Jump to content
Arkivverket

Christense Hansdatter begravet i Skiptvet 4/3-1773. Gift med Halvor Tol(le)fsen (døpt 1737). Hvor kom hun fra?

Recommended Posts

tom askerøi

Bygdebok for Skiptvet gir intet hint. I kirkebøkene kan jeg, tross iherdig saumfaring, ikke finne hennes dåp, konfirmasjon eller trolovelse. Kun hennes begravelse. (Som bekreftes av skiftet etter henne som jeg også har funnet.)

Jeg har «skumlest» kirkebøkene for Askim, Berg, Borge, Eidsberg, Hobøl, Rakkestad, Rygge, Råde og Spydeberg uten hell. Hele Østfold (eller hele landet?) kan selvfølgelig finleses, men jeg fristes til å prøve en snarvei nå: Han noen slumpet borti henne og kan fortelle meg noe om hvor hun kom fra og hvem som var hennes foreldre?

Jan Weberg

Det spørs om ikke Carls kandidat er den rette. Det står at brura var fra gården Røsæg i Os. Den ene forloveren, Sven, var tydelig vis fra Skiptvet. Presten får det ikke helt til, han lander på "Sciltved" men det er neppe tvil om hva han mener.

Dåpen til Christence Hansdatter Røsæg 16.mars 1735:

https://www.digitalarkivet.no/view/255/pd00000014821510

mvh jan w

• Like 1
Jan Weberg

Hvis Christence Hansdatter er en av dine forfedre, er kanskje denne av interesse (Skiptvet 1734, nr 3):

https://www.digitalarkivet.no/kb20061025030425

"Reservedragon ved Capitain Diethrichs compagnie, Hans Halvorsen boende paa gaarden Røsech udi Ous Annex til Rachestad med en Pige her i  Sognet Rønnou Christensdaatter fra gaarden Schie "

Forlovere Torer Christoffersen Onstad (Skiptvet) og Baard Enersen Grøterud, Os anneks.

Att og fram var altså like langt når det gjelder far og datter.

mvh jan w

Edited by Jan Weberg
  • 2 weeks later...
tom askerøi

Beklager sen respons, men du skal ha 1000 TAKK for vielsen (og derved opplysningen om at hun kom fra "Schie").