Gå til innhold
Arkivverket

Eigne lister for dødfødde?


Torbjørn Igelkjøn
 Del

Recommended Posts

Det skal de, men det er ikke alltid det blir gjort riktig av de som transkriberer, og AMF har i mange tilfeller gjort dette feil. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette har nok også sammenheng med, at for de tidsrommene hvor døde og dødfødte ikke ble ført i separate avdelinger i kirkebøkene, men i hver sine kolonner i samme skjema, er de korresponderende bildefilene i de skanna kirkebøkene kun indeksert med listetypen "Døde og begravede". Da AMF fikk tilsendt bildefiler som grunnlag for transkribering, havnet disse bildefilene derfor i kategorien "Døde og begravede".

 

Da arbeidet med skanning og publisering av kirkebøkene startet i 2005, antar jeg - dette var før min tid i Arkivverket - at tett integrering med søkbare data ikke var på agendaen. Den gang var tjenesten for skanna kirkebøker helt uavhengig av digitalarkivet.no, selv om merkelappen Digitalarkivet også ble brukt på de skanna kirkebøkene. I dag ville vi antakelig vurdert det som nødvendig å dobbeltindeksere bildefilene med listetypene "Døde og begravede" og "Dødfødte", for å oppnå best mulig sammenheng med søkbare data.

 

På samme måte burde bildefiler indeksert med listetypen "Inn- og utflyttede" (hvor innflyttede og utflyttede er to kolonner i samme skjema) i stedet vært dobbeltindeksert med listetypene "Innflyttede" og "Utflyttede", fordi søkbare data alltid skiller mellom innflyttere og utflyttere.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Denne tråden er også aktuell i samband med korrektur av AMF-listene, og kan evt. flyttast til det tilhøyrande forumet.

 

Eg held no på med korrektur av gravlagde i Fjaler 1821-1835. Lista inneheld gravlagde på venstre side og dødfødsler på høgre side.

 

Dei dødfødde er innført med dødsdato, og eg flyttar desse over til kolonna med fødselsdato slik at det samsvarar med kyrre-standarden. Eg har også erstatta "e" med "!!" i kolonna for førenamn. Har også lagt til opplysningar om stilling/stand og gardsnamn. Opplysningar om meldar og utgreiing om hendelsesforløp har eg så langt ikkje registrert. Andre endringar ut over sjølve korrekturen har eg ikkje gjort. Eg tek imot eventuelle innspel.

 

Ynskjer Digitalarkivet at eg klipper ut dei dødfødde og legg desse i ei ny excel-fil?

Endret av Torbjørn Igelkjøn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg driver med begravede i Romedal og ser at en avklaring her hadde vært fint. Har foreløpig satt "Dødfødt" i feltet Stilling og stand og "!!" i fornavnfelt. Har ellers bare tilføyd pårørendestilling og bosted og fødselsår der dette dukker opp.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har flyttet tråden til forumet for korrektur av AMF-materialet, i tråd med temaet for de to siste innleggene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da gjør vi som følgende når det gjelder dødfødte registrert av AMF

Siden det nå er ført slik som det er, så må vi la de dødfødte bli liggende i den filen de er registrer inn i.

 

Fornavn: sett inn !!

Stilling og stand: sett inn dødfødt

 

Tilføy informasjon om pårørende dersom dette mangler

Det er ikke nødvendig å fylle inn merknad om meldt av, hva som har skjedd osv.

 

Hvorfor skiller vi det ikke ut som egen liste?

Når skaden først har skjedd, skaper det tekniske problemer.

Alle dødfødte har allerede fått permanent idnr. Dersom vi flytter dødfødte over i egen fil og legger dette ut på nett som egen liste, vil alle måtte få nytt ID-nr. Dersom noen nå har brukt dette ID-nr i sitt slektstre eller HBR har brukte dette i sitt arbeid o.l. så vil linken bli død.

 

Vi må derfor trolig legge de dødfødte ut igjen slik at de blir liggende sammen med de andre døde, slik som det fremstår på Digitalarkivet nå.

Dette er ikke et nytt problemstilling på Digitalarkivet. Vi har andre filer transkribert legen før AMF som også har de døde sammen med de andre døde. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for avklaringa. Det er synd at det ikkje er mogeleg å ta vare på dei permanente lenkene samstundes som dette vert skilt ut i ei ny fil.

 

Då flyttar eg fødselsdatoen tilbake til dødsdato slik den stod i utgangspunktet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.