Gå til innhold
Arkivverket

Grågjess fra Sverige til Norge


Torbjørn Steen-Karlsen
 Del

Recommended Posts

De ble kalt Grågjess de som reiste fra Sverige til Norge for og jobbe og så hjem igjen. Jeg har en slik stamfar som kom til Hafslund Hovedgård. Er det noen som vet om det finnes lister over tjenestefolk på Hafslund seint 1700-tidlig 1800.

 

Etter årevis med forskning har en slektning i Sverige funnet ut at han skal være født 10. august 1772 på Dahl i  Steneby socken, Dalsland, Sverige. Dahl finnes ikke og kan henspeile på Dahl=Dalsland. Der nevnes han kun  1 år og så er han borte. I Steneby er det mye materiale som mangler, bl.a. fødsel 1772. Han er trolig den «gossen» Nils Olsson, født 1772, som i 1784 er bosatt på Lästvik i Steneby socken.

 

Hafslund i Skjeberg i 1801 som følgende: Niels Olsen, logerende, 29 år (født 1772), ugift, dagarbeider fra Sverige.  Har nok vært der fra 1790-åra.

 

Han reiser tilbake til Sverige (sitt federneland) i 1810 og bosetter seg på Blommenholm i Skee. Gift 1811 i Strömstad.

 

Mvh. Torbjørn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Smått med gjess, geiter osv på digitalarkivet. Mulig du kan finne noen på FamilySearch, MyHeritages osv  😎

 

 

1 time siden, Torbjørn Steen-Karlsen skrev:

Etter årevis med forskning har en slektning i Sverige funnet ut at han skal være født 10. august 1772 på Dahl i  Steneby socken, Dalsland, Sverige. Dahl finnes ikke og kan henspeile på Dahl=Dalsland. Der nevnes han kun  1 år og så er han borte. I Steneby er det mye materiale som mangler, bl.a. fødsel 1772. Han er trolig den «gossen» Nils Olsson, født 1772, som i 1784 er bosatt på Lästvik i Steneby socken.

 

 

 

  • Haha 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dahl finnes ikke men Dal fant jeg etter litt googling   Dal Herregård, Dingelvik, Stensby, Älvsborg lân, Sverige.

 

En annen sak. Hvor er lenkene til det allerede vet???

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Leif B. Mathiesen skrev:

Dahl finnes ikke men Dal fant jeg etter litt googling   Dal Herregård, Dingelvik, Stensby, Älvsborg lân, Sverige.

 

En annen sak. Hvor er lenkene til det allerede vet???


Dal under Dingelvik finnes på følgende sider i HFL fra min forrige post:

image.jpeg.70d718835f9f508a9790cc70f1d2e697.jpeg

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk takk alle sammen. Jeg har sett på denne Dahl, men ikke funnet noe. Så fikk dere en av kildene. Noe har jeg bare fått av andre. Ja man finner fødte 1772, men ingen født i august, så for alt jeg vet var han ikke født der, men jeg lurte jo også på om Steneby socken inneholdt flere deler.

 

Men tusen takk så langt. Har altså ikke kommet noe lenger. 😕

 

Mvh. Torbjørn.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er historikken for Steneby sogn:

 

Steneby pastorat omfattade vid reformationstiden socknarna Steneby, Bäcke, Ärtemark, Ödskölt och Tisselskog. En tidigare socken Noreby ingår nu i Steneby. År 1761 tillkom Billingsfors bruksförsamling genom avsöndring av Steneby och Laxarby församlingar.

Denna församling uppdelades år 1872 1/5 på nytt på Steneby och Laxarby församlingar. Ärtemark bildar sedan 1866 eget pastorat.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.