Gå til innhold
Arkivverket

Christense Hansdatter begravet i Skiptvet 4/3-1773. Gift med Halvor Tol(le)fsen (døpt 1737). Hvor kom hun fra?


tom askerøi
 Del

Recommended Posts

Bygdebok for Skiptvet gir intet hint. I kirkebøkene kan jeg, tross iherdig saumfaring, ikke finne hennes dåp, konfirmasjon eller trolovelse. Kun hennes begravelse. (Som bekreftes av skiftet etter henne som jeg også har funnet.)

 

Jeg har «skumlest» kirkebøkene for Askim, Berg, Borge, Eidsberg, Hobøl, Rakkestad, Rygge, Råde og Spydeberg uten hell. Hele Østfold (eller hele landet?) kan selvfølgelig finleses, men jeg fristes til å prøve en snarvei nå: Han noen slumpet borti henne og kan fortelle meg noe om hvor hun kom fra og hvem som var hennes foreldre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det spørs om ikke Carls kandidat er den rette. Det står at brura var fra gården Røsæg i Os. Den ene forloveren, Sven, var tydelig vis fra Skiptvet. Presten får det ikke helt til, han lander på "Sciltved" men det er neppe tvil om hva han mener.

 

Dåpen til Christence Hansdatter Røsæg 16.mars 1735:

https://www.digitalarkivet.no/view/255/pd00000014821510

 

mvh jan w

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis Christence Hansdatter er en av dine forfedre, er kanskje denne av interesse (Skiptvet 1734, nr 3):

https://www.digitalarkivet.no/kb20061025030425

"Reservedragon ved Capitain Diethrichs compagnie, Hans Halvorsen boende paa gaarden Røsech udi Ous Annex til Rachestad med en Pige her i  Sognet Rønnou Christensdaatter fra gaarden Schie "

Forlovere Torer Christoffersen Onstad (Skiptvet) og Baard Enersen Grøterud, Os anneks.

 

Att og fram var altså like langt når det gjelder far og datter.

 

mvh jan w

Endret av Jan Weberg
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.