Gå til innhold
Arkivverket

Adresser Piperviken 1830-tallet


Arne-Sten Christiansen
 Del

Recommended Posts

Når min oldefar blir konfirmert i 1838, står det at familien bodde i Ager/Hesselberg/Pibervigen. https://www.digitalarkivet.no/kb20060227070451

 

Jeg vet at de må ha flyttet dit en gang etter 1826. Men nå lurer jeg på om dette med "Hesselberg" kan gi meg en nærmere forklaring på hvor i Piperviken de bodde.

 

Jeg har funnet denne siden fra Oslo Byarkiv fra 1787. Mye kan ha forandret seg fram til 1826/1838.  Dessuten er det kanskje ikke sikkert at mine tippoldeforeldre eide huset de bodde i siden det står navn på en mulig gårdeier. Jeg ser Hesselberg som eier av hus i andre områder, men ikke i Peberviken. Jeg har ellers forstått at i det i Piperviken på denne tiden var satt opp hus mer eller mindre ulovlig, eller i alle fall ikke planmessig. Var det ikke mest naturlig at den enkelte da satte opp sitt eget hus. 

 

Min tippoldefar hadde nettopp solgt sin eiendom Huug på Ladegaardsøen (Huk på Bygdøy). Dersom han ikke hadde mye gjeld, er det vel trolig at han hadde litt penger for å kunne sette opp sitt eget husvære?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Morten Ryager skrev:

Jeg tror henvisningen gjelder sognepresten i Aker ved dåpen - Iver Hesselberg.

 

Hilsen Morten

Ja vel. Det står jo som kolonnetittel "Hvor døpt". Jeg var mer fokusert på at det var en slags adresse for familien, men det var det selvsagt ikke. Takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har du altså ikke adresse på familien i Piperviken, men dette er hva jeg fant: "Bebyggelsen i Pipervika var på 1700-tallet fremdeles i én etasje med et par unntak. Tomtene var likevel såpass store at de fleste hadde en liten hageflekk. Fra 1840-årene kom et nytt oppsving i byggevirksomheten. Vika hadde i 1833 fått rett til å drive høkervirksomhet og marketenteri, mens handelsrettigheter kom i 1858 da Pipervika ble innlemmet i byen." )(Oslo byleksiskon)

 

Grosches kart fra 1830-tallet https://www.oslo.kommune.no/OBA/kart/grosch/001_007.jpg Det står 1838 med blyant i det ene hjørnet. Som du ser virker det som om de fleste tomtene inntil veiene var utnyttet allerede. Det kan være han fant en ubegygget tomt inntil en vei, eller at han kjøpte et eksisterende hus. Han kan også ha leid seg enn et sted, eller leid ut deler av boligen.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Inger Hohler skrev:

Nå har du altså ikke adresse på familien i Piperviken, men dette er hva jeg fant: "Bebyggelsen i Pipervika var på 1700-tallet fremdeles i én etasje med et par unntak. Tomtene var likevel såpass store at de fleste hadde en liten hageflekk. Fra 1840-årene kom et nytt oppsving i byggevirksomheten. Vika hadde i 1833 fått rett til å drive høkervirksomhet og marketenteri, mens handelsrettigheter kom i 1858 da Pipervika ble innlemmet i byen." )(Oslo byleksiskon)

 

Grosches kart fra 1830-tallet https://www.oslo.kommune.no/OBA/kart/grosch/001_007.jpg Det står 1838 med blyant i det ene hjørnet. Som du ser virker det som om de fleste tomtene inntil veiene var utnyttet allerede. Det kan være han fant en ubegygget tomt inntil en vei, eller at han kjøpte et eksisterende hus. Han kan også ha leid seg enn et sted, eller leid ut deler av boligen.

 

Takk for innsatsen! Jeg har nok lest dette, og sett kartet. Familien til min oldefar og hans søsken og foreldre må jo ha bodd i et av husene som er merket av på kartet. Det er ingen aktuelle folketellinger i dette tidsrommet. Eiendommen på Huk som de forlot, var jo omtalt i pantebøker både ved kjøp og salg. Kanskje det kan være noe slikt her også, men i og med at dette var litt mer uregulert bebyggelse, tenker jeg at det ikke var slike formaliteter.

 

Min tippoldefar er nevnt som fisker. Han må nok ha hatt en båt. En del av husene ligger ved sjøen, og kan kanskje hatt lett tilgang til båt ved eiendommen. Tenk om det hadde fantes en liste over hvem som bodde i de forskjellige nummererte husene. Kanskje jeg må høre med Oslo Byarkiv eller Oslo Bymuseum, selv om dette i alle fall i den første tiden de bodde der, var del av Aker og ikke Kristiania.

 

Det finnes få bilder (selvsagt ikke fotografier) fra Piperviken i aktuelt tidsrom, i alle fall digitalt tilgjengelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.