Gå til innhold
Arkivverket

Noen som kan finne emigrasjonen og skipslisten til Ole C. Longlee ( Langlie ) til Amerika ?


Bjørn Andreas Johansønn Løkken
 Del

Recommended Posts

6 minutter siden, Leif B. Mathiesen skrev:

Toreid og Fjugfloen(Fjuk) er i Blaker sogn. 

Langlien under Søndre Mangen er i Aurskog (Urskog) sogn)

 

Ole ble konfirmert  4 oktober 1885 

Nå har jeg gått gjenom utflyttede fra Aurskog 1886-1891 med lupe.

Det er flere fra nærliggende plasse som reiser til USA men desverre finner jeg ikke Ole.

 

Hvor sikker er du på at den Ole du har funnet i USA er den riktige Ole?

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke om du har fått med deg at Ole var hjemme en tur i 1905? - https://www.digitalarkivet.no/view/8/pe00000001076154

 

Ankomsten hans, Nr. 21 i pass. lista - Lenke Ancestry - returnerte hjem til Soldier, Monona, Iowa.

Endret av Egil Johannessen
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg funnet en emigrasjonskandidat som kan matche Ole Hansen Thoreid født 1870 som utflyttet fra Blaker/Aurskog i mai 1888:

https://www.digitalarkivet.no/view/8/pe00000001025579
 

Han er oppført fra Blaker, som stemmer bedre for Ole Thorseid enn Aurskog. Da er det ingen andre «lokale» kandidater igjen i Aurskog som kan matche den utvandringen vi fant i 1889 bedre enn «din» Ole. Med mindre det var tilførsel av nye Ole Hansønner mellom 1875 og 1889, da.

Endret av Carl Nilsen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Carl Nilsen skrev:

Nå har jeg funnet en emigrasjonskandidat som kan matche Ole Hansen Thoreid født 1870 som utflyttet fra Blaker/Aurskog i mai 1888:

https://www.digitalarkivet.no/view/8/pe00000001025579
 

Han er oppført fra Blaker, som stemmer bedre for Ole Thorseid enn Aurskog. Da er det ingen andre «lokale» kandidater igjen i Aurskog som kan matche den utvandringen vi fant i 1889 bedre enn «din» Ole. Med mindre det var tilførsel av nye Ole Hansønner mellom 1875 og 1889, da.

 

Nå ble det mange ( forvirrende ) Ole Hansen her . Tusen takk for gode innspill Carl , men hvis jeg nå tolker deg rett - korriger meg hvis jeg tar feil - så er det denne karen du mener kan være " min " Ole Hansen Langlien , jeg siterer deg ;

 

Det er en Ole Hansen fra Aurskog som emigrerer i 1889, 18 år gammel, så ikke 100% på alder:

 

https://www.digitalarkivet.no/view/8/pe00000000470453

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Bjørn A Løkken skrev:

 

Nå ble det mange ( forvirrende ) Ole Hansen her . Tusen takk for gode innspill Carl , men hvis jeg nå tolker deg rett - korriger meg hvis jeg tar feil - så er det denne karen du mener kan være " min " Ole Hansen Langlien , jeg siterer deg ;

 

Det er en Ole Hansen fra Aurskog som emigrerer i 1889, 18 år gammel, så ikke 100% på alder:

 

https://www.digitalarkivet.no/view/8/pe00000000470453


Vanskelig å holde tunga rett i munnen her ja 🙂
 

Det er korrekt som du skriver. Jeg mener det er en sjanse for at dette er din Ole fordi det finnes ingen andre Ole Hanssønner med ca lik alder som denne emigranten og som er bosatt i Aurskog ved FT1875. (Bortsett fra 3 stk som vi nå har funnet andre emigrasjons- eller bostedsoppføringer for.)

 

Med alt mulig forbehold om at jeg har oversett noe, men da er det mange andre flinke folk her som sikkert finner hullene i hypotesen. 🙂

  • Liker 1
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er det å håpe på det ja ....og her inne er det mye dyktige folk . Da kunne det vært fint å funnet skipslisten hans til Amerika for å se om han reiste med flere i søskenflokken sin , dem var visst hele 13 stykker hvis jeg ikke husker feil i henhold til artikkelen om Ole Hansen sin slekt , som Leif B. la ut . Tusen takk til deg Leif , og tusen takk til deg Egil som hjelper til å tette hull samt å avdekke ........

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

33 minutter siden, Carl Nilsen skrev:

Nå har jeg funnet en emigrasjonskandidat som kan matche Ole Hansen Thoreid født 1870 som utflyttet fra Blaker/Aurskog i mai 1888:

https://www.digitalarkivet.no/view/8/pe00000001025579
 

Han er oppført fra Blaker, som stemmer bedre for Ole Thorseid enn Aurskog. Da er det ingen andre «lokale» kandidater igjen i Aurskog som kan matche den utvandringen vi fant i 1889 bedre enn «din» Ole. Med mindre det var tilførsel av nye Ole Hansønner mellom 1875 og 1889, da.

Skal ikke protestere. 😊 

Men jeg er litt  kjent i området. (har vært avisbud i området for mange mange år siden.)

Søndre Mangen  er langt inn i skogen (seiv idag) på grensen til Hedmark. Vestmarka i Hedmark er faktisk nærmere enn Bjørkelangen.

Kanskje en ide å undersøke kirkebøkene der. Om han tok en tjeneste på en gård før han dro?

