppstår. Hvilken Helena  med far Olof, og vilken Pehr med far Sven er det som er mine direkte aner, hvis det er noen av dem i det hele tatt?

 

Jeg lastet ned alle XL filene fra hele Bohuslän, sorterte alle sogn etter kommune før jeg begynte å søke. Jeg har ikke helt fått teken på søkemotoren til Riksarkivet, men XL arkene har vært til stor hjelp etter jeg sorterte dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Detaljinformation

Originalbild(er): Camera-icon-A.png

Löpnummer:  13050
 
Sidnummer:  v1262a.b3770.s749
Vigseldatum:  1771-04-03
Mannens titel:  Bonde enckeman
Mannens förnamn:  Pehr
Mannens efternamn:  Svensson
Mannens adress:  Håkeby
Mannens adress, normaliserad:  Håkeby
Kvinnans titel:  Piga
Kvinnans förnamn:  Hellena
Kvinnans efternamn:  Olsdotter
Kvinnans adress:  Kyrkoryk
Kvinnans adress, normaliserad:  Kyrkoryk
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.