Gå til innhold
Arkivverket

Stabbur østenfor?


Baard Vidar Pettersen
 Del

Recommended Posts

I dette skiftet er det nederst på venstre side listet opp de husene Nils Arntsen og Gidsken Nilsdatter eide:

https://media.digitalarkivet.no/view/24854/230

 

Jeg leser:

1 Sengestue med loftt malet gl. anseet for       5 - " - "
1 Dito udindreed anseet for                                  4 - " - "
1 stabuur staaendes ved Sauge-stuen gl: for    1 - " - "
1 Ditto Norden for anseet for                              1 - " - "
1 Ditto med Lem østen for anseet for               3 - " - "

1 gl: boe med Hemnis                                           1 - " - "
1 Nøst ved Leer Siøen                                           " - 5 - "
1 gl: Nøst ved Hemnis Siøen                                " - 4 - 8.

 

Spørsmålet mitt gjelder stabburene. De hadde et "nordenfor". Jeg antar da at det sto i Lofoten i forbindelse med fiske. Men hvor dro helgelendingen på tur østover, der han trengte et stabbur stående?

Endret av Baard Vidar Pettersen
Litt for rask publisering.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Baard Vidar Pettersen skrev:

1 Nøst ved Leer Siøen                                           " - 5 - "

 

Og et oppfølgingsspørsmål: Vet noen hvor Leirsjøen lå? Gidsken var nok født i Leirvika. Har det noe med hverandre å gjøre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Baard Vidar Pettersen skrev:

I dette skiftet er det nederst på venstre side listet opp de husene Nils Arntsen og Gidsken Nilsdatter eide:

https://media.digitalarkivet.no/view/24854/230

 

Jeg leser:

1 Sengestue med loftt malet gl. anseet for       5 - " - "
1 Dito udindreed anseet for                                  4 - " - "
1 stabuur staaendes ved Sauge-stuen gl: for    1 - " - "
1 Ditto Norden for anseet for                              1 - " - "
1 Ditto med Lem østen for anseet for               3 - " - "

1 gl: boe med Hemnis                                           1 - " - "
1 Nøst ved Leer Siøen                                           " - 5 - "
1 gl: Nøst ved Hemnis Siøen                                " - 4 - 8.

 

Spørsmålet mitt gjelder stabburene. De hadde et "nordenfor". Jeg antar da at det sto i Lofoten i forbindelse med fiske. Men hvor dro helgelendingen på tur østover, der han trengte et stabbur stående?

 

Det første stabburet står ved "Sænge-stuen". Jeg tolker det som om de to øvrige sto henholdsvis nord og øst for  den samme stua.

Endret av Jan H. Trelsgård
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Jan H. Trelsgård skrev:

 

Det første stabburet står ved "Sænge-stuen". 


Det har du helt rett i, Jan. Og da gir din tolkning av plasseringen mye mer mening en min. Tusen takk 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Berit Knudsen skrev:

Leirsjøen https://www.google.com/search?client=firefox-b-d&q=Leirsjøen

Leirsjøen, Snåsa. Leirsjøen Verdal.

 

 


Takk for forslaget, Berit. Jeg er rimelig sikker på at dette er et sted i Hemnes. Vet ikke om det var vanlig andre steder, men på Helgeland hadde store gårder gjerne et underbruk ved sjøen. I Vefsn hadde bl.a. gårdene Mo, Dolstad og Kulstad sine Mosjøen, Dolstadsjøen og Kulstadsjøen. Likeens er det her i skiftet listet er naust ved Hemnessjøen. 
 

Men det er ingen gård som jeg vet som bare heter Leir i Hemnes, men mange som inneholder ordet Leir. Det hadde vært morsomt å finne ut hvilke av gårdene det her er snakk om. Om mulig 🙂 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Baard Vidar Pettersen skrev:

Men det er ingen gård som jeg vet som bare heter Leir i Hemnes, men mange som inneholder ordet Leir


(Gårdene Øverleiren, Ytterleiren og Nerleiren mener jeg tidlig på 1600-tallet bare ble kalt Leeren, men ikke så sent som dette skiftet og de grenser heller ikke til havet/"sjøen")

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Det finnes et vann i Hemnes kommune som heter Leirvatn. Det ligger på nordvestsiden av Røssvatnet på eksakt 538 moh.  Det er fortsatt en del bosetning i dette området, mest sannsynligvis samer.

Men det ligger ganske langt fra Hemnes sentrum. Kanskje Leirvika ved Hemnes kan ha vært omtalt som Leirsjøen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Hans Martin Fagerli skrev:

Kanskje Leirvika ved Hemnes kan ha vært omtalt som Leirsjøen?

Takk for tilbakemeldinga, Hans Martin! Jeg er ikke helt sikker på Hemnes-dialekta, men i Vefsn og Leirfjord der jeg har bodd, er sjøen eller "sjyn" havet og ikke en innsjø. Innsjø er et "vatn" som du skriver. Så jeg holder en knapp på Leirvika som svar, enten at det er en variant av navn på gården, eller kanskje helst at skriveren har "glemt" et ledd og at det skulle stått Leirviksjøen.

 

Jeg er nå rimelig overbevist om at Gisken Nilsdatter kom fra Leirvika, så det gir mening på flere måter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.