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Leif B. Mathiesen skrev:

Skal ikke protestere. 😊 

Men jeg er litt  kjent i området. (har vært avisbud i området for mange mange år siden.)

Søndre Mangen  er langt inn i skogen (seiv idag) på grensen til Hedmark. Vestmarka i Hedmark er faktisk nærmere enn Bjørkelangen.

Kanskje en ide å undersøke kirkebøkene der. Om han tok en tjeneste på en gård før han dro?

 

Godt tips Leif 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mest sannsynlig kandidat til Ole Hansen som reiser 19. april, men denne reiser til Wisconsin.

 

Ole Hanson

 in the New York, Passenger and Crew Lists (including Castle Garden and Ellis Island), 1820-1957

Name:Ole Hanson

Arrival Date:29 Apr 1889

Birth Date:abt 1871

Age:18

Gender:Male

Ethnicity/ Nationality:Norwegian

Place of Origin:Norway

Port of Departure:Liverpool, England and Queenstown, Ireland

Destination:Wisconsin

Port of Arrival:New York, New York, USA

Ship Name:Aurania

 

https://search.ancestry.com/cgi-bin/sse.dll?_phsrc=pDy4&_phstart=successSource&usePUBJs=true&indiv=1&dbid=7488&gsfn=ole&gsln=hans*&gsfn_x=1&gsln_x=1&msbdy=1871&msbdy_x=1&msbdp=2&msady=1889&msady_x=1&new=1&rank=1&uidh=bz3&redir=false&msT=1&gss=angs-d&pcat=40&fh=0&h=9102071&recoff=&ml_rpos=1&queryId=2d0458616eaa13b144ab70ec6ed8a9b9

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Andre kandidater ankom ikke før i mai.

 

Ole Hansen

 in the New York, Passenger and Crew Lists (including Castle Garden and Ellis Island), 1820-1957

Name:Ole Hansen

Arrival Date:20 May 1889

Birth Date:abt 1871

Age:18

Gender:Female

Ethnicity/ Nationality:Norwegian

Place of Origin:Norway

Port of Departure:Liverpool, England and Queenstown, Ireland

Destination:USA

Port of Arrival:New York, New York, USA

Ship Name:Arizona

 

https://search.ancestry.com/cgi-bin/sse.dll?_phsrc=EDY1&_phstart=successSource&usePUBJs=true&indiv=1&dbid=7488&gsfn=ole&gsln=hansen&gsfn_x=1&gsln_x=1&msbdy=1871&msbdy_x=1&msbdp=2&msady=1889&msady_x=1&new=1&rank=1&uidh=bz3&redir=false&msT=1&gss=angs-d&pcat=40&fh=0&h=9134890&recoff=&ml_rpos=1&queryId=864cbabb4703623c43490706fef552c3

 

 

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, Anton Hagelee skrev:

Andre kandidater ankom ikke før i mai.

 

Ole Hansen

 in the New York, Passenger and Crew Lists (including Castle Garden and Ellis Island), 1820-1957

Name:Ole Hansen

Arrival Date:20 May 1889

Birth Date:abt 1871

Age:18

Gender:Female

Ethnicity/ Nationality:Norwegian

Place of Origin:Norway

Port of Departure:Liverpool, England and Queenstown, Ireland

Destination:USA

Port of Arrival:New York, New York, USA

Ship Name:Arizona

 

https://search.ancestry.com/cgi-bin/sse.dll?_phsrc=EDY1&_phstart=successSource&usePUBJs=true&indiv=1&dbid=7488&gsfn=ole&gsln=hansen&gsfn_x=1&gsln_x=1&msbdy=1871&msbdy_x=1&msbdp=2&msady=1889&msady_x=1&new=1&rank=1&uidh=bz3&redir=false&msT=1&gss=angs-d&pcat=40&fh=0&h=9134890&recoff=&ml_rpos=1&queryId=864cbabb4703623c43490706fef552c3

 

 

 

Tusen takk for innspill Anton ....jeg vet neimen ikke jeg ??? 

 

For jævlig ( unnskyld uttrykket Anton - jeg skal ikke lære deg å banne på norsk ) at han skulle ha et så vanlig navn 🙂 alderen på begge to klaffer ikke helt , men jeg er usikker på hvor man skal vektlegge dette .

 

Din siste kandidat hadde iallefall iikke Wisconsin som destinasjon .... og jammen er han ikke female også 🙂

Endret av Bjørn A Løkken
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 timer siden, Leif B. Mathiesen skrev:

Søndre Mangen  er langt inn i skogen (seiv idag) på grensen til Hedmark. Vestmarka i Hedmark er faktisk nærmere enn Bjørkelangen.

Kanskje en ide å undersøke kirkebøkene der. Om han tok en tjeneste på en gård før han dro?

Jeg fant ingen spor i Vestmarka - Eidskog.

Men jeg ser at både moren til Ole og faren (Hans) neste kone kom i fra Eidskog så jeg kan ha oversett noe. 😎

 

 

Endret av Leif B. Mathiesen
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Leif B. Mathiesen skrev:

Jeg fant ingen spor i Vestmarka - Eidskog.

Men jeg ser at både moren til Ole og faren (Hans) neste kone kom i fra Eidskog så jeg kan ha oversett noe. 😎

 

 

 

Takk Leif for at du engasjerer deg i dette , krysser fingerne får at kanskje kan finne noe . 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